Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Af: Esben Skrumsager / d. 10. oktober 2018
Mere end 20 biler har de seneste dage dystet om at komme i finalen til Årets Bil 2019. Men nu er feltet barberet ned til fem, og for første gang har hele to elbiler klaret sig videre til finalen.
Når vinderen kåres til januar skal juryen – bestående af 26 danske motorjournalister – vælge blandt følgende biler:
Både Jaguar og Hyundai har med deres to elbiler altså formået at overbevise juryen om, at de “grønne” modeller har tilstrækkeligt at byde på til at konkurrere med de mere klassiske biler.
Blandt de biler, der akkurat ikke nåede til finalen, finder vi blandt andre Citroën C5 Aircross, Volkswagen T-Roc og og Skoda Karoq.
Selvom Volvo havde hele to lodder i puljen med både Volvo V60 og Volvo XC40 blev det heller ikke til en finale for svenskerne. Vores skandinaviske naboer har ellers formået at sikre sig en plads i de seneste finaler med både Volvo XC90 og XC60, men juryen fandt altså ikke plads til et svensk islæt denne gang.
Bemærkelsesværdigt er det også, at der i år hverken er mikro- eller minibiler med i finalen, hvor Ford Focus og Kia Ceed altså udgør de mindste modeller.
Det står i skærende kontrast til situationen for blot et par år siden, hvor de mindste modeller dominerede kandidatlisten – og hvor trioen Up, Citigo og Mii løb med sejren i 2013.
Den 23. januar 2019 findes den endelige vinder af den prestigefulde titel.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.