Det bliver en rigtig, rigtig hård omgang for Porsche, Lamborghini, Ferrari, Lotus og hvad der ellers er derude af sportsvognsskabere. De skal omfavne elektrificeringen som alle andre, men de har også samme vilkår som alle andre: At batterier og elmotorer er meget tungere end benzinmotorer.
Fint, at Porsche Taycan er den af elbilerne, der har de fineste køreegenskaber. Men Taycan er en familiebil. Den første 100 procent elektriske Porsche 911, derimod, skal trylle seks årtiers bankende, berusende og bedårede sportsvogn om til kærlighed til el. Men uden at veje 2,2 tons. Jeg tvivler ikke på, at Porsche udsætter projektet så længe som muligt. Til batterier vejer mere og yder mere.
Mercedes-AMG står i en anden situation. Firmaets primære grund til at eksistere er ikke sportsvognen og det ultraskarpe. Det er komfort, luksus og styrke. Sedaner, stationcars og SUV’er.
I årtier var bilerne fra AMG velkørende, fordi de kunne brøle som et vilddyr, være dramatiske og voldsomme. Men dynamiske på den fine måde, nuancerede og præcise? Nej, slet ikke. En AMG S63 generation W221 var en skude og en klump, altid klar til at smide bagenden.
2.655 kilo luksus og styrke
Der er uundgåeligt noget skude over en sedan på 522 cm, også selv om designerne bag Dove-håndsæben har været på udveksling for at gøre Mercedes’ største elbil strømlinet.
EQS 53 4Matic+ er det første 100 procent elektriske produkt fra AMG, og den vejer endnu mere, end det enorme karrosseri fortæller. Batteriet er stort – 107,8 kWh – men det alene er ikke nok til at få sedanen til at veje 2.655 kilo. Uden V8-motorer, men med en elmotor ved hver aksel og spandevis af den sædvanlige Mercedes-luksus giver pondus.
Fordi jeg tænker tilbage på den gamle S-Klasse, S63’eren jeg kørte for måske 15 år siden, på en rigtig god måde, forventer jeg ikke at finde en sportsvogn i EQS. Det er uforbeholden luksus, mange kræfter og lethed på Autobahn jeg regner med at få.
Det klæder EQS-designet at få kant – kromstriber i “grillen” og større luftindtag. Luftmodstanden er alligevel noget større end på den almindelige EQS. Det skyldes sandsynligvis bredere dæk
Hyperscreen til alle dine digitale behov
Fordelt på 2.655 kilo er der det meget omtalte Hyperscreen-system med et samlet skærmareal så stort, at mit tv hjemme i stuen bør skamme sig. I de største EQS’ere, og således også her i den stærkeste af dem alle, er hele skærmarealet standard.
Ikke at det ville gøre mig noget at undvære forsædepassagerens skærm. Alle er udstyret med en smartphone, som kan mere end skærme foran det sæde, og elegant er måske så meget sagt om hele arealet omkring forsæderne.
De store sedaner fra Mercedes-Benz har været benchmark for mange producenter. Især i kraft af detaljerne og materialerne. EQS 53 4Matic+ er mere tyk med luksus end den EQS 580 4Matic jeg testede tidligere i år, men jeg har stadig mine forbehold. Når man hiver i døren for at lukke den, knager det fra panelerne, som når billig plast møder billig plast.
En kontrast til de vilde skærme og læderstolene – en kontrast som ikke bør være der i en bil til over 2 millioner, når ekstraudstyret er regnet med.
Skærme til alle. Hyperscreen kommer med en skærm til forsædepassageren, men en stikprøve viser, at folk hellere bare vil sidde og glo på deres smartphone
Lyden er der, men kun du kan høre den
Jeg har endnu ikke åbnet op for kræfterne. Hvor mange hestekræfter, hvor hurtigt og så videre. EQS 53 4Matic+ er et stille lyn. Der findes en standardversion med 658 hestekræfter, 950 Nm og 0-100-tid på 3,8 sekunder (0,1 sekund hurtigere end BMW i4 M50). Hvorfor ved jeg ikke, for alle vil vel kunne prale af flest mulige af det ene og det andet.
For 60.000 kr. tager AMG dig til i alt 761 hk, 1.020 Nm og 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Jeg savnede ikke noget i EQS 580 med 523 hk. Men hvor den version bare er hurtig, er 53’eren med forbedrede elmotorer (en for, en bag) hurtigere til at frigive elektronerne, og et par hurtige ture i køreindstillingen hvor alle heste er med, er vulgaritet.
Dynamic Plus-pakken til 60.000 kr. giver heste, men også kunstig lyd. AMG Sound Experience Performance. Bag de dyre ord gemmer sig kunstig lyd i tre versioner, og selv om jeg nægter ikke at savne V8’ernes brablen og buldren, så har jeg ikke kørt en elbil med federe eller mere tilpasset lyd. Det tilfører drama og leg i en bil, der er luksuriøs og overlegen i sin dramatik.
De monterede 22″ fælge til 33.000 kr. er en fed tilføjelse til den store sedan. Testbilen har ekstraudstyr for cirka 300.000 kr. – en del af det er pakken, der i stedet for standardbilens 658 hk giver 761 hk
AMG rammer de gode køreegenskaber
Mercedes-EQ, den elektriske del af Mercedes-Benz, har i EQS en af de bedste elbiler, men køreoplevelsen og komforten har ikke den grad af perfektion, jeg forventer af et topprodukt fra Stjernemærket.
AMG har aldrig lagt skjul på, at de heller ikke synes, folkene i moderselskabet gør det godt nok. Sådan tolker jeg det, for AMG kunne aldrig finde på at spille med så åbne kort. Men AMG skifter store mængdere mekanik og hardware ud i bilerne, når de skal føle AMG-kærligheden, så bundrammer, motorophæng og bagakslen har intet med den almindelige EQS at gøre.
EQS 53 4Matic+ formår ikke bare at løfte affjedringen til et højere niveau end i EQS 580. Dens smidighed og langt bedre kontrol af bevægelser og stød er meget bedre, men også integrationen af de medstyrende baghjul er bedre, mere naturlig.
Rækkevidden er officielt omkring 600 kilometer, men så skal du holde igen med at lege 0-100 på 3,4 sekunder for mange gange
Mercedes-AMG har overgået ikke bare Audi RS, når det kommer til balance og føling i styretøjet, men også BMW. Det er en udvikling, der var umulig at forudse i de dovent styrende store AMG’er fra for 15 år siden, men det er mærkbart. Den store EQS 53 4Matic+ er rolig, men præcis. Der er balance i styretøj og affjedring, og de to elmotorers lynhurtige momentfordeling gør den sjovere, end jeg havde forventet.
Den første elektriske AMG er stor og har kræfter ud over alle grænser, men den er samtidig smidig og uhyre komfortabel. Det er AMG på den gode måde, men også på en ny måde til en ny tid.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+
Motor: To elmotorer Ydelse: 761 hk/1.020 Nm* 0-100 km/t: 3,4 sekunder* Tophastighed: 250 km/t* Forbrug: 21,4 kWh/100 km Batterikapacitet: 107,8 kWh Ladekapacitet: 200 kW Rækkevidde: 578 kilometer Mål (L/B/H): 522/193/151 cm Køreklar vægt: 2.655 kilo Bagagerumsvolumen: 610-1.770 liter
Pris: 1.820.000 kr. (EQS fås fra 1.111.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Maksimal ydelse kun i køreprogram Race Start og ved tilkøb af af AMG Dynamic Plus-pakke til 59.440 kr. Standardydelse: 658 hk/950 Nm, 0-100 km/t på 3,8 sekunder og topfart 220 km/t
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.