Du kan måske ikke se det, hvis du ikke ved det. Der ér kommet en ny Audi A4. Og som altid, når de fire ringe pryder fronten, så er det en stille evolution. Audi har en vinderopskrift – mærket er altid i top tre over mest søgte mærker på BilBasen – så det ville være for risikabelt at skifte for mange af ingredienserne.
Nyeste generation er dog en del anderledes end forrige generation – fokus er nemlig skiftet fra dynamik til komfort. Og komforten er uovertruffen – et skifte de fleste kunder vil sætte pris på. At forvognen er blevet blødere vil kun genere en ganske lille del af køberne, mens de mere dynamik-orienterede må se andre steder hen eller skifte undervognen selv.
Flere vil nok være træt af navigationsanlægget, der ikke taler dansk – hvis du vil have det i en bil fra VAG må du vende dig mod Skoda eller Volkswagen, der langt om længe har fået danske menuer, fra og med produktionsuge 22 sidste år – eller det der kaldes modelår 2016. SEAT og Audi taler stadig ikke dansk, hvilket er uforståeligt, om end de fleste sikkert klarer sig fint med menuer på engelsk, tysk eller svensk.
Hvordan er motoren?
Dieselmotoren med 150 hk er godt dæmpet. Gearingen er høj, hvilket holder støjniveau og brændstof-forbruget nede – til gengæld kræver hurtige overhalinger, at du gearer ned. Hvis du bliver i gear brokker motoren sig ikke, men accelerationen er naturligvis ikke imponerende, når omdrejningsnålen er under 2.000 o/min.
Hvordan er komforten?
Med nyeste generation er det komforten, der har fået det største løft. A4 er meget tyst og retningsstabiliteten er fin. Den er som skabt til motorvejspendling. Akustiske ruder kan tilkøbes, de sænker støjen yderligere.
Hvad er det bedste?
Komforten, og så er det elektroniske instrumenthus (Virtual cockpit) en fed detalje.
Er den sjov at køre?
Hmm, ikke rigtig. Det er komforten der har trukket trumfkortet, hvilket er tydeligt, når vejen drejer – A4 er langt mindre sjov at køre end A3. Audi A4 er en langtursbil.
Hvad med pladsen?
Her er mere plads end i forgængeren, og selv i sedan-varianten (A4 Limousine) kan det lade sig gøre at krænge en klapvogn ind uden at tage hjulene af. Bagsædepladsen er heller ikke fuldstændig forkrampet, selvom børn i autostol eller teenagealder vil sætte pris på en Audi A6. Eller en VW Passat.
Udstyrsvarianter
Lige nu er der to udstyrsvarianter: En uden benævnelse og en Sport. Sport giver ikke sportslige køreegenskaber, men er udelukkende en udstyrsvariant med sportssæder og aluminiumsdetaljer i kabinen. Sportssæderne er ikke egnet til de bredeste bagdele. Vi anbefaler en Business-pakke (33.242) der kræves for navigation og multimedieinterface, navigation (40.017) og virtual cockpit (5.392). Måske også Advanced Key, så du ikke skal have nøglen op af lommen, når du skal ind i bilen. Det koster 12.357 kr. Ja, det er bestemt ikke billigt at udstyre en Audi.
Passer prisen?
Priserne for Audi A4 starter ved 455.765 kr. plus levering. 2,0 TDI starter ved 471.602 kr. plus levering. De fleste kommer dg til at lease Audi A4 og her starter beskatningsgrundlaget på 325.000 kr. Umiddelbart er det konkurrencedygtigt i markedet.
Konkurrenter
BMW 3-serie
3-serien har netop fået et facelift, men er ikke helt ny som Audi. Er knapt så elegant i interiøret som A4.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.