Audi S2 er ugens fund: Drømmebil fra 90’erne med fem fede cylindre
Sprød lyd, modigt design og en acceleration i særklasse. Ja, Audi S2 er altså ikke bare en hvilken som helst tysker. Her kan du møde en af de oversete stjerner fra 1990’erne.
Hvis du har tænkt på hvilken Audi, der var den første med S-skilt, så kigger du på den nu. Svaret er nemlig S2.
Audi Coupé var i mange år en af de fedeste biler på gaden. Det var en af dem, jeg kiggede ekstra efter oppe på Shell-tanken i Herning. Jeg elskede de kæmpestore baglygter, der ligger som et højt bånd over hele bagenden. Og særlig fint blev det, når der var et lille rødt og sølvfarvet skilt på. Så var det nemlig en topmodellen S2 – altså indtil den blev trumfet af den Porsche-optimerede RS2.
Audi S2 var den første S-model med fire ringe på. Den var efterfølger til Audi Quattro og blev lanceret i 1990.
Coupe-versionen er blot bygget i 7.370 eksemplarer, og lige nu er er der en til salg i Danmark. Den kan du se her – hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Fra 1990-1992 kunne S2 kun fås som Coupé. Den fik i 1993 følgeskab af en stationcar (Avant) og i 1993 af en sedan.
Lyden fra en S2 er ret speciel. Den er nemlig udstyret med en fem-cylindret rækkemotor med turbo.
En femcylindret motor giver en række fordele over en firecylindret motor. Den har færre vibrationer i mellemområdet, uden dog at være helt så god som en rækkesekser, der i mine øjne er den bedste motorkonstruktion – hvis der ikke er plads til en V12 forstås. Men femmeren giver en langt federe lyd end en firebenet.
5 cylindre = fed lyd i Audi S2
Fem cylindre giver naturligvis også større slagvolumen og flere antændinger end en firecylindret = mere power. I en S2 er slagvolumen på 2.226 ccm, og ydelsen hjælpes på vej op med en turbolader. Det resulterer i henholdsvis 220 og 230 hk alt efter årgang, mens momentet er enten 309 eller 350 Nm (380 Nm i kortvarigt overboost), hvilket sikrer fornuftigt med skub i kareten, der altid har firehjulstræk.
Sammen med den højere ydelse i 1992 fik modellen også en sekstrins gearkasse. Topfarten forblev uændret 248 km/t – kunne de ikke have tryllet to kilometer mere frem?
0-100-tiden er under alle omstændigheder imponerende lige under 6 sekunder – det var altså hurtigt i 1990’erne. Og mens konkurrenterne fra BMW og Mercedes-Benz måtte slås med greb i alt andet end varmt tørt vejr, så kunne alle sende S2-raketten afsted uden at ende i grøften.
Procon-ten – husker du det?
Audi S2 er som flere Audi-modeller fra den tid udstyret med Procon-ten (Programmed Contraction Tension), der træder i kraft ved en frontalkollision. I den slags ulykker udgør rattet en stor risiko for føreren, og derfor havde Audi udviklet et system, der med stålwirer trak rattet væk fra føreren og strammede sikkerhedsselerne.
Egentlig ret genialt, men siden har pyrotekniske selestrammere og airbags gjort systemet overflødigt. Stålwirerne blev strammet, når motoren blev skubbet bagud i motorrummet.
Der er som sagt et enkelt eksemplar til salg i Danmark lige nu. Du kan læse mere om den specifikke bil – herunder prisen – og se flere billeder lige her på Bilbasen.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Toyota har brugt timer, dage og uger på at bygge en bedre GR Yaris, kun for at ødelægge den og bygge den en gang til. Resultatet er en opdateret Toyota GR Yaris, der er endnu sjovere og skarpere end før.
Polestar skærer gevaldigt ned for kræfterne i Polestar 3 med en elmotor og baghjulstræk, men op for rækkevidden. Nedskæringen sparer kunderne for 50.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.