Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Esben Skrumsager / d. 22. februar 2019
I den fornyede Volvo XC90 får kunderne for første gang adgang til et nyt bremsesystem, der samler energien under nedbremsninger, som gennem en lille elmotor kan sendes ud til hjulene igen, når du trykker på speederen. I forvejen fås flere af Volvo-modellerne som plug-in-hybrid, men det nye er et såkaldt mild-hybrid-system, hvor et mindre batteri altså kun kan oplades under kørsel.
At du ikke kan lade bilen op i garagen, gør naturligvis systemet mindre effektivt i forhold til plug-in-hybriderne. Til gengæld bliver det formodentlig også noget billigere. Og hvis du alligevel får fnat af tanken om kabler, der ligger og roder på gulvet og i bagagerummet på bilen, kan en mild hybrid måske være løsningen.
Den nye drivline markedsføres under Volvo’s nye B-emblem, og i XC90 skulle en udgave med sådan et emblem på bagsmækken spare op til 15 procent på de dyre dråber.
Den monstrøse SUV tog verden med storm, da den blev sendt på markedet i 2015. Og på trods af en startpris på den dyre side af en million kroner, fik den også flot fat i det danske marked. En nærmest uhørt fornem andenplads i Årets Bil 2016 – kun overgået af Opel Astra – vidnede om, at Volvo havde fat i noget med XC90.
Men siden da er der sket meget på markedet, og flere af konkurrenterne har fået øjnene op for vigtigheden af SUV-segmentet. Så hvis den svenske familieslæde skal holde nogle år endnu, er det tid til et facelift, og det har Volvo altså netop løftet sløret for i dag.
Udvendig har svenskerne opfrisket den originale XC90’s eksteriørdesign med blandt andet nye hjul, lakfarver og en ny, moderne grill.
Indvendig har bilen også fået en tur, hvor noget af det nye eksempelvis er, at XC90 foruden den allerede eksisterende, syv-sædede version nu også kan bestilles i en seks-sædet udgave. Det betyder, at modellen bedre kan tilpasses kundernes ønsker og livsstil.
Nye materialer i kabinen – heriblandt en ny uldblanding – giver yderligere muligheder for at sætte sit eget præg på interiøret.
Da XC90 i 2015 blev bygget på en ny platform, markerede den starten på det svenske bilmærkes fornyelses- og forandringsproces. Bilen introducerede nemlig Volvo-mærkets nye ”ansigt”, som blandt andet var kendetegnet af Thor’s Hammer-forlygterne, der også siden har fundet vej til mærkets andre modeller
Det kan godt være, de danske bidrag til den globale bilproduktion er til at overse, men i det mindste har bilproducenterne med jævne mellemrum kunnet se meningen med at lade deres nyskabelser affotografere netop her. Og Volvo har været vidt omkring i Danmark med den nye luksus-SUV.
Kan du genkende stederne herunder? Swipe videre i galleriet for at få svar på, hvor billederne er taget.
Modelår 2020 udgaven af XC90 går i produktion i maj måned på Torslanda-fabrikken i Göteborg, og kan nu bestilles på alle Volvo-markeder verden over.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.