Audi har elbiler i flere og flere udgaver, men der er stadig plads til en ny udgave af den klassiske sedan i form af A6 sedan. Den nye sedan kommer med fire cylindre og priser fra 699.990 kr.
Lad os sige det, som det er: den nye Audi A6 sedan er en nichebil. For bare et par år siden var en ny A6 sedan, på Audi'sk kaldet A6 Limousine en stor ting - også her i Danmark. Nu er depechen overgivet til den elektriske A6 E-Tron, og kundegrundlaget er smalt.
Det er tingenes tilstand i Danmark. Den nye sedan, som har premiere cirka halvanden måned efter stationcarudgaven A6 Avant, vil stadig blive solgt i langt flere eksemplarer på store markeder end sin elektriske pendant.
Audi-designerne har brugt den elektriske A6 E-Tron til deres mere vovede tiltag. Den klassiske A6 sedan er fornyelse på en mere tilbageholdende måde, men ikke desto mindre er den store bil genkendelig som en ny model.

Mild-hybrid-system, men ikke til den firecylindrede benziner
Grillen på den 499 centimeter lange bil er, selvfølgelig, blevet større. Bagagerummet er lidt skuffende i størrelsen med "op til" 492 liter, som formentlig betyder, at udgaver med mild-hybrid-system har et endnu indre bagagerum.
Det er et plaster på såret, at bagsæderyglænet kan lægges ned i forholdet 40:20:40, så den lille del i midten kan lægges ned separat og åbne op for plads til ski, brædder eller andet, der fylder i længden.
Læs også: Mazda 6e kommer med seks års garanti
Mild-hybrid-system med 48 volt-system og et boost på op til 24 hestekræfter er nyt for den klassiske A6 sedan, og det kommer i 2-liters TDI-dieselmotoren med 204 hestekræfter og i 3-liters benzinmotoren med 367 hestekræfter. I forbindelse med 2-liters TFSI-benzinmotoren, der yder 204 hestekræfter, må man undvære den elektriske understøttelse.

Ingen sekscylindret A6 til Danmark
Audi Danmark har allerede fastsat priserne på A6 sedan, og selv om det måske er trist, så er den sekscylindrede udgave med firehjulstræk ikke inkluderet i modelprogrammet. I stedet vælger man mellem de to firecylindrede motorer til priser fra 699.990 kr.
Dieselmotoren kan vælges med firehjulstræk, men med en forventet merpris på 55.000 kr. vil det formentlig få A6 sedan op i 765.000 kr. uden et eneste stykke ekstraudstyr. En dieselbil med firehjulstræk er en sparsom motorvejscruiser, men markedet for den slags biler i Danmark er tæt på at være stendødt.
Det er en bedre løsning at vælge benzinudgaven med forhjulstræk og give den noget ekstraudstyr med på vejen. Luftaffjedring er en mulighed i A6 sedan (til forskel fra den mindre A5), og det samme er nu også firehjulsstyring.
Men hov - Audi vil det anderledes, og luftaffjedring er kun en mulighed, hvis man vælger dieselmodellen med firehjulstræk. Og så koster den 46.713 kr. ekstra, hvorfor man ender på omkring 813.000 kr. for en firecylindret diesel-sedan med begrænset udstyr.
Når man så ser, at den elektriske A6 Sportback E-Tron Quattro med det luksuriøse Ultra-udstyr og rækkevidde på over 700 kilometer har luftaffjedring som standard, så forstår man godt, at en klassisk sedan med forbrændingsmotor er så godt som irrelevant i Danmark.