Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Tesla sidder tungt på tronen, når det kommer til elektriske biler. Det kan der dårligt være to meninger om. Og kronjuvelen er den luksuriøse Tesla Model S, der efterhånden kan ses på de fleste gadehjøerner landet over.
Men nu er der en seriøs konkurrent på banen. Endda med et stort, fedt dansk fingeraftryk. Henrik Fisker, der formgav BMW Z8 og Aston Martin DB9 og V8 Vantage, er tilbage på scenen med en helt ny elbil i den absolutte luksusklasse; Fisker EMotion.
Hellere en Tesla? Se det store udvalg på Bilbasen.dk
Fiskers ambition om en luksuriøs elbil er som sådan ikke nogen nyhed. Den har eksisteret i form af den hedengangne Fisker Karma siden 2011, men kun realiseret i få hundrede eksemplarer. I kølvandet på en konkurs, et par retssager og en masse andre problemer, er Fisker Inc. altså på ny genopstået. Denne gang som rendyrket elbil. Og nu er de første billeder af EMotion også ankommet.
Overordnet ligner Fisker EMotion sig selv (læs: Karma). Og det er helt sikkert en god ting. Det er nemlig en særdeles smuk bil, og det ses tydeligt, at den er formgivet af samme hånd, som stod bag designikonerne Z8 og DB9. De bløde linjer og kombinationen af et både sporty og luksuriøst look giver altså Tesla baghjul. Uanset om modellen hedder S, X eller 3. Og tjek lige dørene. Fisker kalder mekanismen for somerfugledøre. Vildt ser det i hvert fald ud.
Også under kølerhjelmen er ambitionerne særdeles høje. Og vigtigst af alt når snakken falder på elbiler, er naturligvis rækkevidden pr. opadning. Her har Fisker og EMotion tænkt sig at sprænge rammerne. De første meldinger lyder på knap 650 kilometer pr. opladning, hvilket er væsentlig mere end de nærmeste konkurrenter. At topfarten eftersigende bliver i omegnen af 260 km/t, er der nok heller ikke nogen, der brokker sig over.
Fisker EMotion bliver ikke allemandseje, som det er tilfældet med Tesla. Det er planen, at den kun skal produceres i ganske få eksemplarer med levering af de første midvejs i 2017.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.