Prisen på Voyah Free styrtdykker til 399.990 kr.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO Bilbasen/PR
Der er udsigt til, at mange biler – især elbiler – stiger i pris fra nytår. Det har i hvert fald været den umiddelbare udsigt, for kigger man nærmere på prislisterne for tilfældige elbiler, så er der ingen forskel på prisen i 2023 og prisen i 2024. Afgifterne stiger, men producenterne kan ikke risikere at miste markedsandele, så det giver mening at holde priserne kunstigt nede.
LÆS OGSÅ | 340.000 kr. for en fabriksny Tesla Model Y
Frygten for prisstigninger (som alligevel ikke kommer) kan være medvirkende til, at det i efteråret er gået rigtig godt med at sælge og indregistrere nye biler i Danmark; i november fik 16.354 nye personbiler nummerplader på for første gang – i november 2022 var tallet 13.124 biler. En solid stigning på 3.230 biler eller, hvis man er mere til procentregning, 25 procent.
Den største fremgang står elbilerne for. I forhold til november måned sidste år hoppede indregistreringstallet med 124 procent. November 2023 gav i alt 7.233 nye elbiler på de danske veje.
Og hvad er det så for elbiler, der gemmer sig bag tallet 7.233? Vi kommer ikke med noget nyt her, heller ikke noget overraskende. Det er en stor variation af biler, men næsten helt præcist 1/3 af de nye elbiler, som blev sluppet løs i november, kommer fra Tesla.
Det er forbløffende, at Tesla efter mere end 10 måneder med ekstremt høje tal for salg og indregistreringer af Model Y også i november kunne indregistrere 1.701 styk af den runde crossover. Der er så langt ned til konkurrenterne, at man skulle tro, Tesla gav sine biler væk.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Tesla Model 3 til 339.990 kr.
Skoda Enyaq, en direkte konkurrent, kom der 452 af på gaden i november – og 243 styk af dens sidestykke, VW ID.4. Kan Skoda, men måske især VW, rykke tættere på Tesla, når de opdaterede udgaver af Enyaq og ID.4 med 286 hk begynder at komme til landet efter nytår?
På listen over de 10 mest indregistrerede nye elbiler i november finder vi også BMW i4 (277 eksemplarer), Mercedes EQA (234 eksemplarer), Polestar 2 (221 eksemplarer), XPeng G9 (182 eksemplarer), Audi Q4 E-Tron (181 eksemplarer) og Volvo XC40 Recharge (178 eksemplarer). Ingen af de biler er dog på listens nummer to, efter Model Y. Der ligger Tesla Model 3, der i efteråret kom i faceliftet udgave, med 707 eksemplarer. Læg det til de 1.701 styk Model Y, 13 styk Model S og 6 styk Model X, og så lander Tesla på 2.427 nye biler på vejene i Danmark i november.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.