august 7, 2024

149.990 kr. for en Kia Picanto uden aircondition? – Den er (desværre) god nok

Den faceliftede Kia Picanto ser skarp ud, og den har langt mere sikkerhedsudstyr end før. Men 150.000 kr. uden aircondition er en hård omgang.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Da Bilbasen for omkring fire år siden testede den dengang opgraderede Kia Picanto, kunne man erhverve sig den koreanske mikrobil til 100.000 kr. Da vi for godt og vel halvandet år siden sammenlignede Picanto med konkurrenterne Hyundai i10 og Toyota Aygo X, var den billigste udgave steget til 124.900 kr.

Nu ruller Picanto ud i Danmark et et omfattende kosmetisk facelift, der giver en langt mere aggressiv front, og meget nyt aktivt sikkerhedsudstyr, som nu er påkrævet på biler i EU. Og den billigste udgave koster nu 149.990 kr.

Det er nogle enorme hop i prisen, og det er virkelig nogle ærgerlige hop. Førstegangskøbere, som ønsker en ny bil, fordi de har behov for en, har på få år fået det meget sværere. Men det er ikke kun hos Kia, for også i10 og Aygo X er i dag dyrere end nogensinde før (priser fra henholdsvis 140.995 kr. og 148.990 kr.).

For fortsat at kunne sælge Picanto i EU har Kia været nødt til at indbygge aktivt sikkerhedsudstyr, førerassistenter, som oprindeligt ikke var tiltænkt den lille Picanto. Koreanerne har også brugt penge på at opgradere benzinmotoren, der nu yder 63 i stedet for 67 hestekræfter, så den lever op til de seneste emissionskrav. Og de opgraderinger er der kun en til at betale, og det er kunden.

Aircondition? – Så skal Kia have mindst 169.900 kr.

Den faceliftede Picanto kan snyde sig til at ligne en helt ny bilmodel, men det er altså helt grundlæggende den samme Picanto, som kom på markedet for snart syv år siden. Det dramatiske frontdesign klæder den koreanske mikrobil, og selv til 149.990 kr. skal der nok være nogle kunder, der slår til.

De kunder kommer til at svede. Til trods for prisen er der nemlig ikke aircondition i Picanto, og det er desværre ikke sådan, at man kan smide 5.000 kr. ekstra og få kølet luften ned. Nej, det kræver et spring fra basismodellen Access til udstyrsvarianten Prestige, som koster 169.990 kr.

Basismodellen har ellers nok til at gøre hverdagen i Picanto til at holde ud. Fartpilot, fire elruder, automatisk nødbremse, infotainmentsystem med 8″ touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera, p-sensorer bagtil og højdejusterbart førersæde.

Picanto GT-Line uden ekstraudstyr koster 199.990 kr.

Hvis 170.000 kr. er den absolutte smertegrænse for en mikrobil (og det kan vi rigtig godt forstå, hvis det er), så har Picanto Prestige heldigvis også 14″ alufælge, varme i rat og forsæder, armlæn foran i midten, kunstlæder på rat og gearvælger, opbevaringsrum under bagagerumsbundpladen og nogle metalfarvede detaljer.

I de højere luftlag findes Picanto Upgrade til 184.900 kr. Her begynder den rene luksus at indfinde sig i mikrobilen: LED-forlygter, el-foldbare sidespejle automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, trådløs opladning af smartphones, ekstra tonede ruder bagtil og USB-ladeport ved bagsædet.

Dyrest er den stylede Picanto GT-Line til 199.900 kr. Den har stadig kun 63 hestekræfter, så den løber ikke om hjørner med nogen, selv om den ser sådan ud. Skørtesæt, 16″ alufælge, kunstlæder på sæderne og en masse pynt er standard.

Hvis det er en mikrobil med muskler, man drømmer om, så er søstermodellen i10 N Line udstyret med en frisk turbomotor med 100 hk – og den er til 194.995 kr. billigere end Picanto GT-Line med 63 hestekræfter.

Den automatiserede manuelle gearkasse koster nu kun 12.000 kr.

Kia kan til gengæld prale af at kunne tilbyde en prisbillig automatisk gearkasse til Picanto. Ikke en automatisk gearkasse i klassisk forstand, men en med en skifte-robot, som klarer skiftene i den manuelle gearkasse; bare man husker at lette foden fra speederen, når robotten skal gøre sit arbejde, går det okay.

AMT-gearkassen, som den kaldes, koster kun 12.000 kr. ekstra og fås til alle fire udstyrsvarianter. Hyundai tager 15.000 kr. ekstra for samme gearkasse til i10, og Toyota tager 20.000 kr. for den trinløse CVT-gearkasse til Aygo X.

Overblik over priserne på den faceliftede Picanto

Picanto 1,0 Access – 149.990 kr.
Picanto 1,0 Prestige – 169.990 kr.
Picanto 1,0 Upgrade – 184.990 kr.
Picanto 1,0 Access – 199.990 kr.

Picanto 1,0 AMT Access – 161.900 kr.
Picanto 1,0 AMT Prestige – 181.900 kr.
Picanto 1,0 AMT Upgrade – 196.900 kr.
Picanto 1,0 AMT Access – 211.900 kr.

Som ekstraudstyr til varianterne Upgrade og GT-Line fås Udvidet sikkerhedspakke til 7.999 kr. med bl.a. blind vinkel-system, udvidet automatisk nødbremse og nødbremse ved bakning. Til Uprade fås Interiør-pakken til 5.999 kr. med indtræk i kunstlæder, lys i makeup-spejlet i førersiden og blanksorte detaljer i kabinen. Metallak koster til alle Picanto-udgaver 5.999 kr. (hvid koster ikke ekstra).

En Picanto GT-Line med AMT-gearkasse og alt i udstyr koster 225.898 kr. Selv om brugte mikrobiler i dag er guld værd, så skal man ikke regne med, at en Picanto i den prisklasse holder prisen nær så godt som en billigere udgave.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS