Første tur: Kia EV6 er – stadig – blandt de bedste
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Det siges, at førstehåndsindtrykket er vigtigt og kan være afgørende for den videre færd. Det første møde kan hurtigt betyde knald eller fald – det samme gælder i bilverdenen. Nogle biler taler til dig fra første øjekast, og giver dig lyst til at lære den bedre at kende, andre gør langt fra.
Førstehåndsindtrykket af den nye Suzuki Swift er desværre ikke videre positivt. Det er ret svært at se bort fra den lidt tegneserie-agtige front og jeg savner karakter, som den gamle Swift har det.
Til gengæld dukker der flere muligt lyspunkter op, når jeg ser ned gennem specifikationerne. Vi gør status over den nye Suzuki Swift efter en uge med bilen mellem hænderne.
Swift er en sjælden størrelse i denne tid. Ny, lille bil med benzinmotor og manuelt gear. Den eneste elektrificering er et meget lille mildhybrid-system på 12V, der gør start/stop-funktionen mere gelinde. Det er sjældent for nye biler i denne tid, hvor det meste handler om elbiler.
Swift er lidt mindre end VW Polo, lidt større end Toyota Aygo X, og ligger prismæssigt samme sted. 170.000 kr. starter den ved og det med den eneste mulige motorstørrelse. Den 1,2-liters benzinmotor med 82 hk og 112 Nm. Samme motor kan også fås med det trinløse automatgear CVT, men det koster 25.000 kr. ekstra og gør absolut intet godt.
Første gang jeg sætter mig ind i den nye Swift, har jeg ikke mange positive gloser til overs. Jeg er med på, at det er en billig bil, og testbilen er tilmed det billigste udstyrsniveau. Her er kun den blå metallak som ekstraudstyr. Ellers er den helt standard. Inklusive plastik-hjulkapslerne på de 16-tommer stålfælge.
Også plastikken i kabinen er mange steder ret tarvelig ligesom infotainmentskærmen både er med klodset menustruktur og med en god omgang forsinkelse, der gør systemet langsomt at betjene.
Da jeg sætter i gang fortsætter mit humør mod depression. Hele bilen virker som én stor svamp. Både bremse, kobling og gearskift er helt uden karakter. Det er lidt samme følelse som at røre med en stor gryde ske i en tyk, klumpet suppe. For gearkassen virker samtidig lidt knoldet.
Motoren er samtidig langsommere end noget andet, jeg har kørt i år, og de 12,5 sekunder det tager til 100 km/t føles som måneder.
Efter en dag i bilen kører jeg hjem lettere nedslået. Jeg har ellers altid godt kunne lide Suzuki Swift.
Morgenen efter får Swift chancen igen. Som det første slutter jeg telefonen til og aktiverer trådløs Apple CarPlay. En uundværlig integration i biler med dårlige infotainmentsystemer. Det fungerer upåklageligt og jeg vil aldrig komme til at bruge andet, når jeg har mine apps på telefonen direkte på bilens skærm.
Herfra begynder den nye Swift lige så langsomt at kravle ind under huden på mig. Det kræver tid at lære Swift at kende, men jo mere tid jeg bruger i bilen, jo gladere bliver jeg faktisk for at køre den.
Særligt samspillet mellem motor, speeder og gearkasse. Som sagt virker det hele knoklet til en start, men efter tid lærer jeg koblingspunktet at kende, og hvor meget mellemgas den skal have under nedgearinger.
Faktisk bliver det helt sjovt at betjene, fordi kobling og gearkasse kræver føling at få til at fungere – det går faktisk hen og bliver ret underholdende at betjene. Og ja, bilen er i den grad langsom, men når den får nogle omdrejninger lyder den lille 3-cylindrede benziner faktisk ret godt og accelerationen er acceptabel.
Blandt andet på grund af den meget lave vægt på 988 kg, der ikke bare bidrager til et lavt benzinforbrug på 22,7 km/l, men også har en positiv effekt på køreegenskaberne. Den er sjov at kaste fra side til side, fordi den skifter retning så hurtigt.
Undervognen er optimeret fra den tidligere generation, men uden at blive for hård. Så Swift krænger tilpas i gennem sving, og selvom styretøjet er let, er der fin føling med underlaget. Dog er der en del vejstøj ved motorvejshastigheder.
Vejstøjen er dog ikke eneste forbold ved Suzuki Swift. Et af de helt store benspænd er et EU-lovkrav, der kræver, at alle nye biler skal advare med lyd, når man overskrider fartgrænsen. Og systemet skal aktivere automatisk, hver gang bilen startes, i alle nye biler.
Dét system har Swift selvfølgelig også, men hvor andre bilproducenter har fundet enkelte måder at slå det fra, som ved et enkelt tryk på en knap, er det alt, alt for bøvlet i Swift.
For det første skal du holde stille for at deaktivere advarslerne. Dernæst skal du bruge den lange stilk, der stikker ud fra instrumenteringen og via den meget lille skærm navigere igennem flere menuer.
Og ja, du kan undlade at overskride fartgrænsen, men det er ikke nok i Swift. For nogle gange stemmer Swifts opfattelse af fartgrænsen ikke overens med virkeligheden, og så bipper systemet, selvom du ikke kører for stærkt. Det samme gælder, hvis overskridelsen blot er med en enkelt kilometer i timen. Det er unødigt stressende.
Du må også undvære klimaanlæg i de billige udstyrsversioner. I alle andre end det højeste udstyrsniveau til 200.000 kr. er Swift med aircondition uden mulighed for at indstille en bestemt temperatur. Du kan altså vælge, om det skal være varmere eller koldere. Med det sagt er det faktisk samme historie i den nye Rolls Royce Spectre til knap 4.000.000 kr.
Er dit kørselsbehov eller bopæl ikke til at eje en elbil, er du nødt til at give Suzuki Swift en chance. Det lille kig og den hurtige prøvetur hos forhandleren yder ikke bilen respekt. Swift har brug for tid til at vokse på dig. Men jeg siger dig, at afskeden med bilen sidst på testugen blev langt sværere, end jeg havde forventet efter første møde.
SPECIFIKATIONER
Suzuki Swift
Upgrade
Motor: Benzin, R3, 1.197 ccm
Ydelse: 82 hk / 112 Nm
0-100 km/t: 12,5 sekunder
Tophastighed: 165 km/t
Forbrug: 22,7 km/l
Mål (L/B/H): 386/174/150 cm
Køreklar vægt: 988 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 265 liter
Pris: 169.990 kr. (Swift fås fra denne pris)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995 kr. / 3.195 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.