Bilen er det største køb næstefter boligen, hvorfor det er helt naturligt at handle med omhu. Et bilkøb er ikke 'bare lige', og når der i de fleste tilfælde allerede holder en bil i carporten, der også skal sælges i den forbindelse, bliver beslutningen ikke lettere. Samtidig har elbilernes fremmarch gjort markedet mere omskifteligt end nogensinde før.
Måske kan vi på Bilbasen hjælpe dig lidt på vej. For faktisk er nu ikke et dårligt tidspunkt at sælge. Danskerne skifter til elbiler i stor stil, hvilket betyder hurtigere udskiftning i brugtmarkedet.
Samtidig er udbuddet af små, billige brugtbiler i 50.000-kroners-klassen faldet, fordi bilproducenterne har fokus på elbiler. Efterspørgslen er der dog stadig, især blandt dem, der ikke er klar til elbil endnu, og derfor leder efter en billig mellemstation.
Markedet er, over en bred kam, varmt, og det er din bil i carporten måske også. Herunder får du de 10 bilmodeller, der sælges hurtigst på Bilbasen lige nu. For at sikre et repræsentativt billede, indgår kun modeller med mindst 30 salg i april 2025. Er din bil blandt dem?
MG ZS

Bilen, der sælger hurtigst på Bilbasen i øjeblikket, er MG ZS. Fra ny er den elektriske variant Danmarks billigste elbil – i hvert fald lidt endnu, indtil BYD Dolphin Surf lander med en forventeligt lavere pris. Nyprisen er 179.990 kr. hvilket selvfølgelig sætter et præg på priserne på brugtmarkedet. De billigste eksemplarer sælges for 100.000 kr.
Liggetiden på Bilbasen er sølle 21 dage og gælder ikke kun den elektriske ZS EV, men hele variantrækken. Med i statistikken indgår derfor også MG ZS Hybrid, der kører på en nyere generation end elbilen. Uanset hvilken, du har holdende i indkørslen, burde den kunne sælges i et rimeligt tempo.
VW ID.7

Okay, chancen for at du har en godt brugt VW ID.7 holdende i indkørslen er nok ganske smal. Det fjerner dog intet fra det faktum, at den optræder på listen over hurtigst sælgende biler. Liggetiden er i gennemsnit 27,5 dage, hvilket er flot for en så forholdsvist stor og dyr bil.
Peugeot 206

Det er 13 år siden, at den sidste Peugeot 206 kørte af samlebåndet i Mulhouse, Frankrig. Alligevel er der fortsat stor efterspørgsel på dem på Bilbasen, hvor de i snit ligger 28,3 dage, før de bliver solgt.
Peugeot 206 er en fransk arbejdshest til dem, der skal bruge et billigt transportmiddel her og nu. Billig er den i hvert fald, og du skal kun slippe i omegnen af 40.000 kr. – altså, for de absolut dyreste eksemplarer. Man kommer langt bare for 25.000 kr.
Tesla Model Y

Velsagtens en af de mest omtalte biler i nyere tid. På godt og ondt. Senest har historierne om værditab på alt med et Tesla-logo fyldt meget i medierne, og måske har priserne nået et niveau, så folk igen vil slå til. Tesla Model Y har nemlig i snit 29,3 liggedage på Bilbasen.
Læs også: Tesla får kæmpe lussing af danskerne
VW ID. Buzz

Historien med VW ID. Buzz er meget den samme som ID.7. Retrobussen har dog været på markedet noget længere, hvorfor udbuddet af brugte modeller også er højere. Lige nu er der 75 eksemplarer til salg på Bilbasen, som i snit får lov at holde til salg 29,5 dage, før de bliver solgt.
BYD Atto 3

For under 200.000 kr. får man meget bil for pengene i den farverige, tenderende til fjollede, BYD Atto 3. En velbygget kinesisk crossover, der med friske interiørfarver, guitarstrenge og underlige dørhåndtag skiller sig ud fra mængden. Man får dog også fine pladsforhold og et 60 kWh batteri, der rækker til 420 kilometer i rækkevidde.
BYD Atto 3 ligger i snit til salg i 29,8 dage på Bilbasen, før de bliver solgt. Så hvis du vil have en større elbil, længere rækkevidde eller måske bare den faceliftede udgave, kan du sælge din Atto 3 ganske hurtigt.
Volvo XC40

Den kompakte crossover fra Volvo har været på markedet siden 2018 og fås derfor i en bred vifte af varianter. Der er både benzin- og dieselvarianter til de, der mangler et mellemstop før elbilen, en plug-in hybrid til dem, der vil prøve elektrificering af, samt selvfølgelig fuldelektriske varianter. Sidstnævnte har i dag fået nyt navn og sælges som EX40.
På Bilbasen skal en Volvo XC40 i snit kun stå til salg i 31,8 dage, før den bliver solgt. Er du en af dem, der har brugt bilen som mellemstop, og nu er klar til en elbil, er det bare at få skudt den afsted. Din bil kommer til at mænge sig med godt 500 andre eksemplarer, der er til salg lige nu.
Kia Picanto

Det er slut med VW Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Peugeot 108, Citroën C1, Ford Ka og Fiat Panda. Klassen af mikrobiler svinder ind i et hastigt tempo. Det betyder dog ikke, at der ikke længere er efterspørgsel på dem. Tværtimod.
Kia Picanto har vi stadig lidt endnu, men da nypriserne i dag starter i 150.000 kr., ser de budgetorienterede efter noget mere... Budgetvenligt. På Bilbasen går Kia Picanto derfor som varmt brød med gennemsnitlige liggedage på 32,6 dage på tværs af årgange. Der er knap 300 eksemplarer til salg, der går fra årgang 2005 til 2025.
Nissan Micra

Historien om Nissan Micra er omtrent den samme som den om Kia Picanto – forskellen er bare, at Micra ligger i miniklassen over. Her er flere modeller tilbage, end der er i mikroklassen, men fra nye er de med tilføjelsen af skarpere miljø- og sikkerhedskrav blevet for dyre. Præcist derfor er den fine Ford Fiesta en saga blot.
Efterspørgslen på budgetvenlige minibiler lever i bedste velgående, hvorfor Nissan Micra ligger til salg i kun 33,2 dage i snit på Bilbasen.
Peugeot 107

Den 10. hurtigst sælgende bil på Bilbasen er endnu en Peugeot, der ikke længere er i produktion, og selvfølgelig endnu en mikrobil. Peugeot 107 deler teknik med Citroën C1 og Toyota Aygo, og sammen udgør de en mikrobilstrio, der har været bragende populær i Danmark gennem årene.
Populariteten er stadig gældende på brugtmarkedet, hvor en Peugeot 107 holder til salg i 33,3 dage i gennemsnit, før de bliver solgt.