Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Foruden at være bredt anerkendt for at mestre svært terræn, er Jeep også et stolt amerikansk mærke med heltestatus. Den kompakte og usandsynligt hårdføre Willys Jeep befordrede amerikanske tropper i stort antal under Anden Verdenskrig med hæder til følge.
Kontrasten er derfor nærmest skærende, når man ser på den nye Jeep Avenger. Her er Jeep gået fra amerikansk krigsmaskine til kompakt europæisk elbil med en heltestatus, der er erstattet med en titel som Årets Bil i Europa 2023.
Terræntosserne korser sig, men vi andre kan godt være glade. Avenger er nemlig muligvis den bedste bil, Jeep har lagt navn til i nyere tid, og er et forfriskende pust til den konforme klasse af B-SUV’er.
Grunden til at Jeep Avenger dufter mere af ragú end hamburger skyldes Stellantis. Det næsten altomfattende bilkonglomerat, der huser 15 bilmærker, er de retmæssige ejere af Jeep, og trods mærkets rodfæstelse i de forenede stater, er Avenger designet i Italien, bygget i Polen og markedsført i Europa.
Betyder det så også, at der er tale om en Stellantis-klon? Både ja og nej. Jeep Avenger deler mangt og meget med biler som Peugeot e-2008, Opel Mokka-e og DS3 Crossback E-Tense. Platformen er nemlig den samme, og selvom Avenger som den første kører på en opdateret version, vil de elektriske søskende følge trop. Den opdaterede platform giver Jeep Avenger et 54 kWh batteri og en elmotor med 156 hk.
Selvom Stellantis kan virke altomfattende, har de i udviklingen af Jeep Avenger ikke været altopslugende. Man har nemlig været tro mod et par af de principper, man forbinder med Jeep, også selvom det utvivlsomt har kostet betydeligt mere på udviklingskontoen. Hele 60% af komponenterne i den delte platform er således udviklet og tilpasset specifikt til Avenger.
En Jeep skal kunne vælges i en firehjulstrukken version, ligesom en Jeep skal have en statur, der gør terrænkørsel mulig. Det er principper som disse, Stellantis har valgt at følge, og selvom vi i øjeblikket kun har en forhjulstrækker på programmet, er en firehjulstrukken version af Avenger på trapperne.
I forhold til staturen, så er platformen til Avenger modificeret, så man får 209 mm frihøjde og betragteligt kortere for- og bagudhæng. Det giver en til- og afkørselssvinkel på henholdsvis 20 og 32 grader, hvilket er på niveau med en terrænhabil Toyota Land Cruiser.
De terrænvenlige vinkler er opnået ved at modificere bilens såkaldte krøllezoner. Her er der fjernet 3 cm fra platformen uden at kompromittere sikkerheden. Forkortelsen af platformen betyder desuden, at Avenger er den mindste model, Jeep har spyttet ud. På billeder kan staturen snyde bilen større, men i virkeligheden er den kortere end en VW Polo.
Der er også tænkt på terrænet i den udvendige opbygning, da Avenger er pakket ind i plastikpaneler, der giver 360 graders beskyttelse af bilens bredeste punkter. På den måde er det slidstærkt og billigt plastik, der tager tæskene, og ikke dyre aluminiumspaneler. Af samme årsag er forlygterne placeret dybt i kofangeren, da det er billigere at udskifte en plastikdel end en hel LED-forlygte.
Af yderligere terræntiltag kommer Avenger med Hill Descent Control, der bremser på stejle nedkørsler, samt køreprogrammer, der er kalibreret til alskens typer af underlag.
Din skepsis mærkes gennem skærmen… Hvad skal al denne bekostelige terræntrylleri egentlig gøre godt for i hverdagen? Faktisk en hel del. De mange tiltag gør sig nemlig også gavnlige i storbyjunglen, hvor de fleste Avengers kommer til at slå deres folder.
Den forkortede platform med korte udhæng betyder, at man aldrig er betænkelig ved snævre passager eller parkeringspladser. Fra den høje køreposition får man i sig selv et godt udsyn, mens de korte udhæng sikrer, at man altid har en solid fornemmelse for alle bilens fire hjørner. Om parkeringen er parallel eller i en parkeringskælder med stejl rampe gør ingen forskel.
Skulle parkeringen alligevel blive for snæver, vil det være de førnævnte plastpaneler, der tager skraldet. Det er aldrig sjovt at køre på noget, men det gør lidt mindre ondt, når det er plastik, man kan udskifte. Afholder man sig fra at vælge de største 18” fælge, som testbilen er udstyret med, betyder frihøjden desuden, at man ikke behøver at frygte høje kantsten.
Terrænsystemerne vil for de fleste forblive en gimmick. Alligevel er det rart at vide, at bilen kan indstilles til snekørsel, når man bor i et land, hvor det ikke er utænkeligt.
Foruden de konstruktive terræntiltag, er køreegenskaberne også med til at gøre Jeep Avenger genial i storbyjunglen. Skulle jeg beskrive den med bare ét ord, ville det være ‘agil’. Heldigvis må jeg gerne sætte lidt flere ord på, og agiliteten er en allestedsnærværende følelse skabt af styretøj, affjedring og vægt.
Styretøjet er let vægtet men stadig præcist, hvorfor den lille øko-Jeep lystrer ivrigt, når man kaster den om storbyens snævre sving. Kastes den i en blindgyde, vender den igen med en radius på bare 10,5 meter. Den ivrige lystren gøres også mulig af en kampvægt på 1.661 kg, der er forholdsvist let i elbilsregi, samt en Stellantis-undervogn, der er fintunet specifikt til Avenger.
Stellantis har genbesøgt affjedringen, grundet den større frihøjde i Jeep Avenger. Her har man ramt et godt mellempunkt i absorberingsevne og høj komfort, uden at den krænger utrøsteligt på landevejene. Jeep Avenger står således let og komfortabelt uanset på vejen, uanset om den er brolagt eller kringlet.
På motorvejen er den også et fint bekendtskab, da undervognen bibeholder sin rolige komfort ved højere hastigheder. Tag dertil at Avenger er godt støjdæmpet, og så har man en bil, man også vil køre langt i.
Der er forskel på, om man har lyst til at køre langt i en elbil, og om man kan. Med opdateret batteri og elmotor kan man i Avenger komme længere, end man kan i de nærtbeslægtede Stellantis-søskende, samt holde et forholdsvist lavt forbrug på 15,4 kWh pr. 100 km.
I alt får man 400 km, hvis man kører pænt og ikke kører for meget motorvej. På by- og landeveje er Avenger effektiv og klarer snildt det forbrug, den er opgivet til. På motorvejen stiger forbruget hurtigt til 17-18 kWh pr. 100 km. hvor den reelle rækkevidde svinder ind til i underkanten af 300 km.
Opladningen hedder 100 kW DC og 11 kW AC, hvilket ikke er mere end fint nok. Elektriske konkurrenter i klassen af B-SUV’er tilbyder både 130 og 150 kW lynladning som standard, hvor Avenger altså ikke helt kan være med.
Jeep Avenger er ingen luksusliner, når det kommer til kabinen, der er præget af hård plast. For første gang meget længe er den store mængde af hårde plastikmaterialer dog ikke noget, der rigtigt irriterer mig. Det virker ret ‘on brand’, at en kantet Jeep er bygget til at tåle tæsk udvendigt såvel som indvendigt.
Testbilen er en topudstyret Summit-variant, der har lædersæder og indfarvet plast i instrumentbordet. Ser man ud over det, virker kabinen stadig smart med hele 34 liters aflægningsplads i hylder og hulrum. Rummet i midterkonsollen er dækket af et magnetisk jalousi, som virker smart, selvom det i virkeligheden er en såre simpel løsning.
Aflægningspladsen er ikke den eneste type plads, man har tænkt på i udarbejdelsen af Avenger. Sammenlignet med sine søskende fra Stellantis er åbningen på bagagerummet gjort bredere for lettere af- og pålæsning, mens bænken på bagsædet er hævet for at skabe mere benplads.
Trods tiltagene for at skabe mere benplads, er den ikke imponerende. Man sidder naturligt med lårene i siddepuden og benene i gulvet, mens forsædernes bagbeklædning dog hurtigt når knæene, hvis man overskrider 1,85 meter i højden. Ind- og udstigning bliver desuden hurtigt en halvknoklet affære, fordi åbningen er ganske smal. Ikke kun for store mennesker, men også for store autostole.
På teknikfronten er der både lidt nyt og lidt genkendeligt. Infotainmentskærmen på 10,25” er et Stellantis-standardprodukt, der er udstyret med et intuitivt system, som dog ikke trækker bukserne af nogen. Det er regulært. Man foretrækker stadig at benytte de fysiske knapper til klimaanlægget, som befinder sig i en stribe under skærmen, samt det trådløse Apple CarPlay, der er standard.
Teknikken bag køreassistenterne som blindvinkelassistent og udvidet automatisk nødbremse med cyklist og fodgængergenkendelse virker til gengæld friskt afstemt. Køreassistenten i niveau 2 følger let med morgentrafikken, ligesom vognbaneassistenten er en af de mindst intrusive, jeg har oplevet.
Selv hvis puristerne mener, at terræntiltagene er halvhjertede i forhold til Jeeps ophav, kan de stadig gå på eventyr i Avenger. I bedste Jeep-stil er Avenger nemlig proppet med såkaldte ‘Easter Eggs’, som børn og barnlige sjæle kan bruge længe på at opdage.
Spoileralert: Hvis du er fremtidig Avenger-ejer, og selv vil finde disse, skal du springe dette afsnit over.
De største påskeæg kræver lidt historisk Jeep-viden for at opdage, da kølergrillen har syv slots præcist som den første Willys Jeep, ligesom X’et i baglygterne er en reference til den benzindunk, Willys Jeep havde monteret på bagenden.
I den mindre afdeling finder man spidsfindige påskeæg som aftegningen af en Willys Jeep-front i både forkofanger og fælge. Også i kabinen ved højtaleren i instrumentbordet findes en Willys-front.
Den centralt placerede plade i forkofangeren, som huser radarenheden, er prydet med et kompas med koordinaterne på Torino i Italien, hvor Avenger er designet. I nederste venstre hjørne af forruden findes en dreng med en stjernekikkert, mens stjernerne findes i det modsatte hjørne. Nederst i bagruden findes også en bjergkæde. Det mest underfundige påskeæg er mariehønen, der er støbt ind i taget.
Den nye Jeep Avenger er en gennemført bil. Man er gået benhårdt efter at være tro mod nogle offroad-principper, der gør, at den føles autentisk. Et positivt biprodukt til autenticiteten er, at offroad-orienteringen faktisk har sin berettigelse på villaveje og i snævre parkeringskældre, trods det på papiret ikke bør appellere til Hr. og Fru Danmark.
Plastmaterialerne i kabinen er ikke de bedste, og det er pladsforholdene eller opladningshastigheden heller ikke. Alligevel er der ikke en tvivl i stemmen, når jeg siger, at der ikke er en konkurrent i den konforme klasse af elektriske B-SUV’er, jeg ville overveje over Avenger. Jeep Avenger er et friskt, charmerende, komfortabelt, velkørende og gennemtænkt pust hertil.
Det siger jeg også, fordi priserne på Jeep Avenger ikke stikker af. Indgangsvarianten Longtitude kan gafles fra fornuftige 279.990 kr., men her går man glip af adaptiv fartpilot, bakkamera og nøglefri betjening. Derfor bør man gå efter Altitude til 309.990 kr., hvor man foruden førnævnte får el-betjent bagklap, navigation og stor 10,25” digital instrumentering.
Så køb den for katten og vis, at du har haft hjertet med i dit bilkøb. Du køber Årets Bil i Europa, der trods det amerikanske fortegn er europæisk til benet, og som har charme nok til at fremtvinge et skævt smil fra selv de hjertekolde uden bilinteresse.
Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 156 hk / 260 Nm
0-100 km/t: 9 sekunder
Tophastighed: 150 km/t
Forbrug: 15,7 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 54 kWh (51 kWh anvendelig)
Rækkevidde: 395 kilometer*
Maks. ladekapacitet: 100 kW
Mål (L/B/H): 408/178/153 cm
Køreklar vægt: 1.661 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 380 liter
Pris: 339.990 kr. (Avenger fås fra 279.990 kr.)
*Indgangsmodellen Longtitude har 400 km i rækkevidde)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.