Har du 150 millioner kroner? Så kan denne McLaren F1 (måske) blive din!
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Jeg har en fetich for biler, som kun kommer til Danmark ad omveje. Eller som aldrig kan fås her i landet. Det er for sjov, men det viser også andre verdensdeles vaner og lyster.
Derfor går jeg efter at leje eller låne de biler, der er utilgængelige danskerne, når jeg rejser. Toyota FJ Cruiser, Holden Commodore, Infiniti QX80, Honda Civic Si, (Hyundai) Genesis, Kia K900 – nogle af de biler, jeg har været heldig at køre i udlandet.
BMW har for nylig løftet sløret for en ny bil, som er interessant også med danske øjne, men som nok aldrig kommer fra Kina, hvor den produceres. 3-serie som elbil. Den hedder, og her bliver det kryptisk, i3. Samme navn som den kompakte elbil, den første elbil fra BMW, som stadig kan købes i Europa.
Den kinesiske i3, som har det bøvlede navn i3 eDrive35L, er en kinesisk opfindelse. Den er baseret på den forlængede kinesiske L-version af den seneste 3-serie, som er 16 cm længere end “vores” 3-serie. Med 487 cm i længden nærmer den sig 5-seriens 496 cm, men uden at trænge sig for meget på.
Kineserne elsker god plads til benene på bagsædet – selv en 3-serie kan være en limousine. Bilen produceres af BMW’s lokale partner i Kina og ikke på en fabrik i Tysland.
LÆS OGSÅ | BMW i4: Se de danske priser og rækkevidde for den nye elbil
Den elektriske 3-serie har, som SUV’en iX3, en motorydelse på 286 hk, mens batteriet er mindre: Kapaciteten er 70,3 kWh, så der er til 526 kilometers kørsel på en opladning. Det er den kinesiske testcyklus, CLTC, som er mindre streng end den europæiske WLTP.
I Europa og Danmark må vi undvære den elektriske 3-serie. Det kan ændre sig med et kommende facelift, men mere sandsynlig er en elektrisk 3’er til Europa først når der kommer en helt ny 3-serie. I mellemtiden må vi tage til takke med den nye i4 – hvis man kan holde ud at se på grillen.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.