XPeng G6 underbyder Tesla og starter fra 339.900 kr.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Billige biler er ofte som en omvendt lodseddel – du ved, at noget går i stykker på et tidspunkt, og at du skal sætte penge af til reparationer.
På trods af risikoen for værkstedsbesøg, kan det sagtens være en fornuftig ide at købe biler i den billige ende af skalaen. For selv om du risikerer at bruge nogle kroner hos mekanikeren, så kommer du ikke til at bruge mange penge på den post, der normalt er størst i et bilbudget – nemlig afskrivning/værditab.
Du skal naturligvis også være opmærksom på, at sikkerhedsniveauet i ældre biler ikke er så højt som i nyere biler.
Hvis du vil have den største chance for at køre billigt uden mange reparationer, så kan det være en ide at kigge på britiske reliabilityindex.com, der rangerer biler efter deres tendens til at gå i stykker sammen med prisen for de gennemsnitlige reparationer.
Der er ikke meget ophidsende ved en Mitsubishi Lancer, der allerede virkede lidt bedaget, da den var ny. Men den gør, hvad den skal, og den går uhyre sjældent i stykker. Reliability Index giver den en score på 4,0. Gennemsnitsbilen er 100 og jo lavere score, jo mindre er risikoen for nedbrud og dyre reparationer.
Bemærk at 2,0-versionen koster over 5.000 kr. om året i ejerafgift – der er 1,6’eren mere beskeden og lænser kun kontoen for 2.920 kr. om året.
>>Søg Mitsubishi Lancer på Bilbasen<<
Corolla er den sidste billige Toyota indtil Toyota Aygo. Den langt dyrere efterfølger til Corolla hedder sjovt nok Auris, og guld hedder Aurum på latin – tilfældigt? Nå, men Corolla har alle dage været det sikre kort til mange billige kilometer – så længe rusten ikke havde ædt karossen op. Den seneste generation af Corolla er ikke slem i den henseende, men en undervognsbehandling eller tre er et stort plus i bogen.
Corolla er en af de ’gamle’ biler, der klarer sig allerbedst i de tyske synshaller, og selv om en del af det nok skyldes Toyota-værkstedernes nidkærhed, så er Corolla en god og billig bil, der kan sikre dig mange lavpris-kilometer. Den fås endda både som hatchback, sedan og stationcar.
>>Søg Toyota Corolla 2000-2007 på Bilbasen<<
Her er en af mine favorit-minibiler. Mazda 2 er frisk og den kører rigtig godt i forhold til sin størrelse. Dens Reliability Index er på flotte 23 og den klarer sig virkelig godt til TÜV-test i Tyskland. Den er ikke ret meget dyrere end brugt mikro-biler, men den leverer meget mere sjov og kabinen har et friskt design. Pladsen er desuden bedre end i mikrobilerne. Rustbeskyttelse er et must.
>>Søg Mazda 2 2007- på Bilbasen<<
De tre biler herover er fine pålidelige biler, men hvad ville jeg egentlig selv vælge, hvis budgettet var max. 50.000 kr. og det skulle tilfredsstille, mine biltosse-gener? Svaret ville variere fra dag til dag, men her er i hvert fald to biler, som jævnligt krydser mine tanker. Nu er det kun indkøbsprisen, der er billig, for det er to tørstige damer. Og pålideligheden er der ingen garanti for.
Mine forældre havde et par Saab 900, og for mig er der noget dragende ved det hedengangne svenske mærke. Kabinedesignet udstråler en særlig tryghed, og med en turbomotor ude foran er der også saft til en hurtig overhaling. Den er ikke nogen udpræget dynamisk perle og motoren skal helst have opgraderet krumtapsudluftningen, da den ellers kan sode til og tilstoppe oliesien = meget dyr reparation.
Bagsædepladsen er ikke imponerende, men du kan holde vejfest i bagagerummet. Denne er en Jubilæumsmodel med lækre lædersæder. Den har kun 150 hk lige nu, men mange Saab kan tunes lovligt, når chippen er fra Schweiziske Hirsch.
Se den her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/9-3/20-t-jubi-150-5d/2930002
Hvis du har lyttet til Bilradio med Mikkel Thomsager fra Bil Magasinet og Ulrik Aarhus på Radio 24/7, så ved du, at man ikke er et ordentligt menneske før du har ejet en Alfa Romeo. Den Alfa Romeo måtte i mit tilfælde godt være en Alfa Romeo 156, der både er smuk og velkørende.
Den bliver formentlig også en kommende klassiker, så det tæller også på plussiden.
Brændstoføkonomien på V6’eren vil sikkert dræne lønkontoen, men 2,0 – især før facelift – er også rigtig fin. Efter facelift fik den direkte indsprøjtning med den dysestøj, der følger med, så jeg napper en pre-facelift 2,0 Twinspark. Eller måske denne 2,5 V6 – en gudeskøn (og tørstig) maskine. Ja, den sælges uden garanti, men den tidligere ejer var vel et ordentligt menneske.
Se den her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/156/25-v6-24v-4d/3147893
En Audi med R32-motor. Og så er den billigere end en VW
Tjekker du olien, før det er for sent?
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Der er et helt nyt fjæs til Formentor og Leon. Cupra giver modellerne en smag af fremtidens designsprog, smider mere modernitet i kabinerne og opdaterer motorerne.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.