Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Volvo var den første bilproducent i verden til at elektrificere hele deres modelprogram og siden 2019, har du ikke kunne købe en fabriksny Volvo herhjemme uden en form for batteri.
Hos Volvo er elektrificering med andre ord frivillig tvang, hvilket sætter sine krav til niveauet af elektrificering. Dét forstod Volvo først rigtigt i 2022, hvor hybridsystemet blev opdateret med nye, større og bedre batterier.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo V90 T8 rykker op i klassen
Det nye hybridsystem klæder de svenske slæder. Selv havde jeg fornøjelsen af Volvo XC60 T6 Recharge i maj, mens min kollega Morten Bek for nyligt tog Volvo V90 T8 Recharge under sin lup – og vi var begge ganske begejstrede.
Nu er turen kommet til lillebror Volvo V60 T6 Recharge. Det er en strømført svensker, der opererer i et lidt andet prisleje end de to ovennævnte, og så er spørgsmålet, om det nu velrennomerede hybridsystem stadig spiller?
Motor: R4, 1.969 cm2, benzin + elmotor
Ydelse (benzin+el): 253 hk – 145 hk
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 125 km/l
CO2-udledning: 18 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 88 kilometer
Mål (L/B/H): 476/185/143 cm
Køreklar vægt: 1.964 kg
Bagagerumsvolumen: 481 liter
Pris: 616.659 kr. (V60 T6 Recharge fås fra 531.842 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 481.000 kr.
Jeg har prøvet kræfter med det ‘gamle’ hybridsystem fra Volvo før 2022-evolutionen. Her kørte jeg V90 T6 Recharge, hvor batteriet på 11,4 kWh forslog som en skrædder i helvede. Den to tons tunge svensker åd sig gennem den elektriske rækkevidde som en amerikaner i en all-inclusive buffet, og den opførte sig tilmed småklodset, når batteriet var drænet.
LÆS OGSÅ | Test: Bedre batterier får Volvo XC60 T6 Recharge til at brillere
Læser du min anmeldelse af Volvo XC60 T6 Recharge herover, vil du se, at jeg i kontrast var ganske begejstret for hybridsystemet. Det er opdateringens skyld. Nu er der nemlig batterier på 18,8 kWh til alle Volvo’s PHEV-modeller: Inklusive Volvo V60 T6 Recharge, som nu kan køre 88 km på strøm i stedet for 55 km.
Jeg har med andre ord ret så store forventninger til Volvo V60 T6 Recharge.
Foruden batteriet på 18,8 kWh, har Volvo V60 T6 Recharge en elmotor med 145 hk samt en 4-cylindret benzinmotor med 253 hk. Det er en teknisk samlepakke, der er identisk med den, jeg prøvede kræfter med i XC60. En samlepakke, der helt forventeligt klæder den lillebror V60 mindst lige så godt – og endda bedre.
Systemet, som jeg nærmest skamroste i XC60, skal nemlig flytte rundt på 200 kg mindre i V60. Det betyder, at de samme 145 elektriske hk skubber svenskeren afsted med mindre besvær. Det betyder også, at den rene elektriske rækkevidde strækkes længere.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQE er den perfekte elbil til folk med briller
XC60 er opgivet til 77 km men kører 55 km, mens V60 er opgivet til 88 km og sagtens kan køre 70-75 km, hvis man holder sig fra motorvejen. Her kan en konkurrent som BMW 330e Touring også godt pakke sine sydfrugter.
Når man sætter en nål i V60’erens Google Maps-navigation, sørger den selv for at dosere strømmen fornuftigt over hele turen – præcist som XC60. I stedet for at brænde den elektriske rækkevidde af på motorvejen, samarbejder el- og benzinmotor for at sikre den bedst mulige benzinøkonomi.
Med tomt batteri kører Volvo V60 T6 Recharge 15-16 km/l, hvilket selvfølgelig er betragteligt mindre end de 125 km/l, den er opgivet til. Til sammenligning kørte jeg dog sølle 8 km/l i den høje XC60 T6 Recharge med fladt batteri, hvorfor jeg ikke kan hidse mig op over 16 km/l.
Vekslingen mellem el- og benzindrift sker altid elegant, selv når batteriet er drænet. Igangsætningerne er sømløse og forskånet for klodsetheder, hvilket også kan siges om bremsepedalen, hvor man ikke mærker forskel mellem regenerering og de almindelige bremser.
Kraftoverskuddet, som den svenske samlepakke giver, passer også bedre til Volvo V60 T6 Recharge, end det gør til XC60. Batteripakken er monteret i de svenske bilers bunde og bidrager til et lavere tyngdepunkt, hvilket dog ikke gør den store forskel i XC60, der er højbenet, blød og 200 kg tungere.
LÆS OGSÅ | Test: DS4 er til dig, der tør lidt mere
Ved bundgas virker Volvo XC60 T6 Recharge lidt skrumlet, hvilket absolut ikke kan siges om V60. Den kommer kvikt og sikkert fra starthullerne, og selvom den fås hurtigere i T8 og Polestar Engineered, er de 5,4 sekunder fra 0 til 100 km/t mere end rigeligt til en herregårdsvogn som V60.
Det lave tyngdepunkt og en mere kontant undervogn gør, at man ikke har de fjerneste betænkeligheder ved at kaste V60 T6 Recharge friskt ind i et sving. Her lades svenskeren dog i stikken af et følelsesforladt styretøj, hvor BMW 330e fortsat det mere dynamiske valg – og i princippet også Mercedes C300e.
Mens der i modsætning til XC60 er helt styr på balance og krængning, betaler man også lidt på komfortenfronten. Volvo V60 T6 Recharge er mindst ligeså komfortabel som de førnævnte tyske konkurrenter, men i forhold til XC60’eren får man flere ujævnheder at føle.
Det er hovedsageligt de skarpe bump fra huller og brønddæksler, man mærker, hvilket også må tilskrives de 19-tommer alufælge, som testbilen er udstyret med. Fælgene giver også lidt forventet vejstøj i en ellers tyst kabine, der håndterer vindstøjen hørbart bedre end den høje XC60’er.
Hvis der er noget, som Volvo virkelig mestrer, er det gode sæder og en minimalistisk kabine. Det er ganske enkelt rart at opholde sig i Volvo V60 T6 Recharge. Først og fremmest fordi man er velplaceret i de store, svenske sæder, der støtter de steder, de skal, i en køreposition der er spot-on.
Det er også rart, fordi kabinen er velsammensat og kraftigt præget af skandinaviske dyder. Udtrykket er rent, pænt og lyst, selv i den helt mørke læderkabine, som testbilen er udstyret med. Materialerne er hentet fra øverste skuffe og har en tyngde, der slår Mercedes C300e og snuser til den bayerske 330e.
LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien
Alle fordomme om Volvos kinesiske moderselskab gøres til skamme, når går på opdagelse i V60. Der er ingen knirken, ingen knasen, og de kølige aluminiumsknapper på luftdyserne føles dyre. Kun den lemfeldige omgang med pianolak i midterkonsollen og omkring infotainmentskærmen kan jeg hidse mig op over.
Og apropos infotainmentskærmen, så er V60 den seneste Volvo-model, der er velsignet med Google-styresystemet. Det er intuitivt og let at gå til, ligesom selve skærmen på 9,3-tommer både er klar i opløsningen og godt trykfølsom.
Det eneste, som skærmen mangler, er et par tommer eller tre mere. Sammenligner man med Mercedes’ 12,3-tommer store skærm, virker den svenske skærm forældet lille. Det er synd, for det trækker helhedsoplevelsen ned.
Volvo V60 T6 Recharge måler 476 cm i totallængde, hvilket er 6 cm mere end BMW 330e Touring og 1 cm mere end Mercedes C300e Stationcar. I sammenligning med BMW’en, er det 6 cm, der kommer bagsædepassagerer mærkbart til gode, mens Merceren transporterer langlemmede omtrent lige så godt.
I bagagerummet har ingen af tyskerne dog noget på svenskeren. BMW pakker 410 liter, Mercedes 360 liter og Volvo? 481 liter! Og ikke nok med dét, så er bagagerummet også kløgtigt indrettet med surringskroge og -beslag samt en rumopdeler med elastik, så mindre gods ikke kurer rundt.
Volvo illustrerer deres mangeårige erfaring med herregårdsvogne og er således de ukronede bagagerumskonger.
Som du nok kan fornemme, er jeg ret solgt på Volvo V60 T6 Recharge, hvilket egentlig ikke er så overraskende set i lyset af min oplevelse med Volvo XC60. Det overraskende for mig er, at jeg ville vælge den over de tunge, tyske konkurrenter, som jeg har refereret til løbende.
BMW 330e har længe været mit udgangspunkt, når vi snakker strømført stationcar – men ikke længere. Det opdaterede hybridsystem og de større batterier gør, at det nu er Volvo V60 T6 Recharge, der kører ind på den fornemme plads.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes C300e – lang rækkevidde med komprimisser
Volvo V60 T6 Recharge er ikke dynamisk som tyskerne, men den er i stedet mere økonomisk, mere praktisk og mindst lige så velbygget samt komfortabel. Den starter i 531.842 kr. mens BMW 330e Touring starter i 546.651 kr. Beskatningsværdien er 481.000 kr. hvor BMW ligger lige 10.000 kr. Højere. Mercedes’ beskatningsværdi er 475.000 kr.
Jeg kan efterhånden konkludere, at Volvo tager deres strømføring seriøst på tværs af modelprogrammet. Det nye hybridsystem er en opgradering af dimensioner, der kører Volvo V60 T6 Recharge direkte ind i stationcartoppen.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.