Test: Opdateret Cupra Formentor viser et aktivt valg
Der er rigeligt med små crossovers derude, og mange af dem kan det samme. Men Formentor skiller sig ud med markant anderledes design.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
De populære klassiske bilmodeller i klassen, vi kalder ‘minibiler’, er under større og større pres i disse tider. Det gælder modeller som Peugeot 208, Renault Clio og testbilen her, Hyundai i20. Det er selvfølgelig elbilerne, der sniger sig ind på territoriet for biler i prisklassen under 200.000 kr.
Hvis du tidligere skulle have lyst til at skifte benzinbilen ud med en elbil, var det ikke muligt for de relativt små penge, som de rummelige, komfortable og topmoderne minibiler kostede. Men udviklingen i bilernes verden går med lysets hastighed, og elbilerne er nu ved at være nede i et prisleje, der smager af minibilernes.
Skulle der være en elbil i indkørslen, betød det tidligere omkring 300.000 kr., hvor de populære minibiler med benzinmotor var langt under 200.000 kr. Men lige om lidt lander blandt andet Citroën Ë-C3: En velbygget og veludstyret elbil med +300 km rækkevidde til 180.000 kr.
Med en rækkevidde over de 300 km er det de færreste danskere, der ikke vil kunne få opfyldt sit daglige kørselsbehov. Reelt skal du køre mere end 200 km om dagen, før Ë-C3 vil have det svært – også dårligt vejr.
Derudover er Fiat Grande Panda på vej, der sandsynligvis deler platform med Citroën Ë-C3, og Hyundai har netop vist deres billige elbil ‘Inster’, der får endnu længere rækkevidde end Ë-C3.
Men minibilerne er ikke dømt ude endnu. Der er nemlig stadig facetter, hvor de gode, gamle og små benzinbiler stadig har sin ret.
Hyundai i20 har for nyligt modtaget et facelift. Den var allerede godt udstyret og godt skruet sammen, så i stedet for et stort facelift, er det i det små, at forbedringerne er foretaget. Små ændringer, der sørger for, at i20 holder lidt endnu.
Det er mestendels pynt og et par nye farver sammen med et Hyundai-logo, der er rykket fra grillen op på motorhjelmen. Og så er luftindtagene blevet mere markante at se på.
Indenfor er en lille skærm på 4,2” nu standard i instrumenteringen, der også fås i en 100 procent digital version. USB-C-indgang er kommet til, og hvis bilen har navigation følger en infotainmentskærm på 10,25” med – inklusiv trådløs Apple CarPlay.
Endelig er der i kabinen brugt LED i stedet for glødepærer til belysning, og så er den automatiske nødbremse nu udvidet med blandt andet cyklistgenkendelse.
Når det kommer til sjove køreegenskaber, er vægt som oftest en dræber. Derfor er det en helt befrielse at betjene Hyundai i20, der vejer et godt stykke under elbiler i lignende størrelse. Styretøjet er skarpt, der er rigeligt med greb og den lille karosse krænger tilpas til, at det er sjovt, uden at hastigheden bliver ulovlig.
Sammen med den lille 3-cylindrede benzinmotor, der faktisk lyder ret godt og slår fint fra sig, kan den lille benziner sagtens give smil på læben. Den taler til drengerøven i mig på en helt anden måde, end elbilerne normalt gør – og det skal forstås ganske positivt i den sammenhæng.
Testbilen er udstyret med dobbeltkoblingsgearkasse og den kræver til gengæld lidt tilvænning. Skal du lave en hurtig tre-punkts-vending, er den langsom om at skifte frem og tilbage, men når du først er oppe i fart, er det faktisk ret sjovt at betjene dobbeltkoblingsgearkassen manuelt med gearvælgere.
LÆS OGSÅ | Spar 111.000 kr. på Kia Niro EV
Tilsammen giver det altså en bil, der takket være den fine lyd, den lette vægt og måden den ændrer retning på, der er langt mere engagerende at køre, end en elbil i samme klasse nogensinde kommer til. Dog egner i20 sig bedst til hovedveje, da der er lige rigeligt med støj ved motorvejshastighed.
I den ideelle verden, er elbiler for alle. Men det er stadig langt fra virkeligheden, vi lever i, i dag. Er din bopæl eksempelvis uden mulighed for at opstille en ladestander, er det stadig langt mere bekvemt med en bil, du kan fylde brændstof på.
Har du derimod mulighed for en ladestander derhjemme, skal dit daglige kørselsbehov være langt, langt over gennemsnittet, før elbilen ikke giver mening. Og i mange tilfælde vil det faktisk være nok, hvis du har mulighed for at lade på arbejdet.
Hyundai i20 holder stadig og er blandt de bedste, hvis ikke dén bedste, samlede pakke for en minibil med benzinmotor. Selvom elbilernes indtog presser gevaldigt på, tilbyder i20 kvaliteter, som vi sjældent, eller aldrig, vil få at se i elbilerne.
SPECIFIKATIONER
Hyundai i20 1.0 T-GDi aut
Essential
Motor: Benzin, R3, 998 ccm
Ydelse: 100 hk / 172 Nm
0-100 km/t: Ikke oplyst
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Mål (L/B/H): 407/178/145 cm
Køreklar vægt: 1.165 kilo
Trækvægt: 1.110 kilo
Bagagerumsvolumen: 352 liter
Pris: 215.995 kr. (i20 fås fra 169.995 kr.)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995 kr. / 2.895 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
Der er rigeligt med små crossovers derude, og mange af dem kan det samme. Men Formentor skiller sig ud med markant anderledes design.
430 Scuderia er ikke bare en Ferrari. Det er en rendyrket racerbil, udviklet med input fra ingen ringere end Michael Schumacher. Nu har du muligheden for at få fingrene i et velholdt eksemplar.
Selvom Skoda allerede har lagt sig tungt i toppen af de danske salgsstatistikker med elbilen Enyaq, så er den nye Skoda Elroq en potentielt endnu større succes.
Ugens 3x er fyldt med store tørstige motorer fra Guds eget land. Vi har fundet tre fuldfede amerikanere, som har de største motorer på Bilbasen målt på slagvolumen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.