november 3, 2023

3x mest uøkonomiske biler på Bilbasen

Når alt er så klimavenligt og elektrisk, er det rart med lidt benzin i blodet, og benzin får man brug for med disse tre udvalgte. 

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

I en tid hvor alt handler om elbiler og grøn omstilling kan det være rart med et afbræk og en sjat benzin.

I denne uge har jeg udvalgt tre ganske uøkonomiske biler, der suger benzin, som var det Mokai til en byfest i Randers. Med andre ord: Du kommer ikke langt på en liter benzin. Faktisk vil en kort tur til bageren nok kræve et tocifret antal liter benzin. 

Det kræver en masse benzin at holde tørstige 10- og 12-cylindrede benzinmotorer kørende. I denne 3x har vi udvalgt biler med netop benzinslugende motorer.

Der er blandt andet blevet plads til en amerikansk slange, en italiensk hest og sidst en tysk tunet bimmer.

Den amerikanske slange: Dodge Viper 8.3 SRT

Hvad kræver det egentligt, at holde en 8.3-liters 10-cylindret benzinmotor kørende? Udover en helvedes masse benzin, kræver det også en vis mængde køreegenskaber at tæmme denne hidsige Viper, der med 500 hk og baghjulstræk nok skal lave hjulspin og få sveden til at pible. 

Efter sådan tre til fire igangsætninger i lyskryds kan du godt begynde at kigge dig om efter en tankstation, for så er det tid til at tanke. Med en tankkapacitet på 70 liter og et gennemsnitligt forbrug på 5,2 km/l, kan man med lidt hurtig hovedregning regne ud, at den lige præcis kan køre fra Randers til Striben på en tank.

Med manuelt gear kan man for alvor trække de seks gear ud og forsøge at ramme topfarten på 306 km/t, der nok resulterer i endnu et besøg på tankstationen, hvor man hurtigt kommer på fornavn med tankpasseren. 

Der er dog en vis fornøjelse i at besøge tanken så meget. Sådan en dejlig V10’er bliver man aldrig træt af at høre starte. På den ene side er det en dyr fornøjelse, men på den anden side… V10!!

Dodge Viper SRT 10

 Motor: V10, 8.270 cm2, benzin
Ydelse: 506 hk / 712 Nm
0-100 km/t: 3,9 sek.
Tophastighed: 306 km/t
Forbrug: 5,2 km/l
Mål (L/B/H): 446/191/121 cm
Køreklar vægt: 1.565 kg
Bagagerumsvolumen: 
240 liter


Hvis man kører pænt og får Viper til at køre de 5,2 km/l, den er opgivet til, får man en aktionsradius som en Renault Zoe. I alt kommer man 364 km, hvilket er præcist så åndssvagt og amerikansk som slagvolumen på 8.270 cm2.

Smid taget ned, kør en tur langs vandet og drøm dig væk til Miami, hvor denne bil mest af alt hører hjemme. Her finder du desuden også benzinpriser nede omkring 8,5 kr. literen, så kan selv lottomillionæren holde hugormen kørende i et par timer. 

Går du med en drøm om en dårligere benzinøkonomi, er her en oplagt chance. Du får et fantastisk køretøj, der på trods af sin benzinøkonomi formår at bringe et smil på læben, når man hører de ti cylindre arbejde under kølerhjelmen.

Skal du være den glade ejer af et benzinslugende amerikansk monster, kan denne Dodge Viper SRT-10 leases for 6.758 kr/mdr ved Selected Car leasing og du kan opleve den her.

Italiensk benzinslugende hest: Ferrari 599 GTB Fiorano

Hvis du troede, at 5,2 km/l var galt, skal du glæde dig til at høre, hvad denne Ferrari 599 GTB præsterer med sin 105 liter store benzintank. Kører man bare en smule pænt, kan du regne med en benzinøkonomi omkring 4,7 km/l. 

Har man en bil med en V12-sugemotor, er den mindste bekymring benzinøkonomien. For disse mennesker er der vist større bekymringer såsom farven på deres Hugo Boss-jakkesæt eller størrelsen på deres Rolex-ur.

Ferrari 599 GTB er afløseren til Ferrari 575M Maranello og blev produceret fra 2006 til 2012. I 2013 blev den afløst af Ferrari F12 Berlinetta. 599 betegnes som en Grand Tourer, der fragter dig komfortabelt og hurtigt fra A til B. Hvis A til B er under 500 km, da benzinen hurtigt løber op med sådan en 6-liters sag. 

Denne udvalgte Ferrari 599 står i lakeringen ‘Nero Daytona‘, som man på godt dansk vil kalde sort. Når farten begynder at nærme sig det sjove og benzinen for alvor løber gennem systemet, hjælper et sæt keramiske bremser med at komme ned i fart. 

Kabinen står i fuld læder, så du kan (u)roligt få svedige håndflader ved tanken om, at du inden længe skal ind og fylde 105 liter benzin på til en pris på 14,5 kr/literen. 1.522 kr fattigere, starter du den potente V12-motor op og så er alt pludselig fryd og gammen igen. 

Ferrari 599 GTB Fiorano

Motor: V12, 5.999 cm2, benzin
Ydelse: 620 hk / 608 Nm
0-100 km/t: 3,7 sek.
Tophastighed: 330 km/t
Forbrug: 4,7 km/l
Mål (L/B/H): 466/196/134 cm
Køreklar vægt: 1.625 kg
Bagagerumsvolumen: 
320 liter


Nu er det ikke kun benzinen, der er en udgift, når man ejer sådan en vild italiensk hest. Vedligehold er også en fast udgift. Tag for eksempel sådan et sæt keramiske bremser, de slides langsomt, men på et tidspunkt skal de udskiftes. De kommer nemt til at koste 50.000 kr. pr. styk. 

Denne udvalgte 599’er har kun kørt 13.500 km, hvilket betyder, at der er masser af liv tilbage i både bremser og motor. Så for 1.230.000 kr. (uden afgift) får du en flot Ferrari, der uden tvivl er dyr at holde kørende, men som betaler sig trefoldigt igen i larm, støj og store smil.

Larmen fra den vellydende V12’er er nok til at overdøve de klimaaktivister, der forsøger at stoppe dig. Det er Formula Automobile, der har den flotte Ferrari til salg og du kan se den lige her

Den mest uøkonomiske bil på markedet: BMW Hartge H50

Åh ja, hvor skal jeg starte. Hvis den kørte fire gange så langt på literen, ville den nå op på samme niveau som en Volkswagen Up. Tanker du bilen fuldt op, ville du akkurat kunne nå fra København til Vejle på et hængende hår. 

4 km/l melder brændstofforbruget. Ser man bort fra det, er denne utroligt sjældne BMW Hartge H50 en fantastisk køremaskine og samtidigt den eneste af sin slags i verden. Motoren er taget fra en BMW E60 M5 og er en V10’er med 500 hk. Efter lidt finjustering og tuningsarbejde yder den nu 550 hk, hvilket er en livsfarlig cocktail kombineret med kampvægten på under 1.700 kg.

Den startede egentlig som en uskyldig BMW 325i, men efter kyndigt arbejde fra Hartge-folkene minder den nu mere om en BMW M3, eller i hvert fald en M3 som Hartge gerne ville have haft den. 

Der blev lavet i alt fem eksemplarer af denne årgang BMW E92. Tre sedaner og to coupéer. Denne udvalgte står noget nær perfekt og har kun kørt 30.000 km. Vil man ud og finde den anden coupé produceret, skal man lede længe. Den er for længst totalskadet og udbrændt, hvorfor denne benzinslugende bimmer er den eneste tilbage af sin slags.

BMW Hartge H50

Motor: V10, 4.999 cm2, benzin
Ydelse: 550 hk / 521 Nm
0-100 km/t: Ca. 4 sek.
Tophastighed: 320 km/t
Forbrug: 4 km/l
Mål (L/B/H): 461/180/142 cm
Køreklar vægt: 1.700 kg
Bagagerumsvolumen: 
430 liter


Udover at være den eneste tilbage er den også enden af Hartges historie, der sluttede med disse fem producerede biler. Hartge var et tysk tuningselskab, der tunede BMW, Mini Cooper og Range Rover. I 2019 var det dog slut, da Hartge måtte dreje nøglen om.

Derfor kan man eje et stykke tysk tuninghistorie og samtidigt nok en af verdens mest sjældne BMW’er. Udover sin sjældenhed er den nok også en af de nyere biler i verden, der kører kortest på en liter benzin. Sikke en kombination. 

Det er Unico Leasing A/S der har skønheden til salg og den sjældne sag kan blive din for 8.995 kr/mdr. Det er en fantastisk bil, der har en helt vanvittig historie. Nårh ja, så sluger den vist også en hel masse benzin, ‘but who counts’. Du kan blive klogere på den vilde Hartge BMW lige her. 

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Flere Ferrari til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS