Der er findes mange biler på Bilbasen, der er væsentligt dyrere at købe end de 3, der er udvalgt her. Til gengæld er der få biler, der er dyrere at køre i.
Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder
Hvis vi selv skal sige det, er vi gode til at dække elektrificering her på Bilbasen. Vi samler alt godt fra den elektrificerede verden i /elektrisk, der hver uge fyldes med indhold om elbiler, hybridbiler, brintbiler og jeg skal komme efter dig.
Det kan dog også blive for fornuftigt det hele… Bilbasen bugner med ufornuftige passionista-biler, der måske ikke giver mange kilometer på literen, men som i stedet kan give uanede mængder af særpræg og attitude til den kræsne chef.
Tillad mig at være ufornuftens stemme, når jeg udvælger tre tåbelige biler efter moderne standarder. De er vidt forskellige, svinedyre at holde kørende og alligevel så svimlende seje, at de er svære at holde fingrene fra. De er til chefen, der sætter smag og præferencer over kroner og ører. Så værsgo, chef!
Underspillet italiener: Ferrari 550 Maranello






Med denne Ferrari 550 Maranello er det svært for mig ikke at være farvet eller partisk. På børneværelset havde jeg en 1:18 modelbil stående magen til. I et virvar af lidt for flamboyante 00’er-superbiler fra Ferrari og Lamborghini stod 550 Maranello som den perfekte underspillede sportsvogn, spurgte man mig.
Ferrari 550 Maranello markerede desuden den første topersoners sportsvogn med baghjulstræk og motoren foran efter den legendariske Ferrari Daytona, der var lanceret hele 23 år før.
Med 550 Maranello fandt Ferrari tilbage til de kapable Grand Tourers, som hele mærkets fundament er bygget af, og som i dag hedder Ferrari 812 Superfast.




Ferrari 550 Maranello
Motor: V12 benzin, 5.474 cm3 Ydelse: 486 hk / 568 Nm 0-100 km/t: 4,4 sek. Tophastighed: 320 km/t Forbrug: 4,4 km/lMål (L/B/H): 455/194/128 cmKøreklar vægt: 1.690 kg Bagagerumsvolumen: 185 literNypris i ’00: Ca. 3.500.000 kr.
Der findes hurtigere og mere eftertragtede Ferrari-modeller til salg. Alligevel hører denne Ferrari 550 Maranello til blandt de dyreste. Med en V12’er på sug fra det Herrens år 2000 er den nemlig virkelig tørstig. Den er opgivet til at køre 4,4 km/l på en god dag ned ad bakke med solen i zenit og vind i ryggen.
Læs også: 3x svinebillige biler med V12-motor
Tanken er på 114 liter, hvorfor du med nutidens benzinpriser barberer bankbogen for cirka 1.700 kroner, hver gang du tanker. I ren benzin koster den lige under 3,5 kr. pr. kilometer, hvis den kører det, den er opgivet til. Regner man med lige under 3 km/l, som tidligere ejere beretter om i Ferrari-fora, er prisen nærmere 5 kr. pr. kilometer.
Det er uden forsikring, uden vedligehold og uden grøn ejerafgift. Køber du denne Ferrari 550 Maranello for 575.000 uden afgift viser du verden, at det kun er denne bil, der duer for dig. Og det kan man kun tage hatten af for!
Tysk sejtrækker: VW Touareg R50





Starten af 00’erne var en ret vild æra for VW med topchef Ferdinand Piëch ved roret. Han insisterede på at bygge de bedste biler i verden, og det kom der Bugatti Veyron, VW Phaeton W12 og nææsten en W12 superbil ud af. Der kom også denne VW Touareg R50, og den mindst lige så vild bare på en anden måde.
Der blev stadig skovlet kul på dieseltoget i 00’erne. Diesel var det økonomiske valg af brændstof, folk var endnu ikke rigtigt bekymrede over klimaforandringer og ordet dieselgate var ikke opfundet. Derfor valgte VW at skohorne et monstrum af en V10 TDI ned i den allerede komplicerede Touareg i 2002.





VW Touareg V10 TDI
Motor: V10 diesel, 4.921 cm3 Ydelse: 350 hk / 850 Nm 0-100 km/t: 6,7 sek. Tophastighed: 235 km/t Forbrug: 7,9 km/lMål (L/B/H): 475/192/170 cmKøreklar vægt: 2.611 kg Bagagerumsvolumen: 500 literNypris i ’08: Ca. 1.600.000 kr.
I slutningen af 00’erne var luksusudstyr som 4-zonet klimaanlæg, luftundervogn med hele 15 cm justeringsmulighed og elektroniske spærredifferentialer på for- og bagaksel stadig ganske uhørt.
Alligevel var det dens 10-cylindrede dieselkraftværk på 350 hk og 850 Nm, der løb med al opmærksomheden. Bilprogrammet Fifth Gear beviste bilens overskud ved at trække en Boeing 747 på 155 tons.
Sådan et kraftværk er tørstigt, og denne VW Touareg R50 kører 7,9 km/l diesel. Selvom dét er dyrt, virker det alligevel som småpenge ved siden af de 10.500 kr. du skal betale i grønne afgifter. Det er 21.000 kr. om året for bare at eje den – men så kan du også trække en 747! Herligheden sætter dig 499.900 kr. tilbage.
Tørstig road tripper: Ford F-250






Jeg slutter af i en helt anden boldgade med denne Ford F-250. Det er en chefbil til dig, der vil regere den evige E45 gennem Europa samt de campingpladser, man møder på sin vej. Foruden et svin af en amerikansk pickup følger den dobbeltakslede Kontry Star XL nemlig med i handlen til 289.800 kr.
I dag er serien af F-250 trucks døbt Super Duty, fordi den er større og mere hårdfør end den hverdagsvenlige Ford F-150, der er den bedst sælgende i USA. Ford F-250 er med andre ord bygget til at tage det tunge læs og fås kun i seriøst sejtrækkende varianter. Med den største 7,3-liters V8-diesel og firehjulstræk er denne Ford F-250 dog en af de heftigste fra sin generation.






Ford F-250
Motor: V8 diesel, 7.276 cm3 Ydelse: 180 hk / 468 Nm 0-100 km/t: – Tophastighed: 140 km/t Forbrug: 4 km/lMål (L/B/H): 589/177/195 cmKøreklar vægt: 2.611 kg Bagagerumsvolumen: –
Med den motor, firehjulstræk og dobbelthjul på bagakslen er denne Ford F-250 efter amerikansk lovgivning godkendt til at kunne trække svimlende 6.500 kg.
Efter dansk lovgivning må du nøjes med 3.000 kg mindre, men det er stadig nok til at trække campingtraileren. Den er komplet med aircondition, et veludstyret køkken med komfur, ovn og mikrobølgeovn samt et dedikeret soveværelse.
Læs også: 3x cool camper til sommeren
Det er svært at finde officielle opgørelser over økonomien. Gennemsnittet for 20 tidligere ejeres beretninger viser dog, at en F-250 som denne kører omkring 4 km/l diesel. Og det er uden trailer. Rabatordningen på benzinkortet skal derfor gerne gælde i hele Europa, når du drager på kør-selv-ferie.