Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Tekst: Anders Berner | Video: Anders Berner | Dato: 21. juli 2019
Audi e-tron kan som du kan se i filmen, fås med såkaldte Virtual Mirrors. Grundlæggende er det ikke andet end et kamera og en tilhøjrende skærm, som er anbragt på indersiden af døren. Det ser enormt smart ud, men det virker ikke som et rigtigt spejl. Jeg vil her prøve at give en forklaring på, hvorfor Audis Virtual mirrors ikke er så gode som ægte spejle.
LÆS OGSÅ | STOR test af Audi e-tron
Et fladt spejl er kendetegnet ved at lyset – det du ser – reflekterer den ting, du ser i spejlet på med nøjagtig samme måde, som hvis du vendte dig om og så direkte på tingen, som du ser i spejlet. Og fordi du ser ind i spejlet med to øjne, får hvert øje lyset (reflektionen) ind i én vinkel og det andet øje får lyset ind i en anden vinkel, hvilket din hjerne fortolker som en afstand.
Når spejlet erstattes af et enkelt kamera, sender begge øjne det nøjagtig samme billede ind til hjernen, og det gør, at hjernen ikke kan vurdere afstanden til den ting, som du kigger på gennem kameraet.
Med andre ord gør Audis Virtual Mirrors det sværere at bedømme afstand i spejlene, hvilket i praksis betyder, at det er sværere at parkere og farlige at foretage en overhaling eller lave et vognbaneskift. Så kort fortalt: Virtual Mirrors er ikke bare en dårlig ide – det er også en farlig ide.
Derfor er et spejl 3D: Du har øjet oppe til venstre. Spejlet i midten repræsenteret ved en lodret streg, reflekterer palmen (ubrudte linier) på nøjagtig samme måde, som hvis øjet så på palmen gennem en glasvæg. Ser du på spejlet med TO øjne vil lyset som palmen reflekterer, lande i de to øjne i forskellige vinkler, hvilket gør, at du ser 3D – og det samme gør sig gældende hvis du ser i spejlet med to øjne.
Motor
55 quattro elmotor
Ydelse
360 hk (408 hk i boost-funktion)
265 kW (300 kW i boost-funktion)
Acceleration
6,6 sekunder fra 0 til 100 km/t
(5,7 sekunder i boost-funktion)
Batteri
95 kWh
Rækkevidde
405 km
Ejerafgift halvårlig
390 kroner
Pris
Fra 799.990
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.