3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten Bek FOTO PR
En Porsche 911 er noget særligt. En eftertragtet sportsvogn med sekscylindret (boxer-)motor, evolutionært design og fantastiske køreegenskaber.
Men for nogle mennesker er 911 for almindelig. Porschen er ikke ualmindelig i Danmark, og hvis det skal være mere unikt og eksklusivt i samme klasse, så skal man købe en Aston Martin Vantage.
LÆS OGSÅ | Navnet er 707, Aston Martin DBX707 (med 707 hk, selvfølgelig)
Ikke nok med at den britiske sportsvogns prestige kommer af en V8-motor og langt, langt lavere produktionstal end hos Porsche. Den kan køres op i et felt, hvor Porsche på ingen måde kan være med: Med en V12 i motorrummet.
Aston Martin V12 Vantage. Alene det at V12 står før modelnavnet viser, hvor meget stolthed briterne har omkring motorer. Den har eksisteret flere gange før, modellen V12 Vantage, senest frem til 2018 som S-model med 563 hk. En 6-liters V12 i en forholdsvis kompakt sportsvogn.
Nu er V12 Vantage tilbage i den nye modelgeneration. Den nye Vantage-model, Aston Martin præsenterede i slutningen af 2017 med 4-liters V8-motor fra Mercedes-AMG.
Det er sidste gang, Aston Martins mindste model kommer med V12-motor. 6-liters V12’eren er erstattet af en 5,2-liters V12 med turbo. Det gør i den grad noget ved ydelsen. Fra den tidligere V12 Vantage S-models 563 hk til den nye model med 700 hk.
753 Nm og 0-100 km/t på 3,5 sekunder kan give de fleste Porsche 911-kørere sved på panden. Nogle af dem kan følge med, men ingen af dem har en V12 med stor slagvolumen under hjelmen.
Stort set ingen detalje er uændret fra “standardbilen” V8 Vantage til den nye V12 Vantage. ZF-automatgearkassens software er ændret for hurtigere og mere dynamiske skift. Affjedringen kører med 50 procent stivere fjedre foran, 40 procent stivere bagtil.
Sporvidden er ændret, så skærmene er udvidet med 4 cm. Bremserne er kulfiber-keramiske som standard, og det giver, udover bremser som stort set ikke bliver varme, en vægtbesparelse på 23 kilo i forhold til bremser i stål.
LÆS OGSÅ | Aston Martin: Vi er ikke færdige med V12-motoren
Karrosseriet er strøet til med kulfiberdele, og fælge i Satin Black fås som ekstraudstyr i en særlig letvægtsversion. Det sparer 8 kilo. Det tyder på, at den store V12’er er godt mandsopdækket.
Produktionen af V12 Vantage er ved at starte, og det bliver kun til sammenlagt 333 eksemplarer. Nyheden om den nye – og sidste – generation V12 Vantage kom i december, og kunderne har stået i kø: V12 Vantage er for længst udsolgt, og der er kunder på venteliste. Elektrificering er alle vegne, men lysten til at køre med V12-motor med benzin i årerne skal man altså ikke underkende.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.