Den gyldne mellemvej eller mere bare en ekstra afkørsel? BMW i5, den store elektriske sedan, kommer nu i en tredje motorvariant, og den placeres mellem de to eksisterende modeller, i5 eDrive40 med baghjulstræk og 340 hk og i5 M60 xDrive med firehjulstræk og 601 hk.
Den nye variant har 397 hk, som placerer den tættere på basismodellen end på den hidsige M-model. Til trods for næsten 60 ekstra hestekræfter og en ekstra elmotor har tyskerne valgt at bevare navnet fra basismodellen: i5 xDrive40.
Den skarpsindige læser bemærker, at det lille ‘e’ er skiftet ud med et lille ‘x’. X står traditionelt for firehjulstræk hos BMW, og i5 xDrive40 er ingen undtagelse. Den ekstra elmotor er en forstærkning, der driver forhjulene.
Prisen betales på rækkevidden
Det er nyt for BMW at være så beskeden med modelbetegnelsen, når der er flere hestekræfter på spil end i en model med samme kombination af tal i navnet. Der er også et langt højere drejningsmoment, og hvor i5 eDrive40 med 340 hk maksimalt yder 430 Nm, så er i5 xDrive40 betydeligt højere ydende med 590 Nm.
Der skæres 0,7 sekunder af spurten fra 0-100 km/t i forhold til baghjulstrækkeren, og i5 xDrive40 gør det friskt på 5,4 sekunder. Topfarten er samtidig væsentlig højere med 215 km/t mod den baghjulstrukne variants 193 km/t.
Men der er en regning, der skal betales. Flere hestekræfter er en ting i forhold til en elbils rækkevidde, men det der også koster, er at køre med to elmotorer. Batteriet er det samme på 81,2 kWh som i de andre i5-modeller, og det giver en WLTP-rækkevidde på op til 538 kilometer i i5 xDrive40 – ned fra 581 kilometer i 40-udgaven med baghjulstræk.
I Bilbasens test af i5 eDrive40, som fandt sted under vinterlige forhold, lå forbruget meget højt, og en rækkevidde på 581 kilometer ville være tæt på halveret. Et andet problem, som i5, og flere andre elbiler fra BMW, kan have, er begrænsninger på lynopladning i koldt vejr, som Bilbasen i sidste uge kunne fortælle om.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.