Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Jeg skyder skylden på corona. Det er tre år siden, den første sending med Citroën C5 Aircross landede i Danmark, men det føles slet ikke som om, det er så længe siden. Pandemien har gjort det svært helt at holde styr på tiden.
C5 Aircross virker som en ny bil. At den er præsenteret helt tilbage i 2018, kan designet uden videre skjule. Men tre-fire år på markedet for en ny bil skriger på noget: Et facelift. Så det er, hvad Citroën nu har beriget sin mellemstore, populære SUV med.
LÆS OGSÅ | Citroën C5 X er topmodellen for de velbeslåede
Designerne har gjort den mere aggressiv og mere prestigefuld, siger Citroën. Det kan kun læses som marketingsnak og ordflom, men C5 Aircross har tilsyneladende fået LED-forlygter som standard. Det er en håndgribelig forbedring.
SUV’en skal nu tiltale kunder, som søger en bil med et mere unikt design. Om den nye front er en succes, er op til den enkelte, men den gamle front var i mini øjne mere Citroën og mere unik.
Første gang holder bag den faceliftede C5 Aircross i et kryds, vil man sandsynligvis ikke tænke over, at det faktisk er den faceliftede. Baglygterne har præcis samme form, og det er farven og strukturen på glasset og LED-formen, der nu er anderledes. De øvrige ændringer af bilens ydre er små og i afdelingen “Pynt i nye farver”.
Så er det nemmere at spotte forskellen indendøre. Først og fremmest en bredere, større touchscreen til infotainmentsystemet. 10″ er skærmens størrelse, og for at gøre plads til den er luftdyserne rykket fra lodret placering ved siden af skærmen til vandret under den nye skærm. De laveste udstyrsvarianter får en mindre skærm, tyder det på, men den viser Citroën ikke billeder af.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Berner tester Citroën ë-C4 – Citroën i stedet for VW?
Forbedrede sæder, synligt bedre materialer og en ny gearvælger (en lille knap i stedet for en stor og flad gearstang) hører også under faceliftet, og det samme gør nye farver og farvetemaer.
Faceliftet har ingen betydning for motorprogrammet. C5 Aircross produceres også i nyeste version som benzin- og dieselbil – og naturligvis som plug-in-hybrid med 225 hk. Det er den udgave, der har gjort, at danske kunder for alvor har taget Citroëns SUV til sig.
Hvornår den første sending med den faceliftede SUV kommer til Danmark, har importøren endnu til gode at offentliggøre. Corona hærger også i bilindustrien, og det er med til at skævvride leveringstider og introduktion af en del bilmodeller. Endnu en ting, jeg kan give corona skylden for.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.