Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Glemsomhed med motorolien kan koste dig dyrt.
Der er ikke mange, der gør noget ved det, men moderne biler kræver ofte efterfyldning af olie mellem olieskift. I dag kører de fleste biler 15.000-30.000 km mellem værkstedsbesøg, og på den tid kan selv en nyere motor bruge så meget olie, at det er skadeligt for indmaden. Kører motoren tør for olie på en nyere bil, kan det let koste 50.000 kr. i reparationer og i nogle tilfælde mere. For at hælde mere grus i maskineriet gælder garantien ikke, hvis skaden skyldes, at du ikke har tjekket olieniveauet.
Se vores videoguide her:
En del motorer har sensorer, der fortæller dig, om niveauet er lavt – nogle skal du selv aktivere med tændingen slået til, mens andre passer sig selv og advarer i tide. Det kan du læse om i din instruktionsbog. Den sikreste metode er at tjekke olien manuelt med jævne mellemrum. Gerne for hver 1.000 eller 2.000 km. Når du først har gjort det en gang, så er det noget af det nemmeste i verden. Her er trinene:
1. Parker bilen på et vandret underlag og vent fem-ti minutter med motoren standset.
2. Find oliepinden – den er ofte markeret i orange eller gul.
3. Træk den op og tør olien af med en klud eller et stykke papir.
4. Sæt oliepinden helt i igen.
5. Træk oliepinden op – og se om olien når op mellem de to streger/fortykninger eller huller, der markerer minimum og maksimum.
6. Er niveauet tæt (få millimeter) på maksimum så undlad efterfyldning.
7. Er niveauet ikke tæt på max, så efterfyld. Der er oftest cirka en liter mellem min og max.
8. Tjek olien igen, når du har efterfyldt og sørg for at dækslet og oliepinden sidder forsvarligt fast.
9. Hæld ikke for meget på, det kan også beskadige motoren.
Det er naturligvis bedst at være forberedt. Så hav altid en liter olie af den rigtige slags liggende i bilen – hvis du er i tvivl om hvilken type, du skal have, kan du købe olien på dit værksted, den rigtige type står også i din instruktionsbog. Det er meget vigtigt, at olien har de rigtige godkendelser. Det kan fx være VW 504 00. Den forkerte type olie kan i sjældne tilfælde ødelægge vigtige motordele. Særligt vigtig er olien til biler med partikelfilter, der ikke kan tåle olie med højt indhold af svovl og aske. De skal have såkaldte low-SAPS-olie
I en del moderne biler er der en olieniveaumåler, men i ældre biler er der kun en olietryksmåler. Olietryksmåleren er en rød lampe med en smørekande. Hvis den lyser er der ofte allerede sket skader på motoren, men hvis du skal have en chance for at redde den – så kobl ud og hold ind til siden og sluk motoren med det samme. Den må ikke startes igen, før der igen er fyldt olie på.
På mange nyere biler samt en del ældre BMW, Citroën og Peugeot er der olieniveaumåler. Som regel er måleren forbundet til kørecomputeren, og du kan se i instruktionsbogen, hvordan den bruges. Her skal bilen som regel holde på et plant underlag med motoren slukket. Med olieniveau-måler er du bedre sikret, men vi anbefaler, at du stadig tjekker manuelt ind i mellem. Med mindre du har en næsten ny Volvo eller BMW – her er der slet ingen oliepind – kun elektronisk måler.
Læs mere
Forstå de fire fælder ved flexleasing
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.