Hongqi E-HS7-33
Test og anmeldelser
23. november 2025

Test: Hongqi EHS7 er stor, luksuriøs og ikke helt i mål

Hongqi EHS7 lokker med plads, power og luksusdetaljer, men snubler over stiv komfort, støj på motorvej og en alt for høj pris i topudgaven.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Hongqi: Den Røde Fane. Skabt i slutningen af 50’erne med det ene formål at befordre partitoppen i Kinas kommunistparti med al den pompøsitet, som dertil hører.

Det var også pompøsitet, der mødte undertegnede på første møde med Hongqi ved den danske lancering af E-HS9 i 2022. En stor, opmærksomhedskrævende, luksuriøs og über-komfortabel elbil, der desværre også fremstod lidt uddateret og, vigtigst, helt skævt prissat.

Hongqi E-HS9 er siden pillet ud af programmet, og nu er det Hongqi EHS7, det handler om. Den er ikke helt så stor, men stadig en voluminøs, elektrisk SUV, der kræver opmærksomhed og lover såvel luksus som høj komfort. Startprisen på 369.990 kr. virker ikke skæv, og så ser det jo i virkeligheden allerede lidt mere lovende ud.

Hongqi E-HS7-13
Foto: Simon Hallenslev

Langt fra top til bund

Startprisen på 369.990 kr. er pæn, når man tager både størrelsen og udstyrslisten i betragtning. Man får en bil på knap fem meter i længden med standardudstyr som panoramaglastag, 360 graders kamera, elektrisk bagklap, varme i bagsæder og 21” alufælge. I indgangsvarianten Premium får man desuden 81,6 kWh, 344 hestekræfter på baghjulene og en rækkevidde på op til 475 kilometer.

I den helt anden ende af skalaen har vi testbilen, der er en Hongqi EHS7 Performance+. Her får man 103,5 kWh batteri, svimlende 619 hestekræfter og op til 540 kilometer i rækkevidde. Hertil følger udstyr som forsæder med massage, ventilation og varme, soft close-døre, luftaffjedring, baghjulsstyring, ægte læder og træ i kabinen samt stemningsbelysning. Der følger til gengæld også et prisskilt på 629.990 kr. med.

I virkeligheden er det vel i dette luftlag, at Hongqi EHS7 bør bevise sig værd? Navnet, Røde Fane, og ophavet som luksusbefordrer af Folkerepublikkens vigtigste folk, giver høje forhåbninger. Og selvom de diskrete hints til den røde fane pryder udadtil, er det først og fremmest i kabinen, forhåbningerne indfries.

Hongqi E-HS7-12
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-11
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-10
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-09
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-08
Foto: Simon Hallenslev

Høj kvalitet – spøjse spindsfindigheder

Det er årtier siden Hongqi havde eneret til at pakke partitoppen ind i luksus, og i dag er der adskillige kinesiske bilmærker, der slår sig på det lækre og det eksklusive. Alligevel holder Hongqi hårdt på sit ophav, hvorfor det i sandhed er en fornøjelse at lade soft close-dørene klemme i efter sig.

Ægte læder og træ dominerer kabinen, der fremstår lige dele eksklusiv og solidt skruet sammen. Bag det lidt underfundigt formede, men fede rat står et panel, som lader den digitale instrumentering og 15,5” store infotainmentskærm flyde elegant sammen.

Infotainmentskærmen var ét af de steder, hvor forgænger og flodpram, Hongqi E-HS9, faldt igennem. Det gør EHS7 også, men slet ikke i samme grad. Skærmen i sig selv står i høj opløsning og med et system, der virker hurtigt. Der er bare nogle spidsfindigheder, der gør det svært at bruge.

Hongqi E-HS7-17
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-16
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-15
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-20
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-25
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-21
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-23
Foto: Simon Hallenslev

Bruger man eksempelvis Apple CarPlay, forsvinder al interaktion med Hongqi-systemet. Nok er der touchknapper til styring af blæserhastighed og temperatur, men når CarPlay er tilsluttet, betjener man det i blinde. Det vil sige, at en simpel justering kræver adskillige tryk for først at lukke CarPlay og finde vej til det i forvejen lidt kringlede system.

Selv når man kan se, hvad man laver, er touchknapperne dårlige til at lystre – både under skærmen, men også på rattet. Dernæst er der klimaanlægget i sig selv, som er helt skævt kalibreret, som jeg har oplevet det i adskillige kinesiske elbiler. Ønsker man 22 grader, skal anlægget stå på 27 grader. Nogle gange.

Det mærkeligste, man støder på i kabinen, er den LED-knop, man finder i midterkonsollen. Dens eneste funktion er, at spye duftevand ud i kabinen. Heldigvis var testbilen ikke udstyret med duftpatroner, hvorfor jeg slap for at udvikle allergi i testugen. Myoserne slap jeg for takket være massagefunktionen i forsædet, der er blandt de bedste sædemassager, jeg har prøvet.

Hongqi E-HS7-27
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-26
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-24
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-22
Foto: Simon Hallenslev

Plads til alle

Om man er partisoldat med attachétaske eller kattedronning med figenstang, så er der god plads i Hongqi EHS7. Tag bare den enorme bagdør, der åbner bredt op og sikrer nem adgang til de dekadente pladsforhold. Selv en uhandy autostol kan kyles ind uden stor omtanke.

En ting er at få autostolen let ind, noget andet er at få den sat sikkert i Isofix-beslagene. Det gøres også nemt, da beslagene er gemt væk under en velcroflap. Ingen plastik eller bøvlet demontering, bare løft op og sæt i.

Bagagerummet rummer flotte 643 liter med en regulær, bred åbning og højt til loftet. Der er ikke tænkt meget i smarte løsninger med kroge eller hulrum, men til gengæld kan man i denne topvariant sænke luftundervognen bagtil med en knap og gøre pålæsning let.

Hongqi E-HS7-30
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-29
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-28
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-31
Foto: Simon Hallenslev

Luft er ikke lig lykke

Ah… Luftundervognen. Et stykke udstyr, der typisk er forbeholdt det bedre borgerskab, og som i alt fra Volvo EX90 til Rolls-Royce Ghost sikrer uovertruffen komfort. Det gør den også i Hongqi EHS7, men kun hvis man holder hastigheden under 50 km/t.

Luftundervognen er i testbilen kombineret med firehjulsstyring, hvilket får den store kineser til at smyge sig let om storbyens hjørner. Ved højere hastigheder ændrer undervognen dog fuldstændigt karakter på en måde, hvor den virker til at overkompensere.

I en ivrighed for at udjævne samtlige ujævnheder bliver effekten den modsatte, og på motorvejen fremstår EHS7 nervøs og konstant på arbejde. På motorvejen går firehjulsstyringen fra at hjælpe med agilitet til stabilitet, og den er der ikke en finger at sætte på.

Det er der til gengæld på støjniveauet fra særligt vej og hjul, der bliver gennemtrængende ved højere hastigheder. Det får mig til at tænke, om det i virkeligheden er de farligt fornemme 21” alufælge, der er en kæp i hjulet på EHS7 – både med komfort og støj. De er desværre standard på tværs af alle varianter.

Hongqi E-HS7-06
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-02
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-05
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-04
Foto: Simon Hallenslev
Hongqi E-HS7-03
Foto: Simon Hallenslev

Assistentsystemerne får ej heller stor ros med på vejen. Vognbaneassistenten har det med at trække igen midt i et vognbaneskift, selvom man blinker, og den adaptive fartpilot er overforsigtig. Nok til, at jeg selv på to dage med 300 kilometers kørsel på hver helt undgår at bruge dem. Det eneste positive her er, at der findes en genvejsknap, som slår samtlige biplyde fra. Det er da en halv erkendelse af, at de er for meget.

De i alt 600 kilometer jeg kørte, var primært på motorvej samt i kulde, regn og rusk. Forbruget på lige knap 30 kWh pr. 100 kilometer skal således tages med et gran salt, men det er stadig meget højt. Rækkevidden under disse forhold ville derfor være 345 kilometer fra det 103,5 kWh batteri. På 400 V-arkitekturen lades der med maksimalt 250 kW, men med en aldeles pæn ladekurve.

Hongqi E-HS7-32
Foto: Simon Hallenslev

DEN ENDELIGE DOM

Hongqi EHS7 så for mig ud som den helt rigtige bil for mærket i Danmark. Lækker og luksuriøs, diskrete historiske nøk til ophavet som Røde Fane, en uudtømmelig udstyrsliste, stor uden at være enorm og særegen i designet uden at ligne en Rolls-Royce fra Temu (som E-HS9).

Der er bare en stribe af ting, der gør, at Hongqi EHS7 ikke kommer helt i mål. I hvert fald som den luksusbil, som udstyrslisten og prisen på 629.990 kr. kræver, at den er. Infotainmentsystemet, klimaanlægget og luftundervognen mangler ganske enkelt kalibrering. Og så bliver brede bagdøre, soft close og massage en ringe trøst.

Måske Hongqi EHS7 i virkeligheden gør sig bedre uden pompøsiteten, udstyrslisten og, vigtigst, prisen på 629.990 kr. For pladsen er der, og det samme er bygge- og materialekvaliteten. En senere test af basisversionen til 369.990 kr. må vise, om det er vejen at gå. For det er topvarianten ikke.

Hongqi EHS7 Performance+

Motor: To elmotorer (for og bag) Ydelse: 619 hk/756 Nm 0-100 km/t: 3,9 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 20,6 kWh/100 km Rækkevidde: 540 kilometer Batterikapacitet: 103,5 kWh Ladekapacitet: 250 kW Mål (L/B/H): 492/195/168 cm Køreklar vægt: 2.553 kilo Trækvægt: 1.500 kilo Bagagerumsvolumen: 643-1.709 liter Pris: 629.990 kr. (EHS7 fås fra 369.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant