Første tur: Ford Capri træder på minderne
Ford Capri er tilbage! Nej, Ford Capri er IKKE tilbage. Der er en ny elbil med navnet Capri, en storebror til Explorer, men den har absolut intet med den klassiske model at gøre.
Når VW ID.7 kommer ud i november, er alle udgaver med batteri på 77 kWh, rækkevidde på 618 km og elmotor med 286 hk. Flere kræfter, mere rækkevidde følger i sommeren 2024.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Volkswagen Passat går snart ind i en ny generation, og det er formentlig sidste gang, de præsenterer en ny Passat. Men VW kommer ikke til at mangle en stor mellemklassebil, for allerede nu, sideløbende med Passat, kommer det fremtidssikrede indslag i klassen fra tyskerne: ID.7.
ID.7 er elektrisk, og den store model kommer på det danske marked i november som hatchback, delvist kamufleret som sedan, og i løbet af sommeren 2024 kommer den vigtige stationcar til.
ID.7 er ny topmodel hos VW, og det kan ses på priserne, som vi lige har fået ind ad døren. ID.7 er betragteligt dyrere end ID.4 og ID.5, og med en startpris på 479.995 kr. er den på niveau med ID. Buzz. I forhold til andre elbiler i samme størrelse – BMW i5, Mercedes EQE og BYD Han – er startprisen anderledes favorabel.
To af de store omdrejningspunkter, da Bilbasen tidligere i foråret kørte et kamufleret udgave af den store ID.7, var batteriet og elmotoren. Helt naturligt. Det her er jo en elbil. Men ID.7 er mere end det, for batteriet er nyt og elmotoren ny, og begge dele vil snart kunne findes i bl.a. ID.4.
Elmotoren ved bagakslen yder 286 hk og er dermed et kraftværk i forhold til de 204 hk i eksisterende elbiler med baghjulstræk fra VW-gruppen. Den motor har alle udgaver af ID.7, til en GTX-variant introduceres med to elmotorer, firehjulstræk og i omegnen af 335 hk i sommeren 2024.
Det nye batteri med en kapacitet på 86 kWh bliver også først introduceret i sommeren 2024, og det er her, ID.7 vil få en rækkevidde på op til 700 kilometer. Indtil da har alle ID.7-udgaverne standardbatteriet på 77 kWh, som giver en meget fornuftig rækkevidde op til 618 kilometer.
Selv om ID.7 til at starte med kun kommer med en batteristørrelse og en motorydelse, skal man stadig tage stilling til noget: udstyrsniveauet. Alle ID.7’erne hedder Pro som henvisning til batteristørrelsen på 77 kWh, mens den kommende Pro S-model vil have batteriet på 86 kWh.
ID.7 Pro er basismodellen til 479.995 kr. Standardudstyret er tilfredsstillende, men med enkelte huller, som gør det oplagt at springe basismodellen over. De øvrige udstyrsvarianter er dog meget dyrere, så kan man undvære el-betjent bagklap og adaptive matrix-LED-forlygter, kan man holde sig til basisbilen.
LÆS OGSÅ | 75 år i Danmark giver billigere biler hos VW
Den kommer som standard med 19″ alufælge, stort head-up-display i forruden, infotainment med 15″ touchscreen, navigation, aut. klimaanlæg med tre zoner, varme i rattet og forsæderne, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, stemningsbelysning med valg mellem 10 farver, aktivt blind vinkel-system og bakkamera.
ID.7 kommer i to udgaver med mere udstyr, som fejrer 75 år for den første VW i Danmark: ID.7 Pro 75 Years Edition og ID.7 Pro 75 Years Edition Max. 75 Years Edition står til 549.995 kr. og 75 Years Edition Max til 599.995 kr.
For merprisen på 70.000 kr. i forhold til ID.7 Pro kommer 75 Years Edition med LED-stribe mellem forlygterne, 360 graders kamera, el-betjent bagklap, matrix-LED-forlygter, flere førerassistancesystemer, ekstra tonede ruder bagtil og el-justerbare forsæder med massage.
For 50.000 kr. mere, 120.000 kr. mere end basismodellen, kommer ID.7 Pro 75 Years Edition Max med panoramaglastag med smart glas-lysdæmpning, adaptiv undervogn, ekstra lyddæmpende ruder, styretøj med progressiv udveksling, forsæder med ventilation, varme i bagsæderne og Harman Kardon-lydanlæg.
Ford Capri er tilbage! Nej, Ford Capri er IKKE tilbage. Der er en ny elbil med navnet Capri, en storebror til Explorer, men den har absolut intet med den klassiske model at gøre.
Har du mistet overblikket? Vi er gået markedet igennem for at finde de billigste elbiler i Danmark lige nu.
Der er nu flere end 14.000 brugte elbiler til salg på Bilbasen, og det er ny rekord for de fuldelektriske biler. En del af dem er kommet til Danmark fra udlandet.
Tesla overrasker positivt, mens MG og Nissan er presset på pålideligheden. Se hvilke bilejere, der har størst anledning til grå hår i denne store undersøgelse.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.