Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Crossover er det hippeste ord i bilverdenen lige nu. Ja, altså sammen med SUV. Alt skal være højt og ligne noget der kan bestige et bjerg. Om bilen så kan det, er mindre vigtigt. Faktisk er det jo bedst, hvis den ikke kan, for den slags egenskaber koster i vægt, brændstof-forbrug og reservedelspriser.
Nissan Qashqai er sammen med Renault Captur pt de mest populære crossover, men der findes en anden klasse af biler, som minder lidt om dem.
Volkswagen kalder dem Cross efterfulgt af modelnavnet. Audi kalder dem Allroad. Volvo kalder dem Cross Country. Skoda kalder dem for Scout. De fleste fabrikker har typen og det dækker i 99 pct, af tilfældene over plasticskærmforøgere og en større frihøjde, så du kan komme ned til jagthytten uden at trykke mellempotten på udstødningen flad. Mest af alt er det et designspørgsmål, men nogle af bilerne ser da også frække ud.
Her er tre på markedet lige nu.
Der kører en del Cross Polo i Danmark, men når man ser på udseendet undrer det, at de ikke er mere udbredte. Som ny var prisforskellen nok alligevel for høj, men på brugtmarkedet har den slags det med at udjævne sig. Cross Polo er i hvert fald lige i tidens ånd, og VW har ikke andre SUV i den størrelse endnu, så det er endnu en grund til at kigge på denne Renault Captur konkurrent. Cross Polo har i øvrigt en del år på bagen, så hvis du vil have en ældre model, så fås de ned til ca. 70.000 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo-cross/16-tdi-90-5d/2784068
Nypris 248.996 kr
HK/Nm 90 hk / 230 Nm
0 – 100 km/t 12,5 sek
Tophastighed 176 km/t
Km/l 23,3 km/l
Ejerafgift 2.100 kr. årligt
Det her er en sjælden sag. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har set en i Danmark. EDC er Renaults svar på DSG – altså en automatgearkasse med to koblinger. Den fungerer i øvrigt fint. Panorama-tag er heller ikke hverdagskost. Du kan sagtens finde langt billigere Scenic III, men de er også bare langt mere almindelige.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/scenic-xmod/15-dci-110-bose-edition-edc-esm-5d/3054698
HK/Nm 110 hk / 240 Nm
0 – 100 km/t 13,4 sek
Tophastighed 180 km/t
Km/l 21,3 km/l
Ejerafgift 2.900 kr. årligt
Svenskerne har leget med Cross Country-modeller i mange år, men på optikken er den lille V40 utroligt vellykket. De matte kromdetaljer understreger bilens linjer og får den til at se mere rå ud. Den fås også uden disse lister, men det vil næsten være synd at undvære dem. Den højere frihøjde gør undervognen lidt mindre præcis, men du skal nok lave en direkte sammenligning for at bemærke det.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v40-cc/16-d2-115-momentum-5d/2999404
HK/Nm 115 hk / 270 Nm
0 – 100 km/t 11,9 sek
Tophastighed 185 km/t
Km/l 26,3 km/l
Ejerafgift 2.100 kr. årligt
Læs mere:
Finalist: Nissan Qashqai 2010-2014
Skrevet af Ebbe Sommerlund
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.