BMW i5 er din nye og 100 procent elektriske 5-serie
Efter i3, i4 og i7 er turen kommet til i5. Den nye 5-serie i den elektriske udgave kommer ikke bare som sedan, men også som stationcar – og voldsom M-model.
Siden 1972 har BMW produceret en af sine vigtigste modeller: 5-serien. Den store sedan, et klassisk prestigeobjekt og en evig konkurrent til Audi A6 (der ventes at skifte navn og blive en A7-variant) og Mercedes-Benz E-Klasse, er produceret i mere end 10 millioner eksemplarer.
Om få måneder præsenteres vi for en helt ny 5-serie, og BMW holder fast i både modelnavnet og karrosserivarianterne. Klassisk sedan, praktisk stationcar – sidstnævnte hos BMW med navnet Touring.
Der er lagt op til en stor ændring for 5-serien. Hvor de mere end 10 millioner eksemplarer, som indtil videre er kørt af forskellige samlebånd rundt i verden, alle har været udstyret med forbrændingsmotor, bliver den nye fra efteråret også produceret som elbil. Det er den første 100 procent elektriske 5-serie. Den nye i5.
Hvad vi finder under det store lagen
Den nye 5-serie følger det samme mønster, vi kender fra 4-serie/i4 og 7-serie/i7. Modellen er udviklet på en platform, der accepterer forskellige drivlinjer, så den nye 5-serie kommer med benzin- og dieselmotorer med mild-hybrid-teknik, som plug-in hybrid og i den 100 procent elektriske form.
Designet vil være så godt som ens, om man vælger 5-serie med forbrændingsmotor eller som i5 på strøm. Vi har stirret intenst på billedet af i5 sedan i et forsøg på at få lagenet til at falde af, men fordi vi ikke klarede det, må vi konstatere, at det er for tidligt at sige, hvor stor grillen på den nye 5-serie bliver. Og om forlygterne er delt i flere elementer, som de er på 7-serie og X7.
Fordi 5-serie er en meget vigtig bil for BMW i Europa, hvor 7-serien i højere grad har sine store markeder i Asien, Mellemøsten og USA, giver det et håb for, at den nye 5-serie er mere… klassisk og mindre kontroversiel end 7-serien.
I5 som stationcar i foråret 2024 – Neue Klasse fra 2025
Når den nye 5-serie lanceres på markedet i oktober, vil det sandsynligvis være sedanen, der får premiere først. Touring-modellen kan komme samtidig eller nogle måneder senere. Allerede fra starten kommer sedanen som elbilen i5, og den får selskab i foråret af den første elektriske stationcar fra BMW – i5 Touring.
BMW kommer med i5 Touring til at stå i en unik position i markedet. Audi arbejder på en elektrisk A6 E-Tron Avant, men den er ikke lige om hjørnet. Der går rygter om en stationcar- eller shooting brake-udgave af Mercedes EQE, men heller ikke den ser ud til at være klar i nær fremtid, hvis den overhovedet bliver en realitet.
BMW lover også allerede nu, at i5 kommer i en M-udgave i stil med i4 M50. Hvor i4 M50 har 544 hk, er det nemt at forestille sig, at i5 med M på vil yde 150-200 hk mere.
BMW arbejder målrettet med en ny platform til elbiler, under kodenavnet Neue Klasse. Vi kommer til at se den første model på platformen (måske den nye 3-serie?) i 2025, hvor elbilerne får markant længere rækkevidde og et nyt head-up-display, Panoramic Vision (billedet herover) hele vejen på tværs i bunden af forruden.
Med endnu et par år til lanceringen af Neue Klasse-modeller, står den nye 5-serie og i5 altså ikke på denne platform.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.