Bugatti-bolide
oktober 28, 2020

Bugatti Bolide: 1825 hk i den vildeste Bugatti nogensinde

Bolide betyder ildkugle på italiensk — og en ildkugle, det er den. Franskmændene læner sig nemlig opad at bøje fysikkens love, hvis Bolide bliver så voldsom, som de lover.

Af: Simon Hallenslev / d. 28. oktober 2020

Det er ikke mere end et par dage siden, at en ny og ufattelig ond Bugatti blev spottet i fuld camouflage på den franske Formel 1 bane, Circuit Paul Ricard, lidt uden for Marseille.

Allerede kort efter de første spionfotos ramte internettet, blev det af de opmærksomme øjne konkluderet, at der umuligt kunne være tale om en gadebil. Den voldsomme aerodynamik og de påmonterede slickdæk afslørede, at der var tale om et banejern. Det eneste Bugatti selv ville ud med, var projektnavnet ’0.67’.

Da præsentationen skulle gå live klokken 12, brød Bugattis hjemmeside ned på grund af overvældende interesse. Nu er de officielle tal dog klar, hvorfor vi kender til de vilde tal, samt til betydningen bag det kryptiske projektnavn. Vi kigger nærmere på ’Ildkuglen’ fra Bugatti.

Flere kræfter end kilo

Den nye vanvidsmaskine fra Bugatti er særdeles let på tå. Den vejer sølle 1.239 kg. Det er bare 136 kg mere end den seneste Mazda MX5. Bolide har dog lidt flere hk, end den lille Mazda har. Rundt regnet 10 gange så mange.

Bugatti Bolide får nemlig 1.825 hk, til at skubbe rundt på vægten af en MX-5 med en tung passager. Kræfterne hentes fra Bugattis signaturmotor; den 8-liters W16-motor, der også findes i Bugatti Chiron.

SE OGSÅ | Ny Bugatti snuser til 500 km/t

Det er også fordelingen af kræfter og kilo, der ligger bag det kryptiske projektnavn, som Bugatti senest afslørede, efter bilen blev spottet på Paul Ricard. Navnet 0.67 kommer sig af bilens vægt-til-kaft-ratio, hvor Bolide har 0,67 kg pr. hk.

“Den mest utrolige Bugatti”

Selv kalder Bugatti deres Bolide for den mest utrolige bil, de nogensinde har lagt navn til. Men det kræver jo først og fremmest, at bilen bliver til virkelighed. Hvis den skal det, vil det kræve, at franskmændene holder tungen lige i munden.

For udover de vanvittige accelerationstider, lover Bugatti, at Bolide kommer til at kunne køre “langt over” 500 km/t. De siger også, at bilen kan tage turen om Nürburgring på 5 minutter og 31 sekunder, hvilket er på niveau med den legendariske banes all-time rekord.

De siger også, at Bolide kan tage turen om Le Mans-banen på 3 minutter og 7 sekunder, hvor den hurtigste LMP1 Le Mans-racer til sammenligning har gjort det på 3 minutter og 14 sekunder. Det er vilde løfter, som vi er spændte på at se, om Bugatti kan leve op til.

Bugatti Bolide – acceleration:

0-100 km/t: 2,17 sekunder

0-200 km/t: 4,36 sekunder

0-300 km/t: 7,37 sekunder

0-400 km/t: 12,08 sekunder

0-500 km/t: 20,16 sekunder

 

0-400-0 km/t: 24,64 sekunder

0-500-0 km/t: 33,62 sekunder

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS