Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
Af: Morten Bek / d. 26. april 2020
SUV’erne har tilhængere og de har det direkte modsatte. Mange kan på ingen måde forstå, hvorfor der er grund til at betale mere for en højere bil, som typisk har dårligere køreegenskaber. Vi er tilbøjelige til at give kritikerne ret – modefænomenet har på alle måder taget overhånd. SUV’erne er dyrere, de bruger mere brændstof og de er med til at gøre udvalget af lavere modeller mindre.
LÆS OGSÅ: Her er de bilmærker, der er billigst at forsikre i Danmark
Med jævne mellemrum kommer en ny SUV, hvor det ikke kræver en høringsrunde for at finde enkelte plusser i forhold til en lavere model. Den nye Mercedes-Benz GLB er en SUV, der får mange plusser i bogen. Også når den sammenlignes med både lavere biler og andre SUV-modeller.
Motor: R4 benzin, 1.991 ccm
Ydelse: 224 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 236 km/t
Forbrug: 12,7 km/l
Startpris: 540.000 kr.
Hvad det er, GLB får alle sine plusser for, kommer vi ind på lidt længere nede. Her først lidt baggrund om den nye SUV. Mercedes-Benz har længe kørt med den kompakte GLA, som om kort tid også lander i Danmark i en ny udgave, og den større og mere luksuriøse GLC. GLB er en tilføjelse, som lægger sig mellem GLA og GLC. Bare ikke når det kommer til designet. Hvor GLA og GLC er vindslikkede modeller med bløde former, er GLB inspireret af kantede modeller som den gamle GLK, den enorme GLS og ikke mindst den rustikke G-Klasse. At se GLB som en familievenlig version af den terrænduelige og særdeles dyre G-Klasse er at strække den, men de er i hvert fald begge høje og mere kantede end det meste andet fra Mercedes-Benz.
GLB er et medlem af den store kompaktfamilie, som tyskerne har rullet ud over de seneste par år. Den omfatter desuden A-Klasse hatchback, A-Klasse sedan, B-Klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake og GLA. Det er mange modeller, men der virker til at være kunder til de på mange måder vidt forskellige modeller.
På flere måder er GLB noget ganske særligt. Den giver mange købere adgang til en rummelig SUV, som synes at den C-Klasse-baserede GLC er alt for dyr. GLB koster som veludstyret Advantage-model fra 465.000 kr. – GLC fra 653.000 kr. Næsten 200.000 kr. mindre er håndgribeligt. På privatleasing er der også meget stor forskel: GLB fra 4.495 kr. om måneden, GLC fra 7.195 kr. om måneden.
GLB viser sig samtidig at være langt mere rummelig end både GLC og C-Klasse stationcar. Med udgangspunkt i A-Klasse-platformen med forhjulstræk, er der fremragende plads i kabine og bagagerum. Den er faktisk så rummelig, at man for cirka 17.000 kr. kan tilvælge to ekstra (nedfældelige) sæder bag række to, hvor man kan placere børn eller svigermødre med en højde op til 168 cm. I versionen med fem sæder, som vi tester her, er bagagerummet på op til 1.755 liter, og bagsædet kan justeres 14 cm frem og tilbage. Enten til mere plads i bagagerummet eller mere plads på det meget rummelige bagsæde.
LÆS OGSÅ | VW Golf 8 overbeviser, men er ikke perfekt
Hverken Audi eller BMW kan stille noget op mod nyheden fra Mercedes-Benz. Der er ingen Q3 eller X1 med så god plads eller mulighed for syv sæder. Blandt premiummærkerne står Mercedes-Benz altså usædvanligt stærkt med GLB. Den nærmeste konkurrent er fra Volkswagen med Tiguan Allspace. Og regner man efter på standardudstyr, er det billigere at købe en GLB end dén.
GLB er indtil videre en SUV, som kører udelukkende på benzin eller på diesel. Ingen elektrificering er endnu at spore, men meget tyder på, at der kommer både en plug-in-hybrid (med drivlinje fra den nye A 250 e) og en fuldt elektrisk. Den kan ende med navnet EQB og et ændret design.
Det er en fornøjelse at kunne sige, at Mercedes-Benz med GLB sætter ind med højt komfortniveau, som vi savner i mange nye SUV-modeller. Affjedringen er afstemt med både høj komfort og køresikkerhed for øje. Styretøjet er ikke kunstigt hurtigt, og elementer som sæder, støjniveau og udsyn fortjener også stor ros.
Søger man efter en bil med direkte sjove køreegenskaber, vil vi undre os over, man kigger på en bil som GLB. Så skal man i stedet holde sig til en C-Klasse stationcar med baghjulstræk, som leverer det klart bedre styretøj og mere fornøjelse i svingene.
LÆS OGSÅ | 8 virkelig dumme ting i biler
Med 4Matic-firehjulstræk er der ingen risiko for, at vi kører gummiet af fordækkene, selv om benzinmotoren i den testede 250’er har 224 hk og er både temperamentsfuld og udmærket omdrejningsvillig. Den nye brændstofnorm, WLTP, siger, at GLB 250 4Matic Advantage kan levere 12,7 kilometer på en liter benzin. Men det erklærer vi for at være et konservativt tal. Det er, uden at behandle speederen som et råddent æg, muligt at klare 14-15 km/l på en blanding af meget forskellige veje.
Vi har til gode at teste andre udgaver af GLB, men vi forestiller os, at basismodellen GLB 200 med 1,3-liters benzinmotor og 163 hk kan blive presset. Den testede GLB 250 eller en af dieselversionerne, GLB 200 d med 150 hk eller GLB 220 d med 190 hk, vil være bedre bud. I topmodellen AMG GLB 35 er der stort fartpotentiale – 306 hk.
De veludstyrede Advantage-modeller starter som sagt ved 465.000 kr., for en GLB 200 med forhjulstræk, automatgear og 163 hk. Advantage-modellerne er dem, Mercedes-Benz har udvalgt som bedst sælgende varianter, og de er krydret med langt mere standardudstyr. Selv om de i mange tilfælde er billigere end standardversionerne. Den billigste GLB på den ordinære prisliste, 180 d med dieselmotor og bare 116 hk, koster 445.098 kr.
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
GLB er den første af sin art fra Mercedes-Benz. Der har ikke været en rummelig og kompakt SUV fra mærket før, og går vi til udbuddet af Mercedes-Benz-modeller for tre år siden, er det enten den langt mindre rummelige GLA eller den langt dyrere GLC.
Der er lige nu 61 styk af den udgående generation GLA til salg på bilbasen.dk. En tre år gammel GLA 200 aut. med benzinmotor, 156 hk og forhjulstræk med 49.000 km på tælleren koster eksempelvis 325.000 kr., mens GLC er langt mere talrig med 241 styk til salg. Priserne er i en helt anden liga, og en tre et halvt år gammel GLC 250 aut. med dieselmotor, 204 hk og firehjulstræk med 55.000 km på tælleren står til eksempelvis 599.900 kr.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.