april 4, 2022

Ni hao! – Nu findes BMW 3-serie som elbil

Hvis drømmen er den lækre BMW 3-serie som elbil, så kan den nu opfyldes. Hvis man altså bor i Kina, for den nye i3 eDrive35L er lavet i Kina til kineserne.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Jeg har en fetich for biler, som kun kommer til Danmark ad omveje. Eller som aldrig kan fås her i landet. Det er for sjov, men det viser også andre verdensdeles vaner og lyster.

Derfor går jeg efter at leje eller låne de biler, der er utilgængelige danskerne, når jeg rejser. Toyota FJ Cruiser, Holden Commodore, Infiniti QX80, Honda Civic Si, (Hyundai) Genesis, Kia K900 – nogle af de biler, jeg har været heldig at køre i udlandet.

BMW har for nylig løftet sløret for en ny bil, som er interessant også med danske øjne, men som nok aldrig kommer fra Kina, hvor den produceres. 3-serie som elbil. Den hedder, og her bliver det kryptisk, i3. Samme navn som den kompakte elbil, den første elbil fra BMW, som stadig kan købes i Europa.

Den nye i3, altså den til det kinesiske marked, er baseret på den forlængede 3-serie (som også kun fås i Kina). Den er med 487 cm hele 16 cm længere end den almindelig 3’er

Lavet som en limousine

Den kinesiske i3, som har det bøvlede navn i3 eDrive35L, er en kinesisk opfindelse. Den er baseret på den forlængede kinesiske L-version af den seneste 3-serie, som er 16 cm længere end “vores” 3-serie. Med 487 cm i længden nærmer den sig 5-seriens 496 cm, men uden at trænge sig for meget på.

Kineserne elsker god plads til benene på bagsædet – selv en 3-serie kan være en limousine. Bilen produceres af BMW’s lokale partner i Kina og ikke på en fabrik i Tysland.

LÆS OGSÅ | BMW i4: Se de danske priser og rækkevidde for den nye elbil

Den elektriske 3-serie har, som SUV’en iX3, en motorydelse på 286 hk, mens batteriet er mindre: Kapaciteten er 70,3 kWh, så der er til 526 kilometers kørsel på en opladning. Det er den kinesiske testcyklus, CLTC, som er mindre streng end den europæiske WLTP.

I Europa og Danmark må vi undvære den elektriske 3-serie. Det kan ændre sig med et kommende facelift, men mere sandsynlig er en elektrisk 3’er til Europa først når der kommer en helt ny 3-serie. I mellemtiden må vi tage til takke med den nye i4 – hvis man kan holde ud at se på grillen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS