Prisen på Voyah Free styrtdykker til 399.990 kr.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Bilejere elsker biler, der ikke går i stykker. Det gør forsikringsselskabet Warranty Direct i Storbritannien også, for så behøver de ikke udbetale så mange penge til reparationer.
Hvert år udgiver firmaet en liste med bilmærkernes pålidelighedsindeks. I år er det anerkendte britiske magasin What Car med i opgørelsen, der nok er den mest pålidelige (tilgængelige) kilde til at vurdere bilernes reparationsomkostninger.
Den bedste bil i indekset er Honda Jazz, og Honda er i det hele taget det bedste mærke, hvis du vil undgå reparationer. På andenpladsen finder vi Suzuki og på tredjepladsen, er det Toyota, der huserer.
What Car? redaktør Jim Holder siger om vinderen: “Hondas succes i Reliability Index skyldes primært, at de sjældent går I stykker. Når de så går i stykker, er reparationen ofte relativt billig.”
Indekset tager højde for antallet og prisen på reparationerne. Gennemsnittet hedder 100 og jo lavere tallet er jo bedre. Indekset tager højde for fejlrate, alder, km-stand og pris for en gennemsnitlig reparation. Kun biler mellem tre og otte år er inkluderet i indekset og data fra 50.000 biler er analyseret.
Skoda er den bedst placerede europæiske producent. (Hvis vi er enige om at Ford er amerikansk) I den tunge ende er det luksusmærkerne, der besætter pladserne. Mercedes-Benz, Porsche og Audi er alle over indeks 200, og er dermed dobbelt så hårdt ramt af problemer, som gennemsnittet. Det skyldes til dels at motor- og gearkassereparationer er ekstremt dyre på store motorer med automatgear – denne kombination findes uhyre sjældent hos de asiatiske producenter – det er bare nemmere at lave en firecylindret ikke-turboladet motor med manuelt gear, der ikke går i stykker.
Så hvis kampen står mellem japanere og tyskere, så er japanerne bedst til at lave pålidelige biler.
Selv om et mærke generelt ligger et stykke nede af listen, så kan enkelte modeller sagtens skille sig positivt ud. Mercedes-Benz ligger fx på et generelt indeks på 215, men C-klassen, som vi kårede til Årets Brugtbil 2015 har et indeks på 60, hvilket er blandt de allerbedste.
Hvis man kigger lidt ind i tabellen, så er der nogle interessante ting – for eksempel har den dyreste reparation på en Nissan kostet ca. 210.000 kr. Og den dyreste på en BMW 360.000 kr. Av.
Pos. | Mærke | Ø Miles | RI | Ø GBP per rep. (£) | Dyreste rep.(£) |
1 | Honda | 50,892.73 | 41 | 335.87 | 2,913.40 |
2 | Suzuki | 39,280.27 | 48 | 256.04 | 1,684.84 |
3 | Toyota | 50,641.03 | 66 | 378.22 | 5,020.00 |
4= | Chevrolet | 35,956.80 | 82 | 258.15 | 2,118.90 |
4= | Mazda | 47,649.48 | 82 | 398.42 | 4,546.94 |
6 | Ford | 53,214.21 | 85 | 289.74 | 8,014.33 |
7 | Lexus | 53,305.39 | 89 | 415.90 | 5,699.94 |
8 | Skoda | 50,675.24 | 90 | 292.84 | 3,854.76 |
9= | Hyundai | 53,281.01 | 94 | 318.54 | 4,637.66 |
9= | Nissan | 48,738.90 | 94 | 367.19 | 20,747.88 |
9= | Subaru | 56,991.20 | 94 | 456.75 | 3,933.45 |
12= | Daewoo | 40,148.60 | 97 | 263.82 | 1,170.37 |
12= | Peugeot | 49,787.60 | 97 | 284.62 | 4,975.00 |
14 | Fiat | 43,219.17 | 98 | 268.35 | 2,520.90 |
15 | Citroën | 48,805.54 | 105 | 311.58 | 4,026.40 |
16 | Smart | 37,672.35 | 108 | 291.75 | 2,544.00 |
17 | Mitsubishi | 52,882.69 | 109 | 456.29 | 4,832.59 |
18 | Kia | 49,608.72 | 114 | 390.01 | 4,056.00 |
19 | Vauxhall | 52,546.81 | 123 | 310.07 | 15,000.00 |
20 | SEAT | 51,710.06 | 125 | 299.11 | 5,993.08 |
21 | Renault | 48,537.36 | 130 | 262.42 | 4,711.75 |
22 | Mini | 44,017.29 | 136 | 380.74 | 4,721.72 |
23 | Volkswagen | 54,982.88 | 137 | 345.94 | 5,657.38 |
24 | Rover | 44,873.26 | 150 | 362.73 | 3,217.40 |
25 | Volvo | 60,664.66 | 151 | 377.35 | 5,604.10 |
26 | Saab | 56,991.42 | 158 | 327.4 | 8,862.35 |
27 | Land Rover | 67,011.84 | 162 | 428.47 | 15,350.00 |
28= | BMW | 58,174.77 | 180 | 447.18 | 35,000.00 |
28= | MG | 38,370.18 | 180 | 401.96 | 3,901.46 |
30 | Jaguar | 50,879.61 | 185 | 419.57 | 9,347.00 |
31 | SsangYong | 49,884.41 | 211 | 431.55 | 2661.39 |
32 | Mercedes-Benz | 54,341.10 | 215 | 452.7 | 16,115.38 |
33 | Chrysler | 52,454.94 | 221 | 399.47 | 3,747.22 |
34 | Audi | 59,054.52 | 223 | 515.41 | 15,438.42 |
35 | Jeep | 52,582.81 | 227 | 439.89 | 3,694.00 |
36 | Porsche | 41,829.73 | 380 | 784.71 | 10,348.00 |
37 | Bentley | 38,113.59 | 637 | 678.5 | 8406.65 |
Kilde: Warranty Direct og What Car?
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.