Ugens fund: Jaguar XE SV Project 8 er rendyrket vildskab
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Af: Ebbe Sommerlund / d. 25 . oktober 2019
Hvis du læser bilmagasiner eller kan Bilrevyen udenad, så ved du, hvilken model, der er den hurtigste variant af Golf 7. Hvis man ser bort fra prototyper som for eksempel en fem-cylindret Golf med 420 hk, så er det Golf R, der er hurtigste i flokken. Det er ikke den sjoveste, men det vender jeg lige tilbage til.
>>Se de hurtigste VW Golf på Bilbasen.dk<<
Med Golf 7 røg den vellydende sekscylindrede Golf R32 desværre på porten. Nu blev en fire-cylindret rækkemotor på to liter kirsebærret på toppen af Golf-kagen. Med 300 hk, firehjulstræk og en kvik automatgearkasse (DSG) rammer de første Golf R 100 km/t på blot 4,9 sekunder. I den faceliftede variant, der kaldes Golf 7.5, barberes den i forvejen imponerende tid ned på 4,6 sekunder. Den har også 310 hk.
Så på papiret er der ingen tvivl om at Golf R er den hurtigste Golf. Og med firehjulstræk og automatgear er de fleste lyskrydsdueller en ekspeditionssag. Peg rattet hvorhen du vil, giv fuld gas og du er afsted.
Alligevel vil jeg fremhæve en anden variant som den fedeste Golf. Den er ikke hurtigere, men jeg synes, den er sjovere. Og langsom er den heller ikke.
LÆS OGSÅ: 5 favoritter: Her er finalisterne til Årets Bil i Danmark
Ja ja, min yndlings-Golf har lidt problemer med at få kræfterne i asfalten, når det er vådt. Den kan heller ikke køre sidelæns på en sneklædt parkeringsplads, som en Golf R med ESC slået fra. Men den kan godt køre lidt sidelæns på Jyllands-Ringen, hvis du kører den rigtigt.
Min favorit er GTI Clubsport. 0-100 km/t er 5,9 sekunder – hvis der er tørt. Topfarten er 250 km/t. Ydelsen fra den firecylindrede to-litersmotor er 290 hk i ti sekunder – 265 ved kontinuerlig belastning.
Dette er bare tal – og tal er fine nok, men Clubsport skal mærkes før du rigtig forstår den. Jeg kan nok bedst forklare, hvad der efter min mening gør en GTI Clubsport sjovere end Golf R med en historie fra da jeg prøvede Clubsport første gang.
Vi var på Sturup Raceway, hvor jeg prøvede Clubsport, der netop var landet – den var supernem at styre på både rat og speeder. Slip gassen og bagenden søger ud og får bilen til at styre skarpere ind. Forenden har godt med greb, og bilen styrer tæt på neutral – den kører derhen, hvor du peger hjulene.
Efter nogle sjove omgange i Clubsport skiftede jeg til en Golf R, og allerede efter en halv omgang fortrød jeg, og ønskede mig tilbage til pitten. I forhold til en Clubsport er en Golf R en død understyrende klump metal. I sig selv er det en fed bil og i hverdagen er den hurtig og fed. Men Clubsport er mere nærværende. Mere levende. Mere krævende.
Hvis du bare vil have den hurtigste Golf på vejen, så tag en Golf R. Hvis du vil have en bil der kan danse på snoede veje og til trackdays, så er der mere at komme efter i en Clubsport.
Når en ny Golf kommer i 2020 får Golf R 330 hk, og bliver endnu hurtigere. Men hurtig er ikke altid lig med sjov.
Jeg er vild med Golf GTI Clubsport – der har skiftet navn til Golf TCR på grund af den nye racerserie.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.