3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Af: Morten Bek / d. 22. november 2021
Den første generation Kia Niro har været en banebrydende bil for det koreanske mærke – selv om det anonyme design ikke fortæller den historie. Niro var en af de første prisbillige plug-in-hybrider. Som elbil var den en af de første prisbillige med lang rækkevidde.
Niro har, sammen med den beslægtede Ioniq fra Hyundai, også været fremme i skoene, når det kommer til udvalg. De findes som både hybrid, plug-in-hybrid og fuldt elektriske biler.
LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: Crossover-kvaliteter og mere praktik i ny Toyota Cross Yaris
Kia har fart på, og med modeller som EV6 på markedet og den nye Sportage lige om hjørnet begynder den første generation Niro at se forældet ud. Set fra et teknisk synspunkt er Niro stadig frisk. Men design og interiør blegner i forhold til de nyeste Kia-modeller.
Netop EV6 og den nye Sportage kommer til at spille en stor rolle, nu hvor en ny Niro er på vej. De to biler har tydeligvis været inspirationskilder for designerne, som skaber anden generation Niro.
De første skitser, som mere er computergenererede fotos, afslører meget af designet. Niro får som den nye Sportage meget dominerende LED-kørelys og et mere arrigt udtryk end hidtil. Bagtil dominerer det nye Kia-logo og højt monterede, slanke LED-lygter.
Interiøret ser derimod ud til at være hentet mere eller mindre direkte fra EV6. De to sammenhængende skærme (instrumentering og infotainment) er en stor opgradering fra den nuværende indretning.
LÆS OGSÅ | NYHED: Concept EV9 viser potentiel stor elektrisk SUV fra Kia
Hvad der sker, når det kommer til drivlinjer er et helt andet, åbent spørgsmål. Vil Niro også i den nye generation kunne fås som hybrid, PHEV og elbil? Kia selv afslører intet forud for den kommende premiere, men det virker sandsynligt, at vi igen ser mindst to versioner.
Niro som plug-in-hybrid er uundgåelig, da den er en vigtig brik i modelprogrammet. PHEV’er vil også i de kommende år være vigtige, også selv om vi i Danmark relativt hurtigere skifter til 100 procent el.
Den elektriske udgave kan forsætte under samme navn. Der er også muligheden for, at den indlemmes i den nye EV-familie. EV6 var den første, mens konceptbilen Concept EV9 viser en snarlig udvidelse. Om en kommende afløser for Niro EV skal have nyt navn, løfter Kia snart sløret for.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.