BYD E-JOURNEY 4
Baggrund
18. november 2025

BYD baner vejen til Europa med teknik som vigtigste våben

BYD har en ambitiøs plan: at erobre det europæiske bilmarked. Modus operandi staves ikke lavpris, men banebrydende teknik – i hvert fald hvis man spørger dem selv.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Bilbasen var inviteret til Zhengzou af BYD.

Den kinesiske elbilgigant BYD er ikke længere en ny spiller. På få år er mærket gået fra batteriproducent til verdens største elbilmærke – og nu er turen kommet til Europa. Med egne motorer, egne batterier og platforme forsøger BYD at gøre noget, asiatiske mærker før dem har brugt årtier på: at vinde de europæiske bilkøbere.

Men kan teknisk overlegenhed kompensere for manglende historie og kultur?

Fra batterifabrik til global bilgigant

Zhengzhou er en by i konstant bevægelse. På BYD’s testbane hersker der hektisk aktivitet, når virksomhedens fremtidsvision demonstreres for over 300 journalister fra Europa, Nord- og Sydamerika og Mellemøsten.

For 30 år siden var BYD en lille batteriproducent med tyve ansatte. I dag er virksomheden verdens største producent af elbiler og batterier med en stabil nebengesjæft i halvledere, ladeløsninger og solceller. Alt udvikles internt og med en udviklingshastighed, få kan matche.

BYD E-JOURNEY 5
Foto: BYD PR

Mærket satser på en såkaldt vertikal logistikmodel, der betyder, at næsten al udvikling og produktion sker in-house, hvilket sikrer højt tempo. For at matche det høje tempo kører BYD også højt spil med en plan om ganske enkelt at erobre det europæiske marked.

I Kina betragtes BYD næsten som en national stolthed, som en slags kinesisk Volkswagen, mens billedet i Europa er mere blakket. Her har BYD, sammen med stort set alle andre kinesiske bilproducenter, haft svært ved at bide sig ordentligt fast. Det kommer dog, ifølge BYD selv, til at ændre sig.

En velkendt udfordring

Mens BYD forsøger at tage Europa med storm, er det langt fra første gang, asiatiske bilmærker drømmer om overtagelse af kontinentet.

Japanerne gik forrest i 1970’erne og 80’erne. Toyota, Nissan og Honda opbyggede tillid gennem kvalitet og driftssikkerhed. I dag er de solidt etableret, men deres hybridstrategi taber terræn i takt med, at Europa elektrificeres, og selv tidlige elbilspillere som Nissan er kommet bagud.

BYD E-JOURNEY 1
Foto: BYD PR

Koreanerne valgte en anden strategi. Da Hyundai og Kia kom til Europa i 1990’erne, handlede det om lave priser, men kursen er siden skiftet. Europæiske designhuse i Frankfurt og fabrikker i Tjekkiet og Slovakiet bragte dem tættere på europæiske præferencer. Elektrificeringen gav desuden mulighed for at ændre brandidentitet, og i dag udfordrer modeller som Ioniq 5 og EV6 både Volkswagen og Volvo.

BYD repræsenterer tredje bølge

I modsætning til Japan og Korea springer Kina forbrændingsmotoren over og går ind i Europa som rendyrket elbilsproducent med enkelte plug-in-hybrider. BYD betragter sit eget fremtog som den tredje bølge af asiatiske bilmærker på europæisk grund – og med en langt mere offensiv tilgang.

BYD producerer egne batterier, har egne transportskibe og snart også en fabrik i Ungarn. Strategien er at kontrollere hele værdikæden, hvilket øger udviklingshastigheden og holder priserne nede. Samtidig møder mærket hård modstand: statsstøtte, politisk følsomhed, EU’s antidumpingundersøgelser og mangel på tillid blandt europæiske købere.

BYD E-JOURNEY 3
Foto: BYD PR

Europas tur

Efter succes i Kina, Latinamerika og Mellemøsten retter BYD nu blikket mod Europa. Den første europæiske fabrik åbnes i Ungarn, hvor modellen Dolphin Surf skal bygges fra næste år. Flere fabrikker er allerede under planlægning.

Europa er vores vigtigste marked uden for Kina. Målet er ikke at blive størst med det samme, men at opbygge tillid og vise, hvad vi står for,

Siger Executive Vice President Stella Li. Hun understreger samtidigt, at lokal produktion er nøglen til langsigtet succes – og at pris ikke nødvendigvis er et parameter, BYD vil konkurrere på. Prioriteten er værdi. Bilernes kvalitet og tekniske niveau skal være højt i forhold til prisen.

Det er dog ikke noget, som de danske bilkøbere rigtigt har bidt på endnu. I indeværende år ligger BYD på en 18. plads over bedst sælgende bilmærker i Danmark (Bilstatistik) trods et modent modelprogram med otte personbiler til salg. På det europæiske marked er takterne de samme, hvor alle de kinesiske bilproducenter kun står for omkring fem procent af salget. Det er paradoksalt, når BYD på globalt plan sælger flere biler end Tesla.

BYD E-JOURNEY 6
Foto: BYD PR

Fabrikken i Ungarn åbner ved udgangen af 2025 i byen Szeged og skal i første omgang kunne producere 150.000 biler årligt – med planer om 300.000 i næste fase. Ambitiøst, når man ser på de nuværende salgstal.

Teknik før tradition

BYD beskriver sig selv som teknologidrevet og innovationsbaseret. I 2023 investerede virksomheden hvad der svarer til 36,3 milliarder danske kroner i forskning og udvikling. Ved at udvikle alle centrale komponenter selv har BYD fuld kontrol over hele produktionskæden. Det gør det muligt at indføre nye tekniske løsninger hurtigere end konkurrenterne.

Et af de store trækplastre er e-Platform 3.0 EVO, et 12-i-1-system, der integrerer hele drivlinjen. Her snurrer elmotoren op til 23.000 omdrejninger i minuttet – hurtigst i verden blandt serieproducerede elbiler – hvilket sikrer både bedre effektivitet og respons.

BYD E-JOURNEY 2
Foto: BYD PR

BYD er desuden verdens største producent af LFP-batterier, der også er grundlaget for firmaets gennembrudsbatteri, Blade. Det blev lanceret i 2020 og tilbyder højere sikkerhed, lang levetid og bedre holdbarhed uden brug af kobolt.

Blade-batteriet bruges i modeller som Tang, Han, Atto 3, Dolphin, Seal og Seal U. Sammen med CTB-teknikken (Cell-To-Body), hvor batteriet er en bærende del af bilen, giver det både længere rækkevidde og høj stabilitet. Batteriet udgør i dag op mod 40 procent af kostprisen i en elbil og ved at mestre teknologien in-house, køber BYD sig selv en fordel.

Visionen fremad

Mens mange europæiske producenter har mere end 100 års erfaring, lancerede BYD deres første bil i 2005. Alligevel har de i lynets hast etableret sig globalt. BYD sælger i dag biler i over 70 lande og ligger i top 10 globalt målt på salg. Mærket støttes tungt af den kinesiske stat gennem subsidier og investeringer – og indgår i statens langsigtede strategier om global konkurrencekraft.

BYD - Kørsel. logo
Foto: BY DPR

Med fabriksudbygning, infrastruktur og salgsnet investerer BYD voldsomt i Europa, og alt tyder på, at de mener det alvorligt. Udfordringerne er politiske, konkurrenceprægede og kulturelle. Men en af deres styrker er tilsyneladende ubegrænsede ressourcer. Stella Li siger:

Vores vision er enkel: at hjælpe verden med at køle jorden ned med én grad. Hver elbil, vi producerer, er et skridt på vejen (...) BYD står for Build Your Dreams. For os handler det ikke kun om at bygge biler, men om at bygge fremtiden.

Det kan lyde som klassiske virksomhedsfloskler, men besøget i Zhengzhou efterlod både spørgsmål og svar. BYD gennemgår samme rejse som andre asiatiske mærker. Forskellen er blot, at det sker i en hidtil uset hastighed.

Dansk bearbejdelse, Simon Hallenslev. Originaltekst leveret på Bilbasens svenske søstersite, Blocket.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant