Test: Hjertet i Mercedes-AMG GT leverer vidunderlig symfoni
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
Af: Esben Skrumsager / d. 21. december 2018
Hvis du investerer i enten Kia Ceed eller Skoda Octavia som stationcars, så får du fingrene i en af de to bilmodeller, der taber mindst i værdi. Det viser en analyse, som Bilbasen har lavet. Begge biler har en pris på lige under 230.000 kroner. Analysen viser, at bilerne taber 37,4 procent af deres nypris over tre år og 60.000 kilometers kørsel.
– Årsagen til det lave afskrivningsniveau er de seneste tre års afgiftsomlægninger, der har gjort bilerne væsentligt billigere. Jo lavere pris, desto lavere afskrivning, og her er Kia og Skoda de mest prisstabile, lyder kommentaren fra Jan Lang, markedsanalytiker for Bilbasen.
LÆS OGSÅ: Første Audi e-tron i Danmark: Her er prisen på den store elbil
Jan Lang påpeger, at Kia og Skoda i flere år har været de klart mest værdifaste mærker på markedet, og den position har de fastholdt efter afgiftsomlægningerne.
– For Kia’s vedkommende skyldes det blandt andet, at de har et garantikoncept, der med syv års garanti er meget stærkt. Og så har de gennem mange år holdt en fornuftig prispolitik, der har øget tilliden til mærket, forklarer Jan Lang.
Han påpeger, at det stort set er det samme for Skoda, der tilbyder bedre priser og højere udstyrsniveau end de øvrige mærker i VW-koncernen, og derved opfattes Skoda som det snusfornuftige køb blandt mærkerne, der er ejet af VW.
– Det er kendetegnende for begge mærker, at deres prispolitik er ret stabil, og det betyder meget for bilkøberne i forhold til, at de trygt kan købe en af bilerne og vide, at den ikke bliver sat 30.000 kroner ned måneden efter. Samtidig forplanter prisstrategien sig på brugtbilmarkedet, hvor gensalgsprisen over årene også bliver højere, siger Jan Lang.
Mærke og model | Nypris | Værditab: 3 år/60.000 km | |
Kia Ceed SW | 229.994 kr | 37,40% | |
Skoda Octavia Combi | 227.000 kr | 37,40% | |
Toyota Auris Hybrid st.car | 260.990 kr | 38,10% | |
Dacia Lodgy | 144.980 kr | 38,10% | |
VW Golf Variant | 260.197 kr | 38,30% | |
Hyundai i30 st.car | 214.995 kr | 38,50% |
Priserne er indhentet i uge 46/47 2018.
Der er altså fuldstændig dødt løb mellem Kia Ceed SW og Skoda Octavia Combi. Ser man på mærkernes generelle værditab på tværs af modeller, er det dog Skoda, der snupper den fornemme førsteplads.
Mærke | Værditab: 3 år/60.000 km | |
Skoda | 41,10% | |
Kia | 41,40% | |
Toyota | 41,80% | |
Hyundai | 42% | |
Dacia | 42,20% |
Priserne er indhentet i uge 46/47 2018.
Samlet viser analysen, at det er blevet meget billigere at eje en bil i Danmark. Den dårlige nyhed er, at det har været dyrt for bilejeren, der har købt bil, før afgiftsomlægningerne blev vedtaget. Den gode nyhed er, at det har medført, at bilerne er blevet meget billigere nu og i fremtiden.
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
Drop drømmen om en BMW E30 M3! Søg hellere alternative græsgange, hvor færre penge kan købe dig samme sedan-sjov og sprødhed.
En guide til at vælge den rette motortype, når du skal ud og købe din næste bil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.