Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Simon Hallenslev / d. 21. november 2019
Audi RSQ8 klarer turen rundt på Nürburgring i tiden 7:42,253. Det er 12 sekunder hurtigere end den hidtidige rekord sat af Mercedes-AMG GLC 63 S, som altså gjorde det i tiden 7:54,40.
At smide en bil på over to tons rundt i det grønne helvede i en tid, der er hurtigere end en bane-fokuseret lommeraket som Renault Mégane R.S. Trophy-R, kræver nogle seriøse cojones. Racerkøreren Frank Stippler er dog ikke helt ubekendt med den famøse tyske racerbane. Tidligere i år vandt han nemlig 24-timers løbet på banen i en Audi R8 LMS.
LÆS OGSÅ | Nürburgring: Fransk forhjulstrækker med ny rekord
Men nu er det jo bilen det handler om — og hvilken en. Herligheden på 2.145 kilo bliver skubbet frem af et monstrum af en V8-motor på 4 liter med to turboer og 600 hestekræfter, hjulpet lidt på vej af et 48-volt mild hybridsystem. Motoren er den samme, som du finder i Audi RS6 og Audi RS7.
Hvis det bare er videoen, du er kommet efter, finder du den i bunden af artiklen. Vi andre ser lidt nærmere på, hvad det er, Audi RSQ8 kan. Da bilen kun lige er præsenteret, har vi desværre ingen til salg på Bilbasen endnu. Men vi har mere end en håndfuld Audi Q8 til salg, som har nok at byde på til de fleste.
En af grundene til at RSQ8 er så hurtig, som den er, er fordi den er blevet udstyret med det samme elektromekaniske ’anti-roll’-system, som også findes i Porsche Cayenne og Lamborghini Urus. Et uhyre teknisk system der, via elektrisk styrede anti-roll bars, konstant kæmper for at forhindre den to tons tunge SUV i at krænge i sving.
Derudover har RSQ8 også baghjulsstyring, så baghjulene kan dreje fem grader i modsat retning af forhjulene for øget manøvredygtighed samt halvanden grad i samme retning for øget stabilitet ved højere hastigheder.
Udadtil er der selvfølgelig også sket lidt. Der er tilføjet lidt aero-dele, som får SUV’en til at se væsentligt mere aggressiv ud. Sammenlignet med den almindelige Q8 får RSQ8 en ny forkofanger, en mere sporty diffuser og hækvinge bagtil, klassiske ovale RS-afgangsrør og selvfølgelig 22-tommer store sutter.
Motor: 4,0 liter V8 twin-turbo
Effekt: 600 hk | 800 Nm
Transmission: 8-trins dobbeltkobling
0-100 km/t: 3,8 sekunder
Topfart: 250 km/t | 305 km/t
Længde: 4.986 mm
Bredde: 1.995 mm
Vægt: 2.145 kg
Startpris: 948.958 kroner u. afgift
Herunder finder du videoen af Frank Stippler, som kaster monstrummet rundt på den kringlede tyske racerbane. Men vi vil gerne advare: Det er ikke for sarte sjæle! Det går nemlig helt absurd stærkt, taget størrelse og vægt i betragtning.
Jeg tog i hvert fald mig selv i at gribe fat i min kontorstol, da han rammer ‘Schwedenkreutz’-kurven med 275 km/t. Videoen er offentliggjort af Nürburgring.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.