Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Stordriftsfordele er noget, bilindustrien elsker. Jo mere der kan presses ud af en platform, en motor eller teknologier, jo nemmere er det at tjene udviklingsomkostningerne ind igen. Og så sørger stordrift for, at bilerne i sidste ende ikke bliver alt for dyre.
Når vi ser på den helt nye Kia K4, som koreanerne lige er kommet ud med på biludstillingen i New York, tænker vi med det samme stordriftsfordele. K4-navnet har ingen betydning i Europa, men forgængeren til K4, Forte, hænger uløseligt sammen med vores Ceed. Det vi ser, når vi kigger på K4, kan meget vel blive den nye Ceed. Det vil give god mening og gode stordriftsfordele.
LÆS OGSÅ | Test: Er 203 hk nok til 2,5 tons Kia EV9?
Amerikanerne sværger til en god sedan og ikke så meget til hatchbacks, så derfor var det K4 som sedan, der ved premieren løb med opmærksomheden. Men den blev ikke præsenteret alene, den nye sedan, for der er også billeder af en tilsvarende hatchback, som nemt kan oversættes til europæisk.
Det er ikke fordi, vi griber det ud af den blå luft, at K4 hatchback kan blive den næste Ceed. Det er en ting, at den nuværende Ceed nu er seks år gammel og derfor typisk vil være udskiftningsmoden. Det er en anden ting, at K4 optræder på Kias europæiske presseside, og at der nederst i en pressemeddelelse på siden – for den amerikanske model – står, at “Priser, specifik timing for tilgængelighed på europæiske markeder, varianter og flere detaljer for K4 annonceres i fremtiden.”
LÆS OGSÅ | Duel: Hyundai Kona EV vs Kia Niro EV
K4-designet passer perfekt ind i tidens Kia-design med mere dramatiske linjer og mere aggressivitet end den nuværende Ceed viser. Frontdesignet er afledt af det, Kia viser på de faceliftede udgaver af Picanto og Sorento, og det er noget lignende, vi kan forvente at se på den faceliftede Sportage senere i år.
K4 sedan er en stor bil. Den er så stor som en BMW 3-serie. Der er ingen detaljer for den kortere hatchback, men den ser umiddelbart ud til at være større end den nuværende Ceed.
Den eksisterende Ceed er stadig en populær bil, og i Danmark er den blandt de bedst sælgende i Golf-klassen. Det er uden tvivl en blanding af lave priser, syv års garanti, gode pladsforhold og udmærkede motorer, der gør Ceed til en populær model.
Indretningen er ikke længere helt frisk, og her viser K4, hvor godt det kan blive i den næste Ceed. Der er meget til fælles med EV9-interiøret, så knapper til vigtige funktioner er bevaret, og de to sammenhængende skærme til instrumentering og infotainment er af nyeste aftapning. Særligt infotainmentsystemet er langt bedre og hurtigere.
Ny udstyrsmuligheder er der selvfølgelig også, så ikke bare er der mulighed for head-up-display i forruden og digital nøgle, så man kan låse op med sin smartphone, men også endnu flere aktive sikkerhedssystemer.
LÆS OGSÅ | Kia Sorento fornyet med inspiration fra EV9
I USA kommer K4 på markedet med en 2-liters motor uden turbo med cirka 150 hk og en 1,6-liters turbomotor med cirka 195 hk. I Europa kan turbomotoren måske komme med i den nye Ceed, men ellers forventer vi mindre benzinmotorer og en plug-in hybrid.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.