Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Fartdjævle, bare scroll videre. Denne udgave af Ugens fund er for den meget tålmodige og meget nostalgiske bilentusiast. Det er nemlig intet mindre end en sjælden Citroën 2CV fra det herrens år 1964. Og selvom den lille franske ‘folkevogn’ er produceret i millioner af eksemplarer, så er den her model, der nu er til salg på Bilbasen, efterhånden ganske sjælden.
Men først en lille smule historie. Tro det eller ej, men 2CV er faktisk en af de vigtigste biler i auto-historien. Den blev oprindeligt lanceret kort efter 2. verdenskrig som en billig motoriseret arvtager til de franske bønders hestevogne og nåede sidenhen at være i produktion i mere end 40 år. I den periode var Citroën og 2CV med til at gøre bilen til allemandseje. Først i Frankrig og senere i store dele af Europa. I alt nåede 2CV at blive produceret i tre forskellige afskygninger, der sammenlagt rullede af samlebåndet 5.114.966 gange.
Hurtigt blev 2CV en succes. Designet var banebrydende for sin tid, og det samme var teknologien bag. Læg dertil, at den sammenlignet med resten af datidens snævre bilmarked var billig. Både i købspris, drift og vedligehold. Og netop af de grunde, er der i 42 produktionsår blevet ændret bemærkelsesværdigt lidt på opsætningen af den kompakte Citroën.
Motorkraft har dog aldrig været 2CV’ens stærke side. Det første eksemplar fra 1948 mønstrede sølle 9 hestekræfter. Det omtalte eksemplar på Bilbasen fra 1964 kan prale af en 0,4L motor, der yder det dobbelte, 18 hestekræfter, og en topfart på kun 84 km/t. 2CV’en nåede aldrig over 35 hestekræfter og et moment på 49Nm. Ergo; den er ikke velegnet til motorvejskørsel.
Ifølge sælger er den nævnte 2CV af den sjældne slags. Alene på grund af alderen er der utvivlsomt gået mange til i løbet af årene, men en designændring gør, at netop denne model er påmonteret en stålplade på bekostning af en mindre siderude ved bagsæderne. Hvor mange der er produceret af den pågældende model, er os uvist. Men en ting, der er sikkert og vist, er, at en velholdt 2CV i dag er ganske svær at opdrive i god stand. Det flotte petroleumsgrønne bæst, der nu står hos en forhandler i Brande, har senest været ejet af en amerikansk bilsamler.
Er du 2CV-entusiast, er det her et fornuftigt bud på et godt samlereksemplar, der endda sælges nysynet. Alternativet til de samme penge kan være en splinterny Suzuki Swift. Men den vækker altså knapt så meget opsigt på landevejene. Er du fristet, kan du kigge nærmere på den flotte Citroën 2CV her.
Citroën 2CV 0,4 (1964)
Pris: 89.900 kr.
Km: Ej oplyst
HK/Nm 18/26
0 – 100: Nej, langtfra.
Tophastighed: 84 km/t
Km/l: Vides ikke
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.