Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Det er svært ikke at smile, når man ser på denne lille Fiat 500. Hvad end man kigger på de flettede havestole i kabinen, det parasol-agtige tag eller de manglende døre.
Den er nok ikke optimal om vinteren i Danmark, men nu når sommeren og solen for alvor er over os, er denne Ugens fund genial. Når solen steger og asfalten koger, kan denne Ugens fund være et friskt pust til at overleve sommerens varme. Læs alt om den lille charmør lige her.
Navnet Luigi ‘Gigi’ Segre siger nok de færreste noget, men han var ejer af designfirmaet og karroserifabrikanten ‘Carrozzeria Ghia’, der i 1950’erne og 60’erne ombyggede sportsvogne til unikke enestående eksemplarer.
En dag i 1950’erne sidder Gigi Segre på en strand på øen Capri og undrer sig over, hvorfor taxaerne er, som de er. De passer ifølge ham slet ikke ind til den rolige stemning, der er på øen. Han føler en mindre, mere stilfuld og lettere bil vil passe meget bedre ind.
Det giver ham en idé. Han skal bygge en bil, der kan erstatte de kluntede taxaer og være meget mere passende til stemningen på øen. Bilen skal baseres på den charmerende lille Fiat Cinquecento/Fiat 500, mener Gigi Segre og sætter sit hold i Torino i gang.
Først ryger taget, dernæst erstattes dørene af en lavere karm uden dør, for at man lettere kan komme ind i bilen. Dernæst erstattes de polstrede sæder af flettede stole foran og bænk på bagsædet, så vådt badetøj ikke er et problem.
Det manglende tag løste Ghia ved at lave et stoftag, der ligeså godt kunne være taget fra en parasol og pludselig stod Carrozzeria Ghia med en eminent strandbil, der ville klæde Capri meget mere end de gængse taxaer. Fra start er den nye strandbil ikke en udbredt succes, da folk ikke helt kan forstå meningen med den lille Fiat 500 Jolly. Lige indtil en vis italiensk rigmand kommer med et ønske.
Fiats store italienske boss Gianni Agnelli havde i 1957 et problem, som kun rigmænd som ham kan have. Han manglede en lille bil, der kunne stå på hans yacht, Agneta, såvel som løftes af yachten af personalet, når den skulle bruges på land.
Der var altså brug for en let, men stadigvæk velfungerende bil, som kunne køre lange ture, hvis det var nødvendigt. Der var med andre ord brug for en bil som Agnelli kunne køre til stranden i.
Det er her, Carrozzeria Ghia kommer ind i billedet. De havde tidligere haft fat i en Fiat Cinquecento og bygget en såkaldt strandbil, der var perfekt til Agnelli. Fiat-bossen ville dog have, at hans bil skulle bygges på den nye generation af Fiat 500: Nuova 500 – og ikke på den ældre Cinquecento.
Derfor sendte Fiat en Nuova 500 til Torino, så folkene fra Carrozzeria Ghia kunne lave en bil, der opfyldte Gianni Agnellis behov og det kom der så Fiat Nuova 500 Jolly ud af.
Nærstuderer man denne Ugens fund lidt nærmere, finder man flere og flere mærkværdigheder. Havestolene er noget for sig og det parasol lignende tag er en gimmick, der kun kan være italiensk.
Når solen står på sit højeste, er det rart at have taget oppe og få lidt skygge. Men med kronisk blæst i Danmark, skal man nok ikke sætte sin lid til, at stoftaget holder meget mere end en let brise. Det kan dog undgås ved at folde taget ned og få fuld sol i fjæset. Det er en simpel proces at fjerne taget og generelt er denne Ugens fund en ganske simpel bil.
Rundt om bilen løber en form for sølv gelænder, der både agerer kofangere og indstigningshjælp, men funktionen er også at gøre det mere belejligt at flytte den fra dækket på Yachten til kajen.
Hvad der er mere belejligt er, at man hverken skal tænke på døre eller seler i bilen. Man sætte sig bare i den flettede stol og kører afsted mod stranden. Ingen bekymring, eller måske lidt for livet, da sikkerhed er en by i Rusland.
Fiat 500 Jolly var ikke det helt store hit. Det samlede produktionstallet på i alt 650 eksemplarer afslører også det samme. Det har dog ikke afholdt flere store personligheder fra at eje en af de små charmerende biler. Elvis Presley havde blandt andet en og den amerikanske skuespiller og senere prinsesse af Monaco, Grace Kelly, kørte også en. Selv den amerikanske præsident, Lyndon B. Johnson havde en.
Det gav ikke anledning til at den bredere befolkning tog den lille strandbil til sig, hvilket er en skam. Det skal dog ikke stoppe denne Ugens fund for at være en af de mest charmerende biler nogensinde.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: 00’erne har ringet, de vil gerne have deres gule Lamborghini Gallardo tilbage
Denne Ugens fund er en ombygget Fiat 500 Cabriolet, og er derfor ikke en original Ghia. Den er dog lavet fuldkommen efter bogen og så tæt på originalen som muligt.
Er man på jagt efter en original Fiat Nuova 500 Jolly i lige så fin stand som denne, skal man både være ekstremt heldig, men også hoste op med mange flere penge.
Denne udvalgte er derfor et prisbilligt alternativ, der har mindst lige så meget charme som den originale. Den koster 387.000 kr. Det kan virke absurd at betale for en gammel Fiat 500, men der er altså ikke tale om en normal Fiat 500 her, tværtimod.
Det er Classicmotorsales, som har denne fine sag til salg og du kan opleve den lige her.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.