Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Ved siden af vores Kia Sorento ligger en GMC Sierra 2500 HD Denali. Den laver det, de færreste danskere ville kalde en overhaling. Flere minutter tager det den store sorte pickup at krænge sig venstre om på midtersporet på den tre spor brede freeway I-25, der skærer Denver over på midten.
En dansker havde presset med den tunge speederfod og ladet den dovne V8 på 6,6 liter arbejde under unødigt pres for at overhale. På amerikanske motorveje kan overhalinger mellem biler strække sig over 10 kilometer. Lastbilchaufførerne, til gengæld, får det ofte bare gjort.
LÆS OGSÅ: Første tur/video: Kia EV6 GT – angrebet fra Namyang
HD’et i Sierra-navnet står for Heavy Duty. Til det tunge arbejde. En sort pickup meget længere end en S-Klasse. 635 cm lang. Standard er den 202 cm høj, men den her lukker af for solen.
Hævet som et hus på pæle og med massive semi-terrændæk er den grå Sorento ikke mere end som en Up i Danmark overfor en Sorento. En mikro.
Sorento er på amerikansk en SUV i mediumstørrelse, og jeg vil bare kalde den ret stor. Den er aggressiv nok i stylingen til at begå sig mellem kæmperne – i mange amerikanske stater er en pickup aldrig et spørgsmål om behov, men bare trangen til at eje noget stort med lad.
Colorado er en stat med både vild konservatisme og frie liberale. I begge lejre elsker de pickups. En pickup, også bare kaldet en truck, plejede at være et redskab til arbejdet og en simpel ting med vinylindtræk, håndrullede ruder og stålfælge. Pickups er den største indtjeningskilde for Ford og General Motors, og de er luksusborge med kæmpe infotainmentsystemer, vilde trailerassistentsystemer og 22” alufælge.
LÆS OGSÅ: Første tur: Kia Niro er stadig en folkets elbil, men nu ser den også fed ud
Jeg mangler intet for at lave overhalinger, der er den mest stressede dansker værdig. Sorento’en på turen kommer i top-top-version og i den tidstypiske farve Wolf Gray. Farven har ingen indflydelse på accelleration, og det tror jeg heller ikke, X-Line-setuppet, som vi i Danmark kun kender lidt fra Picanto, har.
X-Line gør Sorento tough med 2,5 cm hævet undervogn og elektronisk spærredifferentiale til firehjulstrækket, men det er den nye 2,5-liters turbomotor, der er vigtigst.
kke alle af de 50 amerikanske stater kommer med femsporede motorveje, som fortsætter 100 kilometer uden at slå det mindste knæk. Rhode Island er overstået, før man når at se den.
Men staterne på vores vej ned i midten af landet har den endeløshed. Colorado, Texas, Arizona og New Mexico er de åbne vidder, og i forhold til de californiske veje er der stort set ingen trafik.
Med en overnatning i Santa Rosa, New Mexico, æder vi os sydpå gennem Colorado, New Mexico – via den underjordiske nationalpark Carlsbad Caverns – og Texas til et hjørne af Texas, hvor der er helt stille. 1.500 kilometer i rustfarvede lædersæder, som er en velkommen kontrast i Sorento-kabinen.
LÆS OGSÅ: Duel: Få strømført SUV på to måder med Kia Sorento og Seat Tarraco
Overfor en ny Sportage eller EV6 har Sorento et lidt ældre setup oppe foran. Her flugter digital instrumentering og infotainment ikke i et fritstående panel, og der er afsat et stort areal til klimaanlægget. Når temperaturen i ørkenen på få timer skifter fra 10 til 40 grader, er det ikke så dumt, at man bare kan trykke et par grader ned i kabinen uden først at skulle ændre på, hvad panelet viser.
Terlingua, Texas, er i bunden af staten, gemt i hjørnet ved nationalparken Big Bend. Det store sving i staten følger Colorado River, og Terlingua er et par timer fra den nærmeste lidt større by. Der er en vej gennem “byen” med ru asfalt, men alt andet omkring er grus og småsten. Der er smukt på den meget stille ørkenmåde med Chisos-bjergene i baggrunden.
Big Bend er enorm, og som nationalpark har den grænser for, hvor man må køre. Men i Texas er grænserne mere udviskede, og i den grå Kia med firehjulstræk kommer vi tæt på den store flod. I hvert fald der, floden burde være. Mellem stejle klippesider er floden tørret ud, og man kan krydse over flodlejet og røre ved Mexico. Ingen grænseovergang, men en mur lavet af naturen sætter en grænse.
Sorentos 2,5-liters motor er en ny motor, og i SUV’en gør den tjeneste sammen med en 8-trins gearkasse, en automatisk med dobbeltkobling. Den er kun 20 hk mildere end 1,6’eren med dertil hørende elmotor i Sorento PHEV, den stærkeste i Danmark, men det er bare på papiret.
De cirka 285 hk minder mig om, at stor slagvolumen og turbo slår lille slagvolumen og en elmotor, der tapper af et batteri – et batteri som man konstant skal lade op. På 1.000 kilometer fra Terlingua til Tucson, Texas, bæres overhalinger hurtigt i mål af 422 Nm. 10-11 kilometer på en liter benzin er solidt for en amerikansk bil på langtur, men det er helt sikkert ikke noget, den trængte europæiske forbruger ville bryde sig om på den lange bane.
Sorento 2,5 X-Line gør de samme ting i USA, som en Sorento 1,6 PHEV gør i Danmark, der gør mange timer på vejen til en rejse i stedet for en tur fra A til B.
Kia laver sæder man er glad for over mange timer. Som er noget relativt nyt for det koreanske mærke. Sorento er stabil, ligger snorlige og styrer perfekt for en mellemstor SUV. Den er stor, men den føles kompakt og adræt som den meget mindre Sportage.
LÆS OGSÅ: Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?
Man glemmer det aldrig, når man rammer den del af Arizona, hvor saguaro-kaktussens område begynder. Først er der langt mellem kæmperne, men de vildeste steder er der kun få meter mellem dem. Op til 18 meter høje, nogle gange højere. De store ørkenplanter bruger 125 år på at nå fuld størrelse, og de kan stå i op til 200 år, før de falder.
Saguaroerne får Sorento til at virke klein, som den store GMC gjorde det i Denver. Men det gør meget af landskabet også. Arizona har sine røde bjerge og bagende sol, og som vi bevæger os gennem staten og nordøstover, ser vi forstenede træer, som levede for 211 millioner år siden i Petrified Forest og sand så hvidt og blødt i White Sands, at øjnene ikke kan vænne sig til det.
På 25 kilometers afstand begynder noget lyst at bygge sig op foran høje bjerge i Sangre de Cristo-bjergkæden. Mount Adams, 4.248 meter højt og de mange tinder på kæden konkurrerer med de voksende sandbjerge om at stjæle opmærksomhed. For foden af bjergene ligger Great Sand Dunes – de store indlandsklitter.
LÆS OGSÅ: Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige
Nogle af klitterne er omkring 200 meter høje. Selv ekstra frihøjde og tricks i firehjulstrækket ville kun få den nogle meter ud i de bløde klitter, hvor den ville lande på maven. Turen op bliver til fods, og både motionen og udsigten er vild, så vi er ladet op til resten af turen gennem Colorado til Boulder og Denver.
SPECIFIKATIONER
Kia Sorento 2,5 X-Line SX Prestige AWD
Motor: R4, 2.497 cm3
Ydelse: 285 hk/422 Nm
0-100 km/t: Cirka 6 sekunder
Tophastighed: 210 km/t (elektron. begrænset)
Forbrug: 10,2 km/l
CO2: Ikke oplyst
Mål (L/B/H): 480/190/179 cm
Køreklar vægt: 1.779-1.869 kilo
Bagagerumsvolumen: 357-2.138 liter liter
Pris i USA: 312.000 kr. (Sorento fås fra 217.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): –
Beskatningsgrundlag, firmabil: –
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.