bilbase

Test: Fords fede firmabil

Der er ingen bil, der signalerer firmabil som en ny Ford Mondeo. Modellen bliver stort set ikke solgt til private, mens store rabatter til leasingselskaber samt fornuftige beskatningsgrundlag holder Mondeo-procenten på vejene høj.

Men det er heller ingen skam at køre Mondeo. Den nye model cementerer sit prædikat som den mest velkørende i klassen. Selv om undervognen altid sikrer høj komfort, så er der alligevel plads til at give smil på læben – undervogn og styretøj giver mere feedback end hos de andre i klassen, måske med undtagelse af Mazda 6, der til gengæld ikke har helt den samme høje komfort, som Mondeo.

Modellen her blev introduceret sidst på året i 2014 og var længe ventet. På grund af nogle vanskeligheder med fabriksopstart, og måske også resterne af en finanskrise, kom modellen på markedet lidt sent. Det kan godt mærkes, for mens køreegenskaberne ikke trumfes af nogen, og pladsforholdene er overdådige, så er der nogle ting, som kunne være bedre.

Interiør

Interiøret er blevet meget mere indbydende, men det er stadig lidt rodet i forhold til fx VW Passat.

Særligt i øjenfaldende er infotainment-systemet med den flotte touchskærm. For det første kan du ikke vælge dansk som sprog, hvilket er uforståeligt, Det kan VW Passat i øvrigt heller ikke. Men betjeningen er heller ikke på toppen. Det starter ellers fint på startskærmen med fire felter: Telefon, navigation, komfortfunktioner og underholdning.

Men bare et trin inde i menuerne bliver tingene gnidrede – skal du for eksempel høre musik fra din mobiltelefon, så skal du trykke en gang på skærmen, hvorefter en menu kommer frem. Her skal du med millimeterpræcision bladre ned og ramme en lille knap. Halvdelen af gangene ramte vi bare ikke den rigtige knap – det er en ommer. Meningen er, at man skal bruge stemmestyring til systemet, men det kan for det første ikke dansk og for det andet, er det ikke rigtig en undskyldning for, at det skal være så besværligt ikke at bruge stemmestyringen.

Sæderne i Titanium-varianten ser indbydende ud, men for store personer kunne de være bedre. Siddehynden er lidt kort og ryglænet er ikke specielt velformet til voksne mænd – altså voksen, som i over 100 kg.

Motorerne strækker sig fra benzinere fra 115 til 240 hk og dieselmotorer med 115 til 180 hk indtil videre. Dertil kommer en hybridversion. Vi har testet en 150 hk diesel med Titanium-udstyr, og motoren er både kultiveret og stærk, men hvis du har muligheden for det, så anbefaler vi 1,5 benzin med 160 hk – den har et lavere beskatningsgrundlag.

Sikkerhed

Da Toyota kom med knæairbaggen, så troede vi at antallet af airbags ikke kunne blive større, så kommer Mondeo med et tilvalg på seleairbags til bagsædepassagererne. De fordeler trykket ved en kollision på et område, der er fem gange så stort som normalt. Smart, men hvis du har barnestole kræver det, at de er til isofix.

En anden detalje, som er fed en LED-forlygter med adaptiv styring – eller det vil sige – det kunne være fedt. Realiteten er at lyset ikke er vildt imponerende, men værre er at det lægger et kraftigt blåt skær i toppen af lyskeglen, så alle vejskilte ser blå ud. De er ikke over 20.000 kr. værd. Desværre er blindvinkelsensor ekstraudstyr til 10.550 kr.

 

Konklusion:

 

Det positive:

Ford Mondeo er stadig den bedst kørende i sin klasse.

Attraktive beskatningsgrundlag

Masser af plads til alle

 

Det negative:

De dyre infotainmentsystem er ikke specielt vellykket

Sæderne er ikke gode til store personer i Titanium

Se brugte Ford Mondeo på BilBasen

 

 

Konkurrenter

Opel Insignia

Har netop fået et større facelift. Den er flot og lækker, men på plads og køreglæde matcher den ikke Mondeo.

VW Passat

Ny model er netop introduceret. Kører næsten ligeså godt som Mondeo, og interiøret virker mere gennemtænkt.

ford FordMondeo_Wagon_12 FordMondeo_Wagon_16 FordMondeo_Wagon_21 FordMondeo_Wagon_27 FordMondeo_Wagon_38 FordMondeo_Wagon_45

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply