Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Det sidste storladne år for Geneva Motor Show var 2019 – lige før en ukogt flagermus lavede rav i den. Messehallen i Schweiz har historisk været betegnet som neutral grund for bilproducenterne, hvorfor automobile nyheder fra alle verdenshjørner vist frem netop her.
Siden corona har messen dog været en skygge af sig selv. Fordelen ved neutral grund trumfes af enten besparelser eller strategier, der stikker i andre retninger end bilmesser. I år blev ingen undtagelse, og Genève Motor Show var en amputeret omgang.
Renault brugte messen som anledning til at afholde verdenspremieren på Renault 5, og vise den nye Duster frem fra søstermærket Dacia. Også kinesiske MG fyldte en stor stand med biler, som du kan læse mere om her. Men hvad var der derudover?
Med de tre største og ovennævnte nyheder dækket, slentrede jeg en runde i den halvtomme hal og faldt over et par halvt- eller helt spændende andre biler.
Når man fik nok af kinesiske kabinescootere og fede, men totalt ligegyldige, restomods, var der en førstesal med luksusbiler fra private samlinger. Veyron, Valkyrie og jeg skal komme efter dig. Det eneste, der var værd at falde i svime over foruden disse, var standen, der tilhørte Lucid.
Californisk fødte Lucid sammenlignes ofte med Tesla, der stammer fra samme lokalkreds. Baseret på mit møde med Lucid er den sammenligning dog næsten en hån. Lucid er ustyrligt lækker.
På standen stod mærkets første model, Lucid Air, i tre forskellige varianter: Indgangsvarianten Pure, den højt udstyrede Grand Touring med 830 km i rækkevidde og den hårdkogte Sapphire med 1.234 hk.
Air er en stor luksussedan med tryk på luksus. Den fylder godt i landskabet med sine fem meter i længden, og så er den i min optik gudesmuk.
Design er altid subjektivt, men kvalitetsniveauet indvendigt i Lucid Air Grand Touring er ganske utvetydigt. Den står som et moderne take på en Mercedes S-Klasse fra 90’erne. Ægte træ, ægte nappalæder, ægte aluminium, ægte lækkert!
Lucid Air har næppe stor relevans for Hr. og Fru Hakkebøf. Alligevel spurgte jeg med tryglende øjne en af deres marketingfolk, om Danmark er i tankerne på ekspansionslisten. Fra det europæiske hovedkontor i Amsterdam har Lucid åbnet showrooms i Norge, Schweiz og senest i Tyskland. Han ville ikke udelukke Danmark, men ej heller love noget.
På standen stod også et enkelt eksemplar af deres kommende Gravity SUV-model, der fulgte fuldstændigt samme takter. Batterierne er store, rækkevidderne er lange og priserne vil forventeligt blive gyseligt høje i Danmark. Men kom bare alligevel, Lucid. Please?
Microlino. Det er ikke et velsmagende pastaprodukt henvendt de allermindste i familien. Det er navnet på en kabinescooterfabrikant, der er kraftigt inspireret den ikoniske BMW Isetta. Man kommer ind ved at åbne hele snuden, og så har den to sæder, soltag, en rækkevidde på op til 228 km – præcist som Isetta.
Microlino er, som måske navnet antyder, bygget i Torino, Italien, og den søger at dække storbyborgernes beskedne kørselsbehov på en særegen og charmerende måde. Topfarten er 90 km/t og accelerationstiden fra 0 til 50 km/t er kvikke 5 sekunder, takket være en elmotor med 17 hk.
Microlino fås med tre batteri størrelser: 5,5 kWh, 10,5 kWh og 15 kWh, hvor sidstnævnte altså sikrer en rækkevidde på over 200 km.Selv med det store batteri vejer den kun 530 kg, og kan med sine 2,5 meter i længden være i enhver storbybås. Det er den første kabinescooter, jeg oprigtigt har ønsket mig.
MG benyttede motormessen til at lancere sit nye luksusmærke IM Motors, der havde hele fire modeller med på standen. Den kinesiske konkurrent BYD gjorde det samme, men havde trods alt kun én model med.
Luksusmærket fra BYD hedder Yangwang og modellen, de havde med til Genève, hedder U8. En Land Rover Defender lookalike på 5,4 meter i længden og to meter i både bredden og højden. Det kinesiske skrummel vejer, og hold nu fast, 3.460 kg, og det er ikke så underligt, når man dykker ned i specifikationerne.
Foruden et 50 kWh batteri og en elmotor på hvert hjul findes nemlig også en 2-liters benzinmotor under kølerhjelmen, der er degraderet til generator og rækkeviddeforlænger. Det er altså en plug-in hybrid, der kører rundt med et batteri på størrelse med det den fuldelektriske Peugeot e-208 er udstyret med.
Hele systemet giver en ydelse på svimlende 1.184 hk. Det betyder, at Yangwang U8 trods de Oslobåds-agtige mål rykker fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder.
Yangwang U8 er på alle måder et overflødighedshorn, hvor al tænkelig teknik er smidt i. De fire elmotorer gør, at U8 kan dreje om sig selv på stedet som en kampvogn og gå krabbegang ind i snævre parkeringsbåse. Og så er kabinen, naturligvis, totalt tilklistret i nappalæder, alcantara og trykskærme.
Helvede fryser til is, før Yangwang U8 får en chance i Danmark, men som den fylder på messehallen med al sin luksus var jeg nødt til at nævne den.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.