Rummelige, familievenlige elbiler til under 300.000 kr. hænger ikke på træerne. Faktisk er de, stort set, ikke eksisterende. MG4 koster 285.000 kr., men ikke bare mangler der plads på bagsæde og i bagagerum – MG4 er simpelthen ikke pengene værd, hvis man går op i velfungerende sikkerhedsudstyr og komfort.
Citroën er et af de eneste bilmærker, som kan sælge en elbil i samme klasse som MG4 til en lavere pris: Ë-C4 fra 279.990 kr. Den er mere rummelig end MG4, men desværre er rækkevidden ikke noget at prale af, og basismodellen har 1-faset opladning og tyndt besat udstyrsliste.
Med den nye ë-C4 X får Citroën i 2023 en endnu større og mere rummelig elbil ud hos forhandlerne. Og med priserne offentliggjort byder franskmændene på en overraskelse. Ë-C4 X fås fra samme pris som den mindre ë-C4: 279.990 kr.
Rækkevidde på op til 358 km – længere måske på vej
Den nye X-model deler det meste med den almindelige ë-C4, men Citröen har trukket i bilen for at gøre den mere familievenlig. Ë-C4 X er 26 cm længere end ë-C4, og bagagerummet er med 510 liter meget større (380 liter).
Der er noget påfaldende ved den nye elbil fra Frankrig. Den deler platform med biler som Peugeot e-208, Opel Mokka-e og Jeep Avenger, som er på vej med mere effektive batterier på 54 kWh, ny elmotor med 156 hk og en rækkevidde omkring 400 kilometer.
Men når ë-C4 X kommer på markedet, er det med det gamle batteri og den svagere elmotor, som er under udfasning: Batteri på 50 kWh, elmotor med 136 hk og rækkevidde et godt stykke under 400 kilometer. Den kører, mere præcist, 356-358 kilometer på en opladning.
Da det næppe giver mening for Stellantis-koncernen at producere det ældre batteri lang tid fremover, så ë-C4 X, og ë-C4, vil med stor sandsynlighed overgå til nyt batteri og den stærkere elmotor inden vi rammer 2024.
Basismodellen Concorde er for de helt nøjsomme
Hvorfor så købe den nye ë-C4 X, når den kommer til Danmark i første kvartal 2023, hvis den senere får længere rækkevidde og flere kræfter? Fordi den kommer til de lave priser.
Der er to udstyrsvarianter i Danmark: Concorde og Palais Sky. Men man skal se dig for. Det er meget tillokkende med en stor elbil til 279.990 kr., men den mangler rigtig meget udstyr. Så de fleste kunder vil være langt bedre tjent med at se på Palais Sky, selv om prisen er 329.990 kr. Hele 50.000 kr. højere.
Som Concorde har ë-C4 X 18″ hjul (med kapsler), infotainment med 10″ touchscreen, automatisk klimaanlæg, LED-forlygter, læderrat og el-klapbare sidespejle. Men den lader kun med 1 fase ved almindelige ladebokse- og standere, som betyder, at den lader med kun 3,7 Kw. Basismodellen har heller ikke adaptiv fartpilot, sædevarme, bakkamera eller Apple CarPlay.
Til 329.990 kr. har Palais Sky-versionen masser af udstyr. 3-faset lader, bakkamera, 18″ alufælge, soltag, Comfort Advanced-sæder med Alcantara-betræk, head-up-display, p-sensor, navigation og meget mere.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.