Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den femcylindrede motor har aldrig været helt almindelig, men tidligere har både Alfa Romeo, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Volvo og Volkswagen lavet biler med R5-motorer.
LÆS OGSÅ | Test: 310 hk og firehjulstræk klæder Cupra Leon ST
Audi producerer biler med en af de eneste femcylindrede motorer, der endnu er på markedet i personbiler. De Fire Ringes 2,5-liters række-femmer, som i dag leveres med turboladning og 400 hk i RS 3, RS Q3 og TT RS, har karakter og charme i overflod.
Nogen hos Audi har et godt øje til brødrene hos Cupra i Spanien. Aflæggeren af Seat, som fejrer fire år med selvstændighed, har fået en stor gave af Audi: Tyskerne har pakket 7.000 styk af deres 2,5-liters R5-motor ind og sendt dem til Cupra. Gå amok, må der stå på kortet, der følger med pakken.
Det er da slet ingen nyhed, tænker du måske. Det er længe siden, som i 2021, at Cupra fortalte omverden om den store gave fra Audi. En femcylindret Formentor med navnet VZ5 er resultatet.
Helt rigtigt. Den store nyhed er, at Cupra Formentor VZ5 er på vej mod Danmark. Den vil nemlig kunne bestilles fra uge 25, som er midt i juni. Hvor mange af de 7.000 Formentor VZ5, danskerne får lov at aftage, fortæller Cupra ikke.
Det samme gælder prisen. Der arbejdes på en skarp pris – noget som den danske importør ved flere lejligheder har vist, lader sig gøre at nå frem til med Cupra-modeller.
Prisen bliver skarp. Men den er svær at forudsige. Formentor med 2-liters motor, fire cylindre og 310 hk koster 510.000 kr. Audi tager 1.078.000 kr. for RS Q3 med R5’eren med 400 hk. Det er et niveau, Formentor VZ5 med samme motor formentlig vil komme langt under. Men hvor langt? Det er nemmere at forudsige vejret, så vi må vente i spænding.
Og hvad udløser den femcylindrede motor så hos Formentor? For det første 390 hk mod 310 hk i den firecylindrede. Det er, af høflighedsårsager, 10 hk færre end hos Audi, men samme 480 Nm som i RS Q3.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?
310 hestekræfter overfor 390 hk. Det er en forskel, men der hvor forskellen virkelig ligger, og magien opstår, er i cylinderrækken. Fem cylindre i stedet for fire. Helt usædvanligt i stedet for almindeligt.
Den femcylindrede er med til at skære 0-100-tiden ned fra 4,9 til 4,2 sekunder. Topfarten er stadig 250 km/t, men den ville være nærmere 270-280 km/t, hvis Formentor VZ5 fik lov at løbe frit. I forhold til Formentor med fire cylindre har den femcylindrede sænket undervogn, bredere sporvidde, Akebono-bremser og et differentiale, som fordeler kræfterne dynamisk mellem alle fire hjul.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.