3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Tesla sidder tungt på tronen, når det kommer til elektriske biler. Det kan der dårligt være to meninger om. Og kronjuvelen er den luksuriøse Tesla Model S, der efterhånden kan ses på de fleste gadehjøerner landet over.
Men nu er der en seriøs konkurrent på banen. Endda med et stort, fedt dansk fingeraftryk. Henrik Fisker, der formgav BMW Z8 og Aston Martin DB9 og V8 Vantage, er tilbage på scenen med en helt ny elbil i den absolutte luksusklasse; Fisker EMotion.
Hellere en Tesla? Se det store udvalg på Bilbasen.dk
Fiskers ambition om en luksuriøs elbil er som sådan ikke nogen nyhed. Den har eksisteret i form af den hedengangne Fisker Karma siden 2011, men kun realiseret i få hundrede eksemplarer. I kølvandet på en konkurs, et par retssager og en masse andre problemer, er Fisker Inc. altså på ny genopstået. Denne gang som rendyrket elbil. Og nu er de første billeder af EMotion også ankommet.
Overordnet ligner Fisker EMotion sig selv (læs: Karma). Og det er helt sikkert en god ting. Det er nemlig en særdeles smuk bil, og det ses tydeligt, at den er formgivet af samme hånd, som stod bag designikonerne Z8 og DB9. De bløde linjer og kombinationen af et både sporty og luksuriøst look giver altså Tesla baghjul. Uanset om modellen hedder S, X eller 3. Og tjek lige dørene. Fisker kalder mekanismen for somerfugledøre. Vildt ser det i hvert fald ud.
Også under kølerhjelmen er ambitionerne særdeles høje. Og vigtigst af alt når snakken falder på elbiler, er naturligvis rækkevidden pr. opadning. Her har Fisker og EMotion tænkt sig at sprænge rammerne. De første meldinger lyder på knap 650 kilometer pr. opladning, hvilket er væsentlig mere end de nærmeste konkurrenter. At topfarten eftersigende bliver i omegnen af 260 km/t, er der nok heller ikke nogen, der brokker sig over.
Fisker EMotion bliver ikke allemandseje, som det er tilfældet med Tesla. Det er planen, at den kun skal produceres i ganske få eksemplarer med levering af de første midvejs i 2017.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.