b3b021ee-afe5-4f6b-bbcb-8068015a1a30
3X
14. november 2023

3x Racerbiler til den baneelskende bilist

Zacharias Lund

Sidder du i den samme kedelige kø hver morgen og trænger til noget adrenalin? Så er denne uges 3x noget for dig! Her er 3 pumpede hobbyprojekter til forårets trackdays.

AF Zacharias Lund FOTO Salgsbilleder

Det kan være yderst drænende at køre i kø hver dag og de danske fartbegrænsninger kan synes en smule kedelige, men frygt ej. De danske racerbaner har hverken køer eller begrænsninger.

I denne uges 3x har jeg samlet tre banebiler, der kan bringe et smil frem. Selv på den mest grå novemberdag.

Hvad end man er til en fransk racer, tysk cupbil eller en hårdtpumpet italiensk tyr, er der lagt op til sjov og ballade. Hvad end det er på Jyllands- eller Sjællandsringen, Padborg Park eller måske Knutstorp på den anden side af Øresund. Dit næste baneeventyr kan starte lige her!

Fransk baneracer: Citroen DS3 CUP

e92cc925-8d8c-4745-b81e-d72daf3718dc
97d3439d-f082-4036-b152-3047871ae3a0
6f7438bb-e8ad-4e4b-aacb-86f965431c0e
c74bec97-fc0c-41d2-8da2-48bcff8905fe

Vil man bare direkte ud og deltage i racerløbene, er denne udvalgte DS3 Cup en hurtig vej til banen. Den røde racer deltog i løbsserien ‘DS3 Cup’ sidste år, og nu er tiden inde til, at den kommer på nye hænder.

Man kan blive ejer af en fuldkommen baneklar bil, der har tre løb i dækkene. Den nærmest tigger om at komme ud og få noget asfalt under hjulene igen. Helst den slags, der er indrammet af curbs og pitlanes.

Der er ikke meget tilbage af den DS3, der i sin tid blev ombygget. Det er ingen hemmelighed, at en standard DS3 ville være småtarvelig at sende ud på en hot lap på Jyllandsringen. Denne DS3 Cup er dog langt fra at være standard.

Den har blandt andet fået ny turbo, kobling, intercooler og nye bremseskiver. Det er blot et fåtal af de optimeringer, der er lavet på bilen. Indeni er bilen fuldkommen skrællet og man får kun selskab af en brandslukker i kabinen, da passagersædet er overflødigt.

255da8de-9dc0-4f2e-a940-d25aedb800d2
807e8697-8692-410b-9d81-e788c552a0f1
583ec63c-d8c0-4893-924b-173281ec54f4

Det er ingen fuldblods Le Mans-racer. Mon ikke man alligevel kan blive rigeligt udfordret bag rattet af den røde fætter her. Trods de lidt beskedne 155 hk er det en banebil, der let kan give et smil på læben. Man får også en fornemmelse af, at man er en rigtig racerkører, når man presser den rundt i svingene på banen.

Du kan starte dit racerbileventyr for små 99.900 kr. Denne cupracer er lige nu til salg ved Skinbjerg Auto. Der skal ikke gøres meget mere end at få bilen til racerbanen og så er den egentlig klar til at rulle derudad og angribe banen. Ej okay, du skal faktisk også lige have en banelicens. Du kan blive klogere på den røde racer her.

Tysk racerteknik: Porsche GT3 Cup

86e8ea62-0a82-496e-a98f-ae05067419d7
672ab540-c50e-402c-b0ca-cb454fc1951a
a59765ff-ffcd-49d7-a397-813c5711bd0d
9554bf4b-2198-4fd6-963d-ecc6f0a2882c
43fb9e4f-69ad-4607-9498-4800867cf252

Det er sjældent man får muligheden for at eje en bil som denne Porsche. Ikke nok med at være en sjælden sag på markedet, er det også en unik mulighed for at få en racerbil med en ikonisk motor. Nemlig Mezger-motoren! Hans Mezger var geniet bag den 6-cylindrede boxermotor, der efterhånden har opnået ikonisk status i Porsche-kredse.

Mezger-motoren producerer 415 hk og sender Porsche-raceren mod de 100 km/t på 4,3 sekunder. Den store vinge sørger for downforce, så man for alvor kan tage svingene med selvtillid. Det var samme vinge, der i 2006 sørgede for at sende den famøse racerkører Walther Röhrl hurtigt rundt på Nordsløjfen i Tyskland.

Det tog ham 7 minutter og 42 sekunder at runde de 20,83 km. Jeg siger ikke, at man får samme egenskaber bag rattet som den gode Röhrl. Bilen gør dog sit og så er det op til en selv, hvor god en racerkører man er.

Ser man sig selv som en gudsbenådet racerkører, der aldrig har fået forløst sit potentiale, kan man med denne 911 entrere det mytiske Le Mans Classic og give ‘Circuit de la Sarthe’ et skud. Ned af Mulsanne-langsiden kan man forvente at runde 310 km/t, hvis man altså har modet.

0ffa427f-fadb-4a05-b38e-f06637059f1d
0da1933e-803b-45b8-8a93-1f717f91f23e
82768128-85de-4c8b-9eb1-b7ce01f3c33f
cd7ec31f-c881-4560-94cf-6ca98919ea58

Der blev i alt bygget 2.378 eksemplarer af 997 GT3 som denne cupbil er baseret på. Det specifikke tal for netop cupbilerne er dog markant lavere.

Der er lidt mere fart over feltet end DS3, men den kræver en del mere af føreren bag rattet. For at få det meste ud af denne baneracer, skal man have styr på apex.

Det kan være, der gemmer sig en lille racerkører inde i dig og denne GT3 Cup kan bestemt bringe det frem i dig, men bliv nu ikke for overmodig!

Bag rattet er også nogle knapper som en nyudklækket racerkører vil blive meget forvirret over. ‘Fire’-knappen betyder for eksempel ikke, at man kan skyde ild ud af udstødningen. Den hentyder i stedet til det brandslukningssystem, der er ved motoren.

For 599.900 kr. kan den erfarne såvel som nybegynderen få fingrene i en vaskeægte cupracer. Såvel som en vild køremaskine i form af denne Porsche 911 GT3 Cup. Det er CC Cars, der har den fine racerbil til salg og du kan opleve den lige her.

Den italienske tyr: Lamborghini Gallardo GT3 EVO

c2552f52-d2ae-4a02-bffd-e1d3d7a63303
0369b123-a299-48ca-8d31-72ba059affc1
f7b3b53d-a6ce-4be3-99b2-48646e5c6218
b3b021ee-afe5-4f6b-bbcb-8068015a1a30

Denne sidste bil kræver, at man har styr på speeder og bremse. Sammenlignet med de to andre i denne uges 3x er denne beregnet til den erfarne racerkører, der vil op på et niveau, hvor det bliver rigtigt sjovt.

Og sjovt, det er denne Lamborghini Gallardo bestemt. I hvert fald hvis man kan tæmme de 10-cylindre lige bagved kabinen. Den yderst vellydende V10-motor yder 535 hk og med en vægt på omkring 1.150 kg er der altså lagt op til en temperamentsfuld racer.

Det kræver, at man kender sin besøgstid og er man bare en smule overmodig, straffes det med en tur i sandet eller hegnet.

Reiter Engineering, der har optimeret og pillet ved denne vildbasse, startede tilbage i 2000 med at bygge en Lamborghini Diablo GT2 og bevægede sig i 2006 over i GT3-klassen, hvor Gallardoen kom i kløerne på de hårde tyskere. I dag har de kastet sig over KTM, men Lamborghini-tiden spøger stadig i kulissen.

Det er netop Reiter Engineering, der har haft fat i denne udvalgte Gallardo GT3 EVO og gjort den klar til banekørsel med Dannebrog på vingen.

9334d599-4b9a-42b1-bbfa-b29db49fe052
f0e1e623-b7d7-4860-8053-1971872a46ed
1d8e9a3b-dda8-4840-ab15-3b101bb1a133
229c0e0d-d25b-4ad8-b2c2-88101459597b

Det er ikke mange af disse GT3 EVO Lamborghinier, der bliver sat til salg. Netop nu er der kun en håndfuld til salg og denne sorte sag er en af dem.

Man skal som menigmand nok lige overveje, hvorvidt man skal erhverve sig en fuldblods baneracer i form af en Lamborghini Gallardo GT3 EVO eller om man måske bør starte med DS3.

Når man så har overvejet det, kan man jo bruge de 800.000 kr. sådan en Gallardo GT3 EVO koster. Speederen og bremsen sidder samme sted, om det så var en Gallardo, 911 eller en DS3, så hvor svært kan det være?

Den har ikke kørt race siden 2012. Den står som en tyr i et bur, der venter på at komme ud og erobre banen igen. Har du tyrefægterblod i årene og mod på at tæmme dette bæst, så får man en vaskeægte racerbil, der uden lige kan bringe noget adrenalin i kroppen. Du kan se den vilde Gallardo lige her.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen