juli 21, 2019

Audi e-trons Virtual Mirrors er en dårlig idé

Audi e-tron har lanceret sin første elektriske seriefremstillede bil. Det er kort fortalt en fremragende bil. Til gengæld skal du holde dig langt væk fra de Virtual Mirrors, som du kan købe som ekstraudstyr. Bliv klogere på hvorfor i denne lille artikel. Se filmen og bliv lidt klogere på hvorfor et “virtuelt spejl” ikke spiller 100 procent.

Tekst: Anders Berner | Video: Anders BernerDato: 21. juli 2019

Derfor er Virtual Mirrors ikke ægte spejle

Audi e-tron kan som du kan se i filmen, fås med såkaldte Virtual Mirrors. Grundlæggende er det ikke andet end et kamera og en tilhøjrende skærm, som er anbragt på indersiden af døren. Det ser enormt smart ud, men det virker ikke som et rigtigt spejl. Jeg vil her prøve at give en forklaring på, hvorfor Audis Virtual mirrors ikke er så gode som ægte spejle.

LÆS OGSÅ | STOR test af Audi e-tron

Et fladt spejl er kendetegnet ved at lyset – det du ser – reflekterer den ting, du ser i spejlet på med nøjagtig samme måde, som hvis du vendte dig om og så direkte på tingen, som du ser i spejlet. Og fordi du ser ind i spejlet med to øjne, får hvert øje lyset (reflektionen) ind i én vinkel og det andet øje får lyset ind i en anden vinkel, hvilket din hjerne fortolker som en afstand.
Når spejlet erstattes af et enkelt kamera, sender begge øjne det nøjagtig samme billede ind til hjernen, og det gør, at hjernen ikke kan vurdere afstanden til den ting, som du kigger på gennem kameraet.
Med andre ord gør Audis Virtual Mirrors det sværere at bedømme afstand i spejlene, hvilket i praksis betyder, at det er sværere at parkere og farlige at foretage en overhaling eller lave et vognbaneskift. Så kort fortalt: Virtual Mirrors er ikke bare en dårlig ide – det er også en farlig ide.


Derfor er et spejl 3D: Du har øjet oppe til venstre. Spejlet i midten repræsenteret ved en lodret streg, reflekterer palmen (ubrudte linier) på nøjagtig samme måde, som hvis øjet så på palmen gennem en glasvæg. Ser du på spejlet med TO øjne vil lyset som palmen reflekterer, lande i de to øjne i forskellige vinkler, hvilket gør, at du ser 3D – og det samme gør sig gældende hvis du ser i spejlet med to øjne.

Fakta: Audi e-tron

Motor
55 quattro elmotor

Ydelse
360 hk (408 hk i boost-funktion)
265 kW (300 kW i boost-funktion)

Acceleration
6,6 sekunder fra 0 til 100 km/t
(5,7 sekunder i boost-funktion)

Batteri
95 kWh

Rækkevidde
405 km

Ejerafgift halvårlig
390 kroner

Pris
Fra 799.990

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller. Det kan blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.

Anders er fast mand på Bilbasen. Tidligere har blandt andre Ekstra Bladet, FDM og fagbladet Ingeniøren haft fornøjelse af Anders Berners både nørdede og meget entusiastiske tilgang til bilstoffet.

Anders er glad for elbiler og har blandt andet haft både Nissan Leaf og BMW i3 i garagen. Der er dog ikke noget, der kan bringe smilet frem på Berners læber som en baghjulstrukken bandit af en sportsvogn.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS