Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
Honda NSX har sit helt eget lille kapitel i moderne bilhistorie. Salgsmæssigt var den ikke nogen stor succes, men aftrykket er alligevel markant. Da konceptbilen blev vist for 25 år siden, var Honda NSX det ypperste japanerne kunne præstere. Karrosseriet og chassiset var bygget af aluminium og motoren på tre liter ydede 270 hk ved hjælp fra Honda’s patenterede VTEC-system.
Bilen skulle tage kampen op med Ferrari 348. Målt driftsikkerhed, styrevillighed og gearskifte, så vandt Honda den duel. Men ingen kan røre Ferraris arv og image – især ikke et japansk brand. Heller ikke selvom den legendariske Ayrton Senna var med til at udvikle bilen, der havde en formidabel balance på racerbanen.
NSX var og er sjælden – ikke mindst i Danmark.
Men lige nu er der en NSX til salg i Danmark. Det er ikke noget, der sker ofte. Netop denne bil er foreviget i en artikel i Bil Magasinet, hvorfra billederne stammer. Ejeren hedder Steen og har haft bilen i seks år.
– Jeg købte den af en svensker, der har passet rigtig godt på den. Han havde hørt, at bøsningerne i undervognen godt kunne blive møre med tiden, så han brugte 30.000 kr. på at få dem skiftet. Han tog nok nærmest den bil med i seng, fortæller Steen, der vil sælge bilen, fordi han ikke får den brugt nok.
Steen har opgraderet bilen med nænsom hånd. For eksempel er fælgene ultralette og dyre VOLK TE37 Seibon Edition. Udstødningen kommer fra Science of Speed og indsugningen er i kulfiber fra BMC.
NSX nåede at være i produktion i 15 år, før den blev sendt på pension. Bilen fik mere saft i 1997, hvor motorens slagvolumen blev øget til 3,2 liter. I 2002 blev klaplygterne udskiftet med faste Xenon-lygter.
Gennem tiden rullede adskillige forskellige versioner på gaden, og blandt de mest eftertragtede er NSX-R, der er lettet for 200 kg, så den kun vejer 1.230 kg. Officielt yder ingen NSX mere end 280 hk, men målinger tyder på at NSX-R er på den gode side af 300 hk.
I 2015 er det 25 år siden den første NSX blev solgt, og den anledning bliver startskuddet på en ny NSX-epoke. Honda lancerer nemlig NSX igen – denne gang med en 3,5-liters V6 –centermotor samt elmotorer på forhjulene.
Se Honda NSX til salg i Danmark – det er ikke sikkert, at der er nogen.
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Kia EV3 er elektrisk, kompakt, har lang rækkevidde – og et design, der skiller sig ud fra mængden. EV3 lanceres med to batteristørrelser, 204 hk og rækkevidde op til 600 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.