bilbase

Forstå de fire fælder ved flexleasing

Flexleasing kan give en god besparelse på de dyre biler, fordi registreringsafgiften betales i rater i de måneder, du bruger bilen.

På tre år gamle biler er afgiften endda halv pris – nemlig 0,5 pct. af den beregnede afgift om måneden, mens det er en pct., hvis bilen er nyere end tre år. Når leasingperioden er udløbet kan bilen leases ud igen til en ny vurdering, der typisk vil være lavere, da bilen taber værdi.

Mens markedet for privatleasing er modnet og præget af gennemskuelige standardkontrakter, kræver en flexleasing-kontrakt et lidt skarpere øje. For selv om du kan spare penge, så vokser træerne ikke ind i himlen.

Der er historier om leasingtagere, der har brændt fingrene på flexleasing. Og det er især disse fire ting du skal være opmærksom på:

design_mercedes_amg_gt_1

Dyre biler er de mest oplagte til flexleasing

Restværdi/scrapværdi ved flexleasing

Her finder vi nok det mest kritiske ved flexleasing. Restværdi eller scrapværdi er den pris, bilen skal sælges til, når leasingperioden er slut. Og det er vel at mærke prisen uden registreringsafgift, da der jo ikke er betalt afgift af hele bilen, men kun for den periode bilen benyttes.

At udregne den pris er ikke nemt, da den jo ligger ude i fremtiden, men prøv at se på tilsvarende bilers nuværende pris på mobile.de. Hvis ikke din restværdi ligger noget under den pris, du kan finde her, så er restværdien for høj.

Og hvad betyder det så? Jo, når bilen skal indleveres, så kommer du til at betale forskellen mellem restværdien på leasingkontrakten og den pris bilen reelt kan sælges for. Hvis scrapværdien fx er 140.000 kr. men bilen kun kan sælges til 120.000 kr., så kommer det til at koste dig 20.000 kr. at aflevere bilen. Hvis du er uheldig kan det altså koste dig mange tusinde kroner at aflevere bilen. Så når du sammenligner to leasingtilbud, så se på scrapværdien – hvis der en forskel, så skal den lægges oveni dine omkostninger. En scrapværdi er er 20.000 kr. højere koster dig reelt 20.000 kr. ekstra i leasingperioden, så det er en vigtig detalje.

Bemærk at førstegangsydelsen ofte bruges til at nedskrive bilens værdi; På dansk så betaler du altså en stor del af tabet på bilen med det samme.

 

Anvisning af køber

I mange kontrakter skal du selv som leasingtager anvise en køber til bilen, når leasingperioden er afsluttet. Det kan godt give lidt udfordringer, for markedet for biler uden afgift er ikke ret stort i Danmark. Bilen er derfor mest interessant for en, der vil have bilen på en ny flexleasing-kontrakt eller en bilforhandler, der vil sælge eller lease bilen ud igen. Nogle udbydere tilbyder, at købe bilen tilbage, men den aftale er som regel mest favorabel, hvis det er aftalt på forhånd.

 

Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing

Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing

Reparationer

I mange leasingkontrakter til flexleasing hænger du selv på reparationer og service. Hvis noget går i stykker er det altså dig selv, der skal betale. I nogle tilfælde kan man tegne en servicekontrakt og dermed minimere risikoen for uforudsete udgifter. Men generelt er det dig, der skal stå for det hele. Sådan er det ikke ved almindelig privatleasing.

 

Konkurs

Heldigvis er det et sjældent fænomen, men hvis dit leasingselskab går konkurs, så ejes din bil af konkursboet. Det er ekstra slemt, når vi taler flexleasing, da førstegangsydelsen typisk er temmelig høj. Den mister du formentlig, da du ved en konkurs blot kan stille dig op i køen af kreditorer, og banker og advokater får deres del først. Så tjek at det er et anerkendt selskab du handler med – dermed minimerer du risikoen.

 

Flexsleasing kan sagtens være en god ide, men det kræver lidt mere opmærksomhed end traditionel privatleasing.

 

Når du har styr på kontrakten, så er flexleasing stadig i mange tilfælde den billigste måde at holde dyr bil på. Du skal bare holde øjnene åbne, når du læser kontrakten.

 

>> Søg leasingbiler på Bilbasen <<

 

Læs mere

Lidt (meget) om leasing af biler

 

———————————————————–

Af Ebbe Sommerlund

21 Kommentarer til Forstå de fire fælder ved flexleasing

  1. Stephen Berg 07/08/2016 at 12:55 #

    Super artikel! Det er en god ide at forholde sig til fordele og ulemper inden man kaster sig over flexleasing, for første gang.

  2. Poul 20/08/2016 at 08:21 #

    Glimrende forklaring. Velskrevet og præcis.

  3. Viggo Larsen 21/08/2016 at 08:35 #

    Hvordan laver man flexlising når man selv har købt en bil i tyskland og kun vil køre i sommer månederne.

    • Bilbasen Blog 16/01/2017 at 16:54 #

      Det kræver, at du sælger bilen til et leasing-selskab, som så leaser bilen til dig. Du skal dog være opmærksom på, at du så dermed ikke ejer bilen – hvilket kan give dig problemer med at få bilen købt ud igen, hvis leasingselskabet går konkurs.

    • Søren 17/08/2017 at 22:42 #

      Det gør du ved at kontakte Kim Mikkelsen ved Bjerg Larsen i kolding på 82301230

  4. Ryan 21/08/2016 at 10:08 #

    De ting i påpeger siger jo sig selv, det er mere vigtigt med renter og gebyrer samt hvis bilen bliver ridset/skrammet..

    • Bilbasen Blog 16/01/2017 at 16:55 #

      Hej Ryan. Der løber ikke renter på flexleasing, men gebyrerne er naturligvis vigtige. Ridser og skrammer trækker formentlig ned, men der kræves ikke at de bliver udbedres, da du jo selv hæfter for værdien af bilen.

  5. Skrotpræmie 10/02/2017 at 11:40 #

    Glimrende forklaring. Velskrevet og præcis.

  6. Tobias 20/06/2017 at 13:40 #

    Gode pointer, som er værd at tage med i sine overvejelser, inden man kaster sig ud i flexleasing. Specielt punktet omkring anvisning af køber. Det punkt havde jeg udfordringer med, da jeg selv har haft flexleaset en Ford Mustang.
    Ved I, om man godt må henvise til en køber der IKKE har et CVR nr. Altså en almindelig privatperson? Her tænker jeg ikke om en privatperson må overtage flexleasing aftalen, men købe bilen uden afgift.

    • Bilbasen Blog 20/06/2017 at 20:00 #

      Det er et godt spørgsmål om man må henvise til en privat. Umiddelbart tænker jeg, ja, men det må undersøges nærmere. Vh Ebbe, Bilbasen

      • Mikkel 17/08/2017 at 20:31 #

        Hej Tobias

        Det er ikke loven det gør at firmaerne skriver det skal være henvisning til CVR, men da leasing selskabet jo står som ejer af bilen vil de i tilfælde af salg til en privat kunne hænges op på garantiforpligtelser i henhold til købeloven. Det er en anden sag hvis den videreføres som leasingbil hvor en anden privatperson kan overtage bilen på en leasing kontrakt uden at selskabet er forpligtet af købeloven, da de jo stadig står som ejer af bilen, og den nye leasingtager har henvisningspligt og ansvaret for service og vedligehold af bilen.
        Mvh Mikkel

  7. Anders Jensen 05/08/2017 at 10:57 #

    Restværdien skal man seævfølgelig tage med i overvejelserne, men så er det heller ikke mere mystisk. Det er nemlig ikke anderledes end hvis du køber en ny bil og får den finansieret over f.eks. 60 eller 72 måneder. Sælger du bilen igen efter 2 eller 3 år vil dit værditab på bilen med stor sandsynlighed være så stort, at provenuet fra salget ikke kan indfri restgælden. Derfor skal man i begge tilfælde lægge en fornuftig udbetaling/Førstegangsydelse, således det undgås. Flexleasing er blot en finansieringsform!

    • Bilbasen Blog 07/08/2017 at 09:41 #

      Hej Anders. Det er ikke alle, der lige kan gennemskue det – ligesom heller ikke alle tænker på, at afdragene helst skal følge med afskrivningen. Du har nok lidt bedre baggrund for at vurdere det end de fleste 🙂 Vh Ebbe

  8. Mikkel 17/08/2017 at 20:41 #

    Fint overblik, men jeg er ikke enig i at det er en dårlig ting at stå med en bil uden afgift, og at markedet for biler uden afgift er lille. Du har jo altid mulighed for at betale afgiften, og i tilfælde af større prisfald på markedet end beregnet kan det jo være en direkte fordel at der ikke er betalt afgift af bilen, da denne jo også vil komme til udtryk i en lavere registreringsafgift.
    Derudover er der hele diskussionen omkring hvad der sker med de danske afgifter, sidst blev de sænket med 30%, og hvis noget lignede sker igen vil det være en fordel at have en bil på uden afgift fremfor en tilsvarende bil på fuld afgift.

    Mvh Mikkel

    • Bilbasen Blog 17/08/2017 at 20:48 #

      Hej Mikkel. Du har ret i at det ikke er nogen ulempe, når leasingperioden er udløbet. Men det er svært at vurdere værdien på forhånd inden du indgår aftalen. Desuden må du jo ikke selv købe bilen efter endt leasingperiode – du kan dog forlænge kontrakten på ny vurdering. Vh Ebbe

  9. Michael 22/08/2017 at 10:53 #

    Hej hvorfor må man ikke selv købe bilen efter en eller to leasing perioder ?
    På forhånd tak

    • Bilbasen Blog 23/08/2017 at 22:39 #

      Det må man ikke, fordi der så er tale om en kreditkøbsaftale og ikke leasing. Vh Ebbe, Bilbasen

  10. Danijel 29/10/2017 at 19:05 #

    Hej
    Tak for en rigtig fin artikel.

    Min kæreste og jeg overvejer at købe en bil til omkring 300.000-350.000kr.

    Men der er flere der fortæller os, at det vil bedre betale sig at flexlease en istedet. Vi vil nok ikke have bilen mere end 3-4 år.

    Mit spørgsmål er så, kan vi får en dyre bil for samme penge? Eller skal vi stadig kigge på samme bil som her hjemme? Fx en Madzda CX-5.

    Jeg har kigget på en Audi Q5 hos netop Flexto. Prisen er følgende:
    Førstegangsydelse: kr. 70.000 + moms
    Mdl. Ydelse kr. 5.195 + moms
    Restværdi kr. 149.000 + moms

    Hvis jeg regner det sammen, så koster det bare i månedlig ydelse for 36 mdr. (6500×36) 234.000kr inkl. moms, så kommer der 70.000kr + moms oven i ?? Eller?
    Jeg har nok misforstået regnestykket og håber at i kan hjælpe.

    På forhånd tak.

    • Bilbasen Blog 03/11/2017 at 14:05 #

      Hej Danijel

      Det er rigtigt forstået. Jokeren er restværdien – hvis bilen er mere værd end 149.000 plus moms efter leasingperioden får du differencen – er den mindre værd skal du betale differencen. Vh Ebbe

Trackbacks/Pingbacks

  1. Leasingbiler - alt om leasing af biler på BilBasen - 08/12/2016

    […] Forstå de tre fælder ved flexleasing […]

  2. Overraskende lugtfjerner til biler - Bilbasen blog - 03/02/2017

    […] Forstå de fire fælder ved flexleasing […]

Skriv et svar