3XInspirationKlassikere

3 flotte veteranbiler: Kør klassisk og spar penge på dine sommer-eventyr

Af i 3X, Inspiration, Klassikere
Op med garageporten! Det dufter af forår, og de klassiske modeller begynder at finde tilbage på vejene. Hvis du ikke har fundet den eneste ene – og ja, vi taler om biler – kan du her få inspiration til dit næste eventyr. Vi har fundet tre sprøde veteranbiler til salg.

Af: Esben Skrumsager / d. 28. marts 2019

Når en bil runder 30 år, kan den registreres som veteranbil. Det medfører blandt andet, at den kun skal synes hver 8. år, og forsikringsselskaberne arbejder som regel også med nogle helt andre priser.

Så meget sparer du med en veteranbil

Den store gevinst kommer fem år senere, når bilen kan fejre 35 års fødselsdag. Så bliver den nemlig, hvad myndighederne betegner som klassisk veteranbil, og det kaster en langt billigere vægtafgift af sig. Faktisk skal du kun betale en fjerdedel af det tidligere beløb.

Hvis du eksempelvis har en tung model på mere end 1.500 kg, som normalt ville koste 4.200 kroner hvert halve år, slipper du med en veteranbil med en halvårlig pris på 1.050 kroner. Det er svarer til en årlig besparelse på 6.300 kroner. Så det kan altså være en billig fornøjelse at køre klassisk bil, hvis du finder et velholdt eksemplar.

Her kan du se priserne på vægtafgift i 2019.

LÆS OGSÅ | Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911

Til gengæld er der nogle begrænsninger. En veteranbil må du kun benytte lejlighedsvist – og udelukkende til privatkørsel. Og så må du kun køre i den fra 15. marts til 15. november.

Men hov, det betyder jo, at sæsonen lige er begyndt? Netop! Så det kan kun gå for langsomt med at finde bilen til dine sommer-eventyr. I skrivende stund er der mere end 400 veteranbiler til salg på Bilbasen, som du finder lige her:

SØG EFTER VETERANBILER PÅ BILBASEN

Hvis du kan bruge lidt inspiration, har vi her på redaktionen udvalgt tre flotte biler i tre forskellige prisklasser:

Ford Capri som fabriksny

Med blot 97 hestekræfter fra en 2-liters motor er det ikke hjertet i bilen, der gør denne gule Ford Capri interessant. Det er den usædvanligt flotte stand, som den klassiske Capri kan bryste sig af.

Ifølge CC Cars i Ans, der har bilen til salg, står bilen trods sine 83.000 kørte kilometer nærmest som fabriksny. Den flotte coupé er produceret i marts 1978, og det er derfor én af de første MK3, da Ford netop lancerede bilen den måned.

Bilen har siden 1978 været ejet af samme familie, og den velholdte stand understreges blandt andet af, at den gule Ford Capri stadig står med original lak i den flotte “Signal Yellow”.

Se prisen og flere billeder af bilen i salgsannoncen på Bilbasen.

Chevrolet Corvette med frækt interiør

Hvis motorens volumen og antallet af hestekræfter har betydning for dig, kommer du ikke udenom denne Chevrolet Corvette Targa.

Bilen er fra 1979, og den er udstyret med en 5,7-liters V8-motor, som leverer hæderlige 250 hestekræfter sammen med et solidt brøl, når du sender speederen sydpå.

LÆS OGSÅ | 3 vilde vans: Drop bagsæderne og få mere bil for pengene

Både formerne og den flotte stand er iøjnefaldende, men ved nærmere eftersyn er det særligt interiøret i bilen, der tiltrækker opmærksomhed. Se det i billederne herunder.

Den klassiske amerikaner blev importeret til Danmark i 2018, og inden da havde bilen gennemgået noget af en gennemgribende restaurering. Både motoren, automatgearet og kabinen har blandt andet fået den helt store overhaling.

På salgsannoncen har den seneste ejer beskrevet hele processen, og ifølge SL Biler, som nu har den sorte Corvette til salg, medfølge mere end 220 billeder som dokumentation for veludført arbejde. Se pris og flere billeder af bilen her.

Topløs Rolls-Royce er toppen af luksus

Den ældste af de tre modeller er samtidig den dyreste. Men her rammer vi altså også toppen af kransekagen, når vi snakker om klassisk luksus.

LÆS OGSÅ | Spar penge på en gammel taxa og skyd genvej til mere luksus

Selvom denne elegante Rolls-Royce blev født i slutningen af 1960’erne, har den blandt andet servostyring, elruder og aircondition.

Har du brug for ekstra køling på en varm sommerdag, slår du blot kalechen tilbage og sætter dig til rette i de usædvanligt komfortable sæder. Sæt gang i de otte cylindre i den næsten syv liter store motor, sving ud af indkørslen og så skal vinden nok sørge for at køle frisuren – eller manglen på samme.

Ifølge den private sælger af bilen, har den britiske luksusbil fået undergået en totalrenovering hos Rolls-Royce-specialisten Charles Agapiou i Hollywood. Her var bilen efter sigende ejet af den nu afdøde filminstruktør Michael Cimino, der blandt andet stod bag den Oscar-vindende film, The Deer Hunter.

Du kan se pris og flere billeder af den majestætelige bil lige her på Bilbasen.

LÆS OGSÅ | Tre lynhurtige luksusbiler til den store familie

SE OGSÅ | TV: VW Phaeton er total V8-über-luksus til ingen penge

Fakta: Veteranbiler

Forsikring på veteranbiler

En veteranbil skal – ligesom alle andre biler – som minimum have den lovpligtige ansvarsforsikring. Der gælder ingen særlige regler for veteranbiler, men flere forsikringsselskaber tilbyder en billigere forsikring, når bilen runder de 35 år.

Du skal dog være opmærksom på betingelserne for en  for en sådan forsikring. Betingelserne kan fx omfatte kilometerbegrænsning, kun sommerkørsel og der kan også være krav om, at bilen skal parkeres i lukket garage.

TIL SALG | Søg efter veteranbiler på Bilbasen

Sikkerhedsseler i veteranbiler

Et tilbagevendende tema, når man taler om veteranbiler, er manglen på sikkerhedsudstyr. Som udgangspunkt kan man sige, at så længe bilen er typegodkendt uden eksempelvis sikkerhedsseler, så kan du fortsat lovligt tage passagerer med på pladser uden sikkerhedssele. Børn under tre år skal dog altid være spændt fast.

Er der kun sikkerhedssele på forsæde, skal du placere barnet placeres på forsædepladsen. Er der ingen sikkerhedsseler i bilen, skal børn placeres på bagsædet.

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.